Permalänk

Problem med Asus-A8N SLI Deluxxe

Sedan jag köpte mitt moderkort för ca 4 månader sedan har det alltid legat ett litet fel jag har undrat över.
I början så stog det då och då när man startade upp burken "CMOS checksum error - Defaults loaded"
Det trodde jag först bara var för att batteriet var dåligt.
Jag har inte gjort något åt det heller.
Men nu på senare dagar har det kommit allt mer och tidigare idag när jag startade upp burken kom det igen, sedan acceptera för att gå vidare.
När jag nu gjorde detta sa den att den inte hittade något att bota från och sökte efter en skiva/cd (vilket är lite mysko eftersom allt fungerade fint igår).
Där startade jag bara om datorn. Och sedan försvann bilden helt. Datorn gick med ingen bild.

Jag resetade sedan cmos, Sedan startade. och "jippi" det fungerade.
Efter ca 30min så hängde sig dator i internet explorer, inget kunde göras. Stängde då av datorn och startade upp igen.
Ingen bild på skärmen fast allt gick.

Sedan hände det lika dant ca 4ggr idag. Och nu har jag börjat felsöka vad det kan bero på. Temperaturerna är okej. Inställningar och allt är detsamma som förut.
Och sedan efter sista turen när itne detta enkla fungerade har jag även testat ram minnerna för sig. Men utan resultat.

Edit: Varge gång jag startar upp datorn kommer detta "CMOS checksum error - Defaults loaded"

Jag misstänker att mitt moderkort håller på att lägga av. Någon som har haft liknande problem?

Mitt system ser ni i min sign (Ledsen att det blev ett långt inlägg men hoppas ni har haft tid att läsa igenom)

Permalänk
Hedersmedlem

Om det inte hjälper att byta batteri är det retur som gäller.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."