Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
HTML? Annars rekommenderar jag Ruby o Rails.

Jag trodde han menade programmeringsspråk.

HTML är ju självklart om man ska göra en hemsida :).

Men på server-side sidan så får han använda PHP m. fler.

Om man får lite hjälp i början när man pluggar C++ så går det galant senare :).

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska satsa på ett enkelt scriptspråk i början. Python eller Ruby är väldigt enkla (men kraftfulla) språk med många roliga bibliotek att leka med. C/C++ är bra, men lite för enkelt att skjuta sig i foten med så de kan man lära sig efter ett tag.

Sedan finns det mycket roligt att göra beroende på vad du gillar. Personligen gillar jag grafik, för att man snabbt får visuell feedback på vad ens kod gör.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Jag tycker du ska satsa på ett enkelt scriptspråk i början. Python eller Ruby är väldigt enkla (men kraftfulla) språk med många roliga bibliotek att leka med. C/C++ är bra, men lite för enkelt att skjuta sig i foten med så de kan man lära sig efter ett tag.

Sedan finns det mycket roligt att göra beroende på vad du gillar. Personligen gillar jag grafik, för att man snabbt får visuell feedback på vad ens kod gör.

Perl är väl också enkelt, så det kan du testa med ju

Permalänk
Medlem

Jag vill lära mig programmera, håller just nu på med Dev-C++
har inte kommit speciellt lågnt,men de ska nog gå o lära sig, tack så mycket för all hjälp.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, 6950 2GB, Intel® X25-M SSD 80GB 2,5", Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9, Corsair PSU 750W, BenQ 23,6" XL2410T.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Progrmmeringssråk som har GUI-byggare:
Delphi, Visual Basic, Real Basic, C# och Java.
Som har men kanske inte tillräckligt:
Python, C++(MVC, QT).

C++ har en nästan lika bra "GUI-byggare" som Delphi, i form av C++ Builder.

Visa signatur
Permalänk

Ska man lära sig programmera tycker jag inte att man ska börja med GUIn. Jag håller inte med tidigare postare (Delight) bl a om att man tröttnar efter en vecka om man bara kan skriva ut saker i kommandoraden. Man måste lära sig programmera först innan ger sig på något seriöst projekt, annars fastnar man med dåligt fungerande program och det är då man tröttnar.

Språk som jag anser vara bra att börja med är:
C++
Vill man programmera kommer man förr eller senare vilja/behöva kunna detta. Bra gratis kompilatorer finns det gott om, bäst är gcc (http://gcc.gnu.org).
Intel har en kompilator som är gratis i studiesyfte. Denna kompilator optimerar mycket bättre än något annat jag sett.

Java
Om man vill lära sig objektorientering direkt, även detta språk kommer man antagligen vilja/behöva lära sig. Plattformsoberoende, ganska likt C++.

Python
Interpreterat språk, dvs man kompilerar det inte utan kör källkodsfilerna direkt. Mycket snyggt och "skolmässigt", samtidigt som det är kraftfullt och användbart. På http://www.activestate.com finns en bra tolk för Windows.

Pascal
Snyggt och pedagogiskt. En bra kompilator som Delphi stöder objektorientering och ger dessutom lika bra prestanda som en C++-kompilator. Gratis kompilatorer finns, bl a FreePascal (http://www.freepascal.org) och vissa versioner av Delphi/Kylix (http://www.borland.com).

Haskell
Ett annat sätt att programmera. Man kan faktiskt börja med detta språk då kunskaper i traditionell programmering endast är av begränsad nytta. Används en del i programmeringsundervisning vid universitet och högskolor.

C#
Kan man detta språk är det väldigt lätt att lära sig C++ eller java. Och vice versa. Med Mono-projektet (http://www.go-mono.com) kan man precis som Java kompilera plattformsoberoende program.

Språk man bör undvika att lära sig programmera med:

PHP
Om webbprogrammering är syftet (då bör man också lära sig SQL). Även användbart till shell scripts. Jag rekommenderar inte detta språk att börja med (titta på Python istället). Det är visserligen enkelt att lära sig men koden blir oftast ful och ostrukturerad. PHP är mycket användbart om man snabbt ska skriva applikationer, det finns massvis med avancerade biblioteksfunktioner för allt ifrån nätverkskommunikation till bildbehandling. Detta resulterar i ett lapptäcke av olika funktioner med olika namngivningsregler och syntax.

(Visual) Basic

Perl

Fortran

Visa signatur

Jag har ingen signatur.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tynnhammar
Jag vill lära mig programmera, hjälp tack!

Hmm.

Engelska. De flesta lär sig engelska i grundskolan och gymnasiet. Det innebär inte att varenda gymnasie- eller grundskoleelev kan skriva, som att skriva en bok. Det underlättar ju att man kan språket men man blir ingen författare för det. Man blir ingen programmerare för att man lärt sig ett språk. Man blir en programmerare när man programmerar. Om man vill lära sig programmera tycker jag inte man ska lägga sådan stor vikt på språket, bara man kan lära det sig snabbt så man får jävligt mycket tid till att faktiskt använda det. Tror det bästa valet är C, det är litet som fan och går snabbt att lära sig. De flesta andra populära språk som allting.net, Python, C++, Java etc är visserligen bra språk men för STORA. Man kommer aldrig programmera om man försöker lära sig dem.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd

Psionicist : Var finns någon bra C tutorial på svenska?

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Hmm.

Engelska. De flesta lär sig engelska i grundskolan och gymnasiet. Det innebär inte att varenda gymnasie- eller grundskoleelev kan skriva, som att skriva en bok. Det underlättar ju att man kan språket men man blir ingen författare för det. Man blir ingen programmerare för att man lärt sig ett språk. Man blir en programmerare när man programmerar. Om man vill lära sig programmera tycker jag inte man ska lägga sådan stor vikt på språket, bara man kan lära det sig snabbt så man får jävligt mycket tid till att faktiskt använda det. Tror det bästa valet är C, det är litet som fan och går snabbt att lära sig. De flesta andra populära språk som allting.net, Python, C++, Java etc är visserligen bra språk men för STORA. Man kommer aldrig programmera om man försöker lära sig dem.

Ah ok, trodde du syftade på metodiker eller liknande saker, men det kan nog ligga en del i det du säger, tack så mycket!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
De flesta andra populära språk som allting.net, Python, C++, Java etc är visserligen bra språk men för STORA.

Som en sann Python-zealot måste jag fråga: Hur menar du då? På vilket sätt är Python större än C? Menar du att det finns fler olika sätt att göra saker på? Sålänge man intebehöver läsa andras kod bör väl inte det skada. Nybörjarböckerna startar nog inte, trots allt, med list comprehensions?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Hmm.

Engelska. De flesta lär sig engelska i grundskolan och gymnasiet. Det innebär inte att varenda gymnasie- eller grundskoleelev kan skriva, som att skriva en bok. Det underlättar ju att man kan språket men man blir ingen författare för det. Man blir ingen programmerare för att man lärt sig ett språk. Man blir en programmerare när man programmerar. Om man vill lära sig programmera tycker jag inte man ska lägga sådan stor vikt på språket, bara man kan lära det sig snabbt så man får jävligt mycket tid till att faktiskt använda det. Tror det bästa valet är C, det är litet som fan och går snabbt att lära sig. De flesta andra populära språk som allting.net, Python, C++, Java etc är visserligen bra språk men för STORA. Man kommer aldrig programmera om man försöker lära sig dem.

Bra skrivet. Just C vet jag inte om jag skulle rekommendera till en nybörjare eftersom det ligger på en lite väl låg nivå för de flesta "skolexempel". C++ är bättre att börja med i så fall, man behöver ju inte börja med objektorienteringen om man inte vill. Att behöva befatta sig med minnesallokering och pekare för att göra triviala saker som sträng- och vektorhantering tycker jag gör C lite olämpligt som första programmeringsspråk. Dessutom är C-biblioteket med dess kryptiska namn betydligt svårare att lära sig än exempelvis Python.

Visa signatur

Jag har ingen signatur.

Permalänk
Medlem

Börja med C gå sedan över till C++. Sedan när du lärt dej C++ så kan du lära dej vilket språk som helst på mindre än en dag... Att gå från ett annat språk än C till C++ är lika med trubbel, försök inte ens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago
Börja med C gå sedan över till C++. Sedan när du lärt dej C++ så kan du lära dej vilket språk som helst på mindre än en dag... Att gå från ett annat språk än C till C++ är lika med trubbel, försök inte ens.

eh ... på en dag? .. skämtar du eller .. försök lära dig t.ex. Lisp på 1 dag ..

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Avstängd

MagnusL : Han överdrev lite

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem
Citat:

MagnusL : Han överdrev lite

inte mycket... notera att jag menade språk(syntax) och inte några libs eller nått sånt fjant...

Permalänk
Avstängd

Pago : Mjo, men jag skrev inte att du överdrev ' mycket '.

1 dag är ändå för lite för att lära sig det mesta om ett språk.

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago
inte mycket... notera att jag menade språk(syntax) och inte några libs eller nått sånt fjant...

Ah du, nu är du väl ute och cyklar i en gallen tunna va, om jag tillåts mixa metaforer. Precis som MagnusL sa så finns det ett gäng Weird Al Jankovich-språk som LISP (högst personlig åsikt) som inte påminner om C++ på många fler sätt än att nyckerorden oftast är på engelska. Övertro är inte klädsamt för en programmerare, det brukar sluta i fula lösningar.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Som en sann Python-zealot måste jag fråga: Hur menar du då? På vilket sätt är Python större än C? Menar du att det finns fler olika sätt att göra saker på? Sålänge man intebehöver läsa andras kod bör väl inte det skada. Nybörjarböckerna startar nog inte, trots allt, med list comprehensions?

Python är helt klart mitt favoritspråk och det ligger på listan över språk som man helt enkelt borde kunna nån gång i livet, MEN jag skulle ändå inte rekommendera det innan man vet på ett ungefär hur minnet (och processorn) verkligen fungerar och man till 100% begriper skillnaden mellan en språkkonstruktion och ett bibliotek. Python har precis som C++ men till skillnad från C för många frågetecken och bibliotek för att från början ge en förståelse för vad attans man håller på med egentligen. "Python comes with batteries included" heter det. Python har ett fett stort standardbibliotek, precis som C++ och inget som går att lära sig helt. C har ett mycket litet standardbibliotek. Python har flera olika datatyper som man uppmuntras använda, men man lär sig inte hur dessa datatyper egentligen fungerar. C har inte en enda generell datatyp, vill man ha en får man skapa en själv. När man lär sig C kommer man aldrig någonsin behöva fråga sig vad som egentligen händer, för det lär man sig med språket. Python är skitbra, men inte när man vill lära sig programmera.

Jag kanske har en gammalmodig syn på programmering men jag tycker att en programmerare ska, om han bara får tid och han har tillräckligt med skills, kunna göra sådant som programmerare kunnat tidigare sedan tidens begynnelse, exempelvis skriva en kompilator eller operativsystem. Det är viktigt att förstå att ett språk eller en dator faktiskt inte är en magisk låda som kan göra konstiga saker "på något vis" och det är sånt tänkade som uppmuntras i högnivåspråk, speciellt i början innan man kommit över tröskeln. Jag har inte sett en enda C++-bok som faktiskt förklarar vad attans << innebär när man skriver sitt Hello World-program. Nästan alla C-böcker jag läst förklarar mycket noga vad som händer när man använder printf(). Lägre tröskel och lättare att lära sig.

Det det handlar om. C är lätt att lära sig, det är _jättelätt_ ätt lära sig. Att det är väldigt svårt att använda och mästra och många har hört otäcka saker om pekare är en helt annan femma. För när man väl lärt sig ett språk är det ingen match att lära sig ett annat.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd

Är det inte lite hardcore att skriva ett operativsystem eller en kompilator själv i C++ ?

Undrar bara.

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Jag kanske har en gammalmodig syn på programmering men jag tycker att en programmerare ska, om han bara får tid och han har tillräckligt med skills, kunna göra sådant som programmerare kunnat tidigare sedan tidens begynnelse, exempelvis skriva en kompilator eller operativsystem.

Jag håller inte riktigt med. Det är som att kräva av en lokförare idag att kunna sköta ångpannan som förr drev loken.
Inom villket yrke som hellst är det viktigt att kunna med verktygen som möjliggör det önskade slutresultatet. Jag tycker inte att en skräddare måste kunna göra en symaskin, lika lite som han måste förstå sig på hur elektroniken i den fungerar.

Visa signatur
Permalänk
Glömsk

Vart i mitt inlägg skrev jag att man skulle skriva ett operativsystem i C++?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd

Mjo, jag vet. Men jag menar överhuvudtaget.

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag håller inte riktigt med. Det är som att kräva av en lokförare idag att kunna sköta ångpannan som förr drev loken.
Inom villket yrke som hellst är det viktigt att kunna med verktygen som möjliggör det önskade slutresultatet. Jag tycker inte att en skräddare måste kunna göra en symaskin, lika lite som han måste förstå sig på hur elektroniken i den fungerar.

Jag kräver inte att någon ska kunna göra något alls. Vad jag däremot säger är att en programmerare som är väldigt duktig ska kunna koda någon av de program som jag nämnt. Om man, när man nått den maximala kunskapsnivåen för det man håller på med, inte kan koda ett operativsystem, så är man inte en programmerare utan något annat. IMHO då givetvis. Men jag tycker att det är en ganska dyster utblick på yrket/hobbyn att det ska vara gamla gubbar som gör de svåra grejerna. Vår generation ska också klara av det, och inte vara begränsade att använda de verktyg som finns.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Om man, när man nått den maximala kunskapsnivåen för det man håller på med, inte kan koda ett operativsystem, så är man inte en programmerare utan något annat. IMHO då givetvis.

Det är detta jag syftade på med min liknelse. Enligt ditt resonemang så är en skräddare som inte i detalj vet hur symaskinen fungerar inte en skräddare (inte för att du säger det, ett exempel bara), trots att han syr hela tiden, och kanske försörjer sin familj på det. Det är hans yrke, helt enkelt, men ändå är han ingen skräddare?

Jag förstår inte riktigt hur du får till det jag citerar. Hur definerar du ordet "programmera/programmerare" egentligen?

Edit: Men jag håller självklart med dig, naturligtvis måste det finnas folk som kan "de tunga grejorna", folk som utvecklar verktygen. Det är ju självklart.

Visa signatur
Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag förstår inte riktigt hur du får till det jag citerar. Hur definerar du ordet "programmera/programmerare" egentligen?

Jag har inte riktigt tänkt på det, men jag gör i vilket fall skillnad på programmerare som teoretiskt (kanske i framtiden) kan lära sig alla möjliga språk och skriva alla möjliga program på flera olika vis, och kodslavar som jobbar 8-5 i nån slags Dilbertparodi. Ungefär som med musiker eller andra artister.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Jag kanske har en gammalmodig syn på programmering men jag tycker att en programmerare ska, om han bara får tid och han har tillräckligt med skills, kunna göra sådant som programmerare kunnat tidigare sedan tidens begynnelse, exempelvis skriva en kompilator eller operativsystem. Det är viktigt att förstå att ett språk eller en dator faktiskt inte är en magisk låda som kan göra konstiga saker "på något vis" och det är sånt tänkade som uppmuntras i högnivåspråk, speciellt i början innan man kommit över tröskeln. Jag har inte sett en enda C++-bok som faktiskt förklarar vad attans << innebär när man skriver sitt Hello World-program. Nästan alla C-böcker jag läst förklarar mycket noga vad som händer när man använder printf(). Lägre tröskel och lättare att lära sig.

Det det handlar om. C är lätt att lära sig, det är _jättelätt_ ätt lära sig. Att det är väldigt svårt att använda och mästra och många har hört otäcka saker om pekare är en helt annan femma. För när man väl lärt sig ett språk är det ingen match att lära sig ett annat.

Skulle du kunna nämna(rekomenndera) en sådan bok som förklarar noga vad som händer. Har egentligen bara haft en bok till c++ och den sa inte alls mycket och att kunna läsa något som förklarar riktigt bra hade självklart varit en fördel istället för att sitta och läsa tutorials på nätet som inte heller förklarar så mycket

Visa signatur

A few years ago I hated life. Now I understand it was mutual

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Jag har inte riktigt tänkt på det, men jag gör i vilket fall skillnad på programmerare som teoretiskt (kanske i framtiden) kan lära sig alla möjliga språk och skriva alla möjliga program på flera olika vis, och kodslavar som jobbar 8-5 i nån slags Dilbertparodi.

Låter lite som att du jämför idealister med realister. Jag kan tänka mig att det är väldigt få som hinner (teoretiskt, i framtiden) lära sig alla möjliga språk och skriva alla möjliga program, samtidigt som de gör ett "8-5 i nån slags Dilbertparodi" för att faktiskt kunna försörja sig, och inte minnst balansera det med ett någorlunda fungerande socialt liv.

Jag kanske tar det ett steg längre nu, men det är bara att inse att det krävs speciallisering. Jag säger inte ingen, men väldigt, väldigt få, lyckas med att kunna allt, som du menar krävs för att få kalla sig programmerare, och samtidigt faktiskt existera utanför datorn.

Edit: Snacka om OT.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det bästa är nog att börja med C++ men använda det som C (dvs inte använda objektorienteringen). OOP är inte bra att börja med eftersom det är svårare att ta sig från den abstraktionen till lägre nivå, men väldigt enkelt att lära sig OOP när man kan C t, ex. Men C kan kännas lite onödigt komplicerat för en nybörjare (när det gäller saker som IO odyl) och därför är C++ ett bra val.

Att säga att en bra programmerare ska kunna koda OS är lite att ta i. Det är en så stor del av OS-programmering som enbart handlar om maskinvaran som man inte kan begära att någon ska kunna. Men om en duktig programmerare lär sig detta är nog inte ett OS ett så stort problem att koda (inom rimliga gränser). Är förövrigt ett extremt givande och ganska roligt projekt att ta sig an.

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Glömsk

Tror ni missuppfattar mig lite. Man kan givetvis vara en bra programmerare utan att kunna koda vare sig OS eller kompilatorer. Dock bör man kunna LÄRA sig detta, bara man ger sig fan på det och försöker. Det innebär inte att man MÅSTE lära sig detta, men man ska kunna det.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Tror ni missuppfattar mig lite. Man kan givetvis vara en bra programmerare utan att kunna koda vare sig OS eller kompilatorer.

Bara det att man då enligt dig inte ska få kallas en "riktig programmerare"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Dock bör man kunna LÄRA sig detta, bara man ger sig fan på det och försöker. Det innebär inte att man MÅSTE lära sig detta, men man ska kunna det.

Man KAN väl alltid LÄRA sig vadsomhellst. Varför skulle man inte kunna det? Villken VBA-macrokodare som hellst kan väl lära sig att skriva ett OS, "bara han ger sig fan på det och försöker". Altså är alla "riktiga programmerare" ändå?

Tror att vi befinner oss på helt olika våglängder ikväll.

Visa signatur