Permalänk

Tjuvkoppla Nätagg

Jag vet att det finns tusen sådana här trådar, och JA jag har både sökt här, på google och kolla FAQen men jag får det inte att funka. Problemet är (antar jag) att nätagget är från en gammal Dell-dator.

På aggets klisterlapp står bl.a.:
MODEL NO. PS-5201-1D
Det står också ATE OK på en klisterlapp och HI-POT OK på en annan. ATE är väl nån skum standard som märkesdatorer, t.ex. Dell, kör med? Kontakterna medurs om man tittar på stiften med "klämman" uppåt är: grå, svart, svart, svart, vit, röd,röd,röd,---, röd, svart, svart, blå, gul, lila, orange, svart, röd,svart, röd.

Med en multimeter får jag 8,3V mellan grå och svart. Om jag byglar där startar agget för 2 sekunder och stannar sedan.

Hur ska jag bygla eller vad ska jag göra!?!?

Visa signatur

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

Permalänk

Det vanliga är ju att man kortsluter grön och svart men det verkar du ha hittat rätt i alla fall. Vet dock att vissa nätaggregat inte går utan belastning. Ganska ovanligt men det är ju som sagt inget standard-agg du har heller. Så prova att haka på lite hårddiskar, fläktar eller nåt som drar ström bara.

Permalänk

är agget en soker bit på 19 sladdar (1 tom) sedan en kontakt med 5 till ?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Lägg på belastning på nätagget, gärna på både +12V-railen och +5V-railen. (vissa nätagg kan bli kinkiga om bara en rail belastas, så bara en fläkt kanske inte hjälper). Observera att det är bara vissa nätagg som behöver belastas för att starta.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

varför ska man tjuvkoppla nätagg?

Visa signatur

A64 3200+ LBBLE 0518APDW| DFI Lanparty UT Ultra-D| X800 GTO @ X800XT PE | Corsair TWINX1024-XL rev 1.2| Hiper Type R 480 W| Thermaltake Tsunami Dream|

Permalänk
Medlem

man kanske vill tjuvkoppla ett agg för att låte den driva te.x peltiern.

Visa signatur

*Max klock* *superPI:16.422*
e6300@3500mhz 1:1
2x 1gbA-data 6400 @ fsb500

Permalänk
Medlem

?

Visa signatur

A64 3200+ LBBLE 0518APDW| DFI Lanparty UT Ultra-D| X800 GTO @ X800XT PE | Corsair TWINX1024-XL rev 1.2| Hiper Type R 480 W| Thermaltake Tsunami Dream|

Permalänk
Medlem

ok.. om du vill ha te.x en peltier inkopplad till ett nätagg...
han kanske ska bygge te.x en kyl.. som kyls med en peltier, driver an ett nätagg.

då tjuvkopplar man nätagget så att den ger el, fast den inte e kopplatt me datorn..

fattar du nu?

Visa signatur

*Max klock* *superPI:16.422*
e6300@3500mhz 1:1
2x 1gbA-data 6400 @ fsb500

Permalänk
Medlem

jaja ok

Visa signatur

A64 3200+ LBBLE 0518APDW| DFI Lanparty UT Ultra-D| X800 GTO @ X800XT PE | Corsair TWINX1024-XL rev 1.2| Hiper Type R 480 W| Thermaltake Tsunami Dream|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
är agget en soker bit på 19 sladdar (1 tom) sedan en kontakt med 5 till ?

Nästan... Det är en till kontakt som heter P7 och har tre blå och tre svarta, altså sex till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MedL
varför ska man tjuvkoppla nätagg?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av naksu
man kanske vill tjuvkoppla ett agg för att låte den driva te.x peltiern.

Njae. Så skulle det kunna vara, men inte i det här fallet. Jag sysslar inte med vattenkylning; ogillar starkt tanken på att hälla vatten i datorn... Men det är en annan diskussion.

Jag tänkte använda agget som ett likströmsaggreggat för experimentkopplingar man lött ihop. ELFA har bara för komplicerade och alldeles för dyra varianter... http://www.elfa.se/elfa-bin/thumbs.pl?Laboratorieaggregat&200...

Det får kanske bli ett helt eget projekt nån gång: Att modda ett nätagg och bygga in rheobus, voltmeter och amperemeter och annat smått och gått i en fin liten låda...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Lägg på belastning på nätagget, gärna på både +12V-railen och +5V-railen. (vissa nätagg kan bli kinkiga om bara en rail belastas, så bara en fläkt kanske inte hjälper). Observera att det är bara vissa nätagg som behöver belastas för att starta.

Ok. Jag visste sen förut att vissa agg behöver belastas för å starta, så jag provade faktiskt att koppla in en liten resistor på en molex, utan resultat. Jag ska prova nu att koppla in riktiga komponenter och på flera olika kontakter som du säger. Är lite orolig för hårddisken bara. Kan den inte ta skada av att man startar och sedan stänger av den plötsligt?

EDIT: Nu funkar det - med lite belastning. Tack för hjälpen!

Visa signatur

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?