Permalänk

Nu känner inte jag en programmerare. även om jag såklar i min naivitet tar för sjölvklart att jag skulle kunna skriva en kompilator eller ett os så har jag egentligen bara tillräckligt mycket förståelse förlågnivågrejer att jag vet att de borde kunna fungera, absolut inte hur de egentligen gör det. Jag vet att jag säkert borde lära mig mer om hur ett språk fungerar och hur Garbage Collecting och Reference Counting egentligenfungerar, men jag är helt enkelt för lat, jag tycker ints sånt är roligt. Jag gillar Python delvis på grund av att de har abstraherat bort en massa onödiga implemetationdetaljer och skapat ett språk designat för människor och inte processorer.

Nu anser jag själv att första språket inte spelar allt för stor roll, så jag skulle inte hindra någon från att börja med C om de tycker om det språket. Jag började med Basic och kan programmera rätt så ok idag ändå, även om jag, om jag förstått det korrekt, inte är en riktig programmerare. Men mitt tankesätt om programmerande har helt klart förbättrats avsevärt på grund av Python. Det kan dock vara så att det inte är lämpligt som första språk , presonligen tycker jag det verkar lämpligt att lära sig med hjälp av en interpreter, men jag ska inte påstå att jag vet. När jag lär min lillasyster Python så anvöänder jag faktiskt inte den så mycket, om man kan programmera så vet man ju ändå vad resultatet blir, varför kolla efter?

Jag skyller mitt innehållslösa ramblande på att jag egentligen borde sova nu och helt enkelt bara är för trött för att ta mig till sängen. Jag hoppas att ni kan lyckas filtrera ut något innehåll ur min onödigt långa post i alla fall.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Psionicist: Det håller jag fullständigt med dig om.

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Medlem

Nån som har en länk till en bra bok som tar upp "hur allting fungerar" och inte baar hur man gör på svenska?

Tycker ni att det är bra att börja med java?

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toombass
Nån som har en länk till en bra bok som tar upp "hur allting fungerar" och inte baar hur man gör på svenska?

Tycker ni att det är bra att börja med java?

Hur allt funkar? .. vilken nivå snackar vi om nu ? .. maskinvarunivå? Operativsystemsnivå? ....

Nej .. börja inte med Java ..

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Hedersmedlem

Java är inget dumt var faktiskt, det är lite mer förlåtande än C och C++ men har fortfarande olika variabeltyper osv. Det som skulle kunna vara negativt med det är att man tvingas koda OO direkt i det.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

m0REc aaa okej har hållt på endel med c++ och tycker att det är mycket svårare att komma igång med än Java, Men är det inte bra om man lär sig objectorientering påen gång då? Har som sagt börjat med java och perssonligen tycker jag att objectorientering är både roligt och enkelt (iallafall så är det enkelt den biten jag har kommpi )

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan vara förvirrande i början osv...

Varför rekommenderar alla ActivePython som tolk? Pythons officiella för Windows fungerar utmärkt!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Det kan vara förvirrande i början osv...

Det frstår inte jag, personligen tycker jag OO gör saker mindre förvirrande. I alla fall om språket kör med regeln "allting är ett objekt", det gör iofs inte java har jag för mig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Varför rekommenderar alla ActivePython som tolk? Pythons officiella för Windows fungerar utmärkt!

Activepython ställer automatiskt in så att pythonscript körs när man öppnar dem och inkluderar en utärkt tolk i form av PythonWin IDE. Den inkluderar också några extra moduler, annars skiljer inte så mycket.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Håller med dom som föreslår att man ska börja i den "lätta" änden, dvs antingen med ngt skriptspråk som Python, eller ngt grafiskt grej som tex VisualBasic.

btw, för att spinna vidare på lära sig valfritt språk på en dag-grejen. Om en hyfsad C++-programmerare kunde lära sig ett språk som LISP på en dag så hade nog funktionella språk varit väldigt mkt mer använda än dom är idag

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Det frstår inte jag, personligen tycker jag OO gör saker mindre förvirrande. I alla fall om språket kör med regeln "allting är ett objekt", det gör iofs inte java har jag för mig?

Nej, i Java är inte allting ett objekt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Activepython ställer automatiskt in så att pythonscript körs när man öppnar dem och inkluderar en utärkt tolk i form av PythonWin IDE. Den inkluderar också några extra moduler, annars skiljer inte så mycket.

Ok, men pythonskript köres automatiskt med vanliga Python också.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.