Hur ser man om någon manipulerat en bild??

Permalänk

Hur ser man om någon manipulerat en bild??

Lämmar photoshop å andra bild progz spår som man kan se tex man drar bilden till notepad å får upp allt i text, vad ska man leta efter tack på förhand..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Hedersmedlem

Är det tillräckligt välgjort är det väl egentligen inte möjligt att se, men du kan ju alltid leta efter artefakter.

Önskar jag kunde hitta den där kultförklarade gamla catspiders-tråden ("I found a digital camera in the forest") där nån snubbe påstår sig använda nån mumbojumbo-teknik för att "avslöja" bildredigering.

Permalänk
Medlem

Japp det gör de, om man öppnar den med t.ex. notepad och kikar koden för en bild så står det stämplat i början av filen (om den är redigerad med Photoshop i Windows) "Adobe Photoshop CS Windows yyyy:mm:dd hh:mm:ss".

Men som Teetow säger så kan man för visso dölja det.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Japp det gör de, om man öppnar den med t.ex. notepad och kikar koden för en bild så står det stämplat i början av filen (om den är redigerad med Photoshop) "Adobe Photoshop CS Windows yyyy:mm:dd hh:mm:ss".

Vilket bevisar vadå?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Vilket bevisar vadå?

Aj då, hmm ingenting egentligen, nu börjar det nalkas trötthet
Strunta i vad jag sa, du kan i alla fall se i vilket program det är redigerat i.

EDIT:
Kommer det t.ex. direkt ifrån en digitalkamera så brukar det stå tillverkarens namn och kamerans märke, samt tiden då den är tagen.
Därmed kan man på sätt och vis se om den är postredigerad, men som sagt så bevisar det ingenting.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

man kan räkna ut ologiska pixelkombinationer baserat på hur bilden borde se ut med vissa objekt i närheten av varandra där pixlar inte borde ha den färgen tex.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
man kan räkna ut ologiska pixelkombinationer baserat på hur bilden borde se ut med vissa objekt i närheten av varandra där pixlar inte borde ha den färgen tex.

Det var det den här snubben gjorde, och det gav som sagt ingenting. Bilderna var råfejk.

Dock kan han ju ha varit "in on it", förstås.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
man kan räkna ut ologiska pixelkombinationer baserat på hur bilden borde se ut med vissa objekt i närheten av varandra där pixlar inte borde ha den färgen tex.

Jag antar att det inte finns något program som vi dödliga kan lägga händerna på, eller? Det låter grymt avancerat med tanke på att skuggor och kompression måste försvåra hanteringen något abnormt. Vore kul att prova

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Aj då, hmm ingenting egentligen, nu börjar det nalkas trötthet
Strunta i vad jag sa, du kan i alla fall se i vilket program det är redigerat i.

EDIT:
Kommer det t.ex. direkt ifrån en digitalkamera så brukar det stå tillverkarens namn och kamerans märke, samt tiden då den är tagen.
Därmed kan man på sätt och vis se om den är postredigerad, men som sagt så bevisar det ingenting.

Bilder direkt från digitalkameran brukar sällan lämpa sig för nätet, så folk skalar om dem i exempelvis Photoshop först. Men visst, omskalning är ju också en sorts manipulering av originalbilden.

Bästa sättet att upptäcka en förfalskning är väl annars att vara bra på det själv. Då vet man vilka tecken och tekniker man ska titta efter, exempelvis användning av kloningsstämpel (en liten del av bilden ser exakt likadan ut som på ett annat ställe) eller olika mycket brus i delar av bilden. Skillnader i var ljuset kommer ifrån, utsmetningar osv.

Men en välgjord diskret manipulering är i princip omöjlig att upptäcka.

Permalänk
Medlem

Jo det var dit jag ville komma i mitt bludder, tack Frux

Har man däremot orginalet kvar och den redigerade bilden så kan man enkelt i Photoshop göra en jämförelse av de två. För att det ska bli så enkelt som möjligt så var jag tvungen att prova och visa :

Här har vi lite blommor och krux, den högra är aningens redigerad ljusare på sina ställen.

Om man lägger de på varandra och väljer att visa "difference" så kommer Photoshop att markera ut var skillnaden är.

Men det här förutsätter att man har båda bilderna i nästan exakt samma storlek, annars kan det bli missvisande om man gör storleksändringar.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Du får ta och starta någon slags manipulerings tävling här på swec, så får vi se hur många som kan se om en bild är manipulerad. Det skulle ps nötterna gilla

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk

Det jag pratar om är ett screenshot från ett spel, skulle vara kul å se om spelaren har ändrat något , luktar fusk om han nämligen..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Testpilot

Lägg upp bilden så vi får se, så kan alla ge sina argument för och mot

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Jag antar att det inte finns något program som vi dödliga kan lägga händerna på, eller? Det låter grymt avancerat med tanke på att skuggor och kompression måste försvåra hanteringen något abnormt. Vore kul att prova

ja men vad vet jag ej. :/ (såg ett program där de hackade sönder fejkade UFO-bilder med det btw, kommer inte ihåg vad prog hette..)

men ring och fråga dom där som gör dom förbannade Beck-filmerna tex där hela foton kan återskapas från 2 förflugna pixlar, borde va en lätt match för dom..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ibland finns det ju en inbäddad thumbnail som kan råka släpa efter, så DEN inte blir redigerad. Det finns nåt känt exempel med nån kvinnlig programledare på typ TechTV eller nåt sånt som bloggade bilder där den obeskurna thumbnailen innehöll nakenhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blue eyed devil
Det jag pratar om är ett screenshot från ett spel, skulle vara kul å se om spelaren har ändrat något , luktar fusk om han nämligen..

Kolla vad som står i huvudet på filen när man tar skärmdumpen i spelet, står det var det kommet ifrån kan du ju be att få se orginalet. Har den bild du får då varit en vända genom photoshop/gimp eller så så luktar det ju lite skumt. Han kan ju ha tänkt på det, men lite fördomsfullt känns det som att lirare som sitter och skryter om "bragder" i spel som inte ens är äkta inte tänker på sådant :).

Att se om någon ändrat i en bild från ett spel blir nog svårt, den är ju syntetisk från början...

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja men vad vet jag ej. :/ (såg ett program där de hackade sönder fejkade UFO-bilder med det btw, kommer inte ihåg vad prog hette..)

men ring och fråga dom där som gör dom förbannade Beck-filmerna tex där hela foton kan återskapas från 2 förflugna pixlar, borde va en lätt match för dom..

Nu blir det här väldigt offtopic men faktum är att jag känner en Och ja, manus är väldigt orealistiskt

blue eyed devil: vad är det för spel? Om du slänger upp det så kommer antagligen nån über-gamer att känna igen det och se om det är fake eller inte.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Lägg upp bilden så vi får se, så kan alla ge sina argument för och mot

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk

http://img.photobucket.com/albums/v334/jabc/u_cheating.jpg länk till bilden, tror inte många på sweclocker spelar detta uber spel , men det är är delta force landwarrior, ser ni om något är manipluerat i bilden om man drar den till en text editor??
http://s12.invisionfree.com/LW_Games/index.php?showtopic=24 <--- om ni orkra läsa tråden den postades i

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malesca
Ibland finns det ju en inbäddad thumbnail som kan råka släpa efter, så DEN inte blir redigerad. Det finns nåt känt exempel med nån kvinnlig programledare på typ TechTV eller nåt sånt som bloggade bilder där den obeskurna thumbnailen innehöll nakenhet.

http://www.hutta.com/thumbs/

Fast om jag förstår det rätt så drabbar det mest digitalfoton, inte screenshots.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blue eyed devil
http://img.photobucket.com/albums/v334/jabc/u_cheating.jpg länk till bilden, tror inte många på sweclocker spelar detta uber spel , men det är är delta force landwarrior, ser ni om något är manipluerat i bilden om man drar den till en text editor??
http://s12.invisionfree.com/LW_Games/index.php?showtopic=24 <--- om ni orkra läsa tråden den postades i

Hmm, är själva fusket att personen befinner sig långt upp i luften och kan ändå vara i zonen?
Nåja, att dömma av filen så verkar det vara ett rent in-game screenshot som inte är modifierat i ett bildbehandlingsprogram.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Vet inte om jag skulle kalla 10m för långt upp i luften... Vad är fusket som personen anklagas för?

Permalänk

Wallhack..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

ska man manipulera screenshots så är det ju på scoreboarden för tusan

jag fattar heller inte vad det är för form av fusk vi pratar om...

Permalänk

Frgan var väl int huruvida bilden var manipulerad eller ej, utan snarare om det är möjligt att ta en bild på den platsen utan att fuska.

Sen verkar de ju inte vara allt för mogna där, den enda med minsta lilla sans är ju admin, om jag var moderator där skulle jag ha varnat i stort sett alla för ban...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se