Försvunnet utrymme som strular..

Permalänk
Medlem

Försvunnet utrymme som strular..

Har införskaffat en Maxtor 160gb disk som jag nu har satt i. Precis som jag väntade mig visade den bara 128gb, jag fixade EnableBigLba i regedit men den visade fortfarande bara 128. Läste att man skulle partitionera om den så jag var precis på väg att göra detta. När jag går in i diskhanteraren visar den nu 131 användbart utrymme samt 24gb "Inte allokerat". Detta måste rimligtvis vara det tidigare försvunna utrymmet. Tänkte då partitionera detta utrymme men då visade det sig att detta utrymme skulle hamna som en ny disk med ny beteckning. Det ligger ju ändå på den nya disken så jag vill utöka den och få det utrymme den har. Så, vad ska jag göra?
Är det bara att partitionera det så löser sig det sig eller ska man gå tillväga annorlunda? Är helt grön på detta område

EDIT: Eller ska jag kanske välja "Utökad partition"? La märke till det nu

EDIT2: Skitsamma, det löste sig.

Visa signatur

[b]"Those are my principles. If you don't like them I have others."[/b]

Permalänk

har ungefär samma problem.

har samma problem med min nya 200gb, ja har gjort absolut alla olika saker jag funnit på tillverkarens, microsoft och sweclockers hemsidor. men det står fortfarande att den bara är 127gb.

I diskhanteraren står det 58gb inte allokerat utrymme.

hur gör jag för att få min hårdisk till sin fulla kapacitet?
ja vill inte ha flera olika partitoner

Visa signatur

toffe

Permalänk
Avstängd

hur ser det ut i biosen hittar era moderkort 200gb diskar i biosen om inte så kan det vara dax att flasha moderkorten

Permalänk

flasha

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silly Bear
hur ser det ut i biosen hittar era moderkort 200gb diskar i biosen om inte så kan det vara dax att flasha moderkorten

När jag installade xp på den så stod det i bios att den bara var 130gig, men jag tänkte inte så mycket på det då.

hur flashar man moderkortet och kan det bli några problem om man gör det?

Visa signatur

toffe

Permalänk
Avstängd

okey får du bara upp 130 gig i biosen låter det helt klart som det är det som är problemet

det beror helt på vilket moderkort du har kontrollera på tillverkarens sida de flesta tillverkare har något sorts program som själv känner igen ditt moderkort och kan flasha det i windows

finns inte den möjligheten så kan man bara ladda ner det från tillverkarens hemsida och flasha moderkortet när du startar datorn

VIKTIGT se till att om nu inte det finns något program som hittar rätt uppdatering åt dig så se till att välja RÄTT uppdatering annars kan du förstöra moderkortet

förresten...om du inte vet vad flasha är så betyder det att du uppdaterar programvaran på moderkortet det var säkert så att när ditt moderkort tillverkades så fanns inga 200gb diskar och därför då inget stöd på moderkortet för så stora diskar, men en flash ska nog lösa problemet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silly Bear
okey får du bara upp 130 gig i biosen låter det helt klart som det är det som är problemet

det beror helt på vilket moderkort du har kontrollera på tillverkarens sida de flesta tillverkare har något sorts program som själv känner igen ditt moderkort och kan flasha det i windows

finns inte den möjligheten så kan man bara ladda ner det från tillverkarens hemsida och flasha moderkortet när du startar datorn

VIKTIGT se till att om nu inte det finns något program som hittar rätt uppdatering åt dig så se till att välja RÄTT uppdatering annars kan du förstöra moderkortet

förresten...om du inte vet vad flasha är så betyder det att du uppdaterar programvaran på moderkortet det var säkert så att när ditt moderkort tillverkades så fanns inga 200gb diskar och därför då inget stöd på moderkortet för så stora diskar, men en flash ska nog lösa problemet

JA är ganska instabil när det gäller sånt alltså men jag har kollat runt efter updateringar men vet inte vilken det är ja ska ha..
mitt moderkort är ett MSI 865P NEO (MS-6742), baserad på Intel 865P Chipset.
och den nya hårdisken är en seagate barracuda 200gig.

Jag skulle vara enormt tacksam ifall du kunde visa mig vilken programvara det är jag behöver! :&

Visa signatur

toffe

Permalänk
Medlem

Testa annars gå in på Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Datorhantering och Diskhantering. Hittar man sitt försvunna utrymme där är det bara att leka rätt på det! Testa annars dela upp hddn i två partitioner mha Diskhantering, hjälpte mig.

Edit-> Läste nu noggrannare och ser det som att du redan varit här inne? Högerklicka på det allokerade utrymmet och skapa partition? Sedan kan du slå ihop den partitionen med din ursprungliga. Hoppas det fixar sig.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd

Zonyk hans hårddisk visar inte 200gb i bios så flashning blir nog nödvändig om disken ska funka som det ska, man kan kanske som du säger pussla ihop diskarna om nu resten av dom gig som saknas visas i diskhanteringen
men jag skulle nog rekomendera att flasha moderkortet man vet ju aldrig vad som händer när han formaterar datorn igen och den tappar alla installningar om hur dom olika enheterna var ihoppusslade

hyperlink

Tjena igen

det här e väl ditt moderkort då?

http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_...

kollade lite till på deras sida och det verkar som du har tur det finns ett auto update program så du behöver nog bara installera det

jag har inte msi moderkort så jag kan inte svara på om programmet flashar ditt moderkort i windows, det vore lättast om den gjorde det

om inte så kommer programmet iaf att automatiskt hitta den nyaste bios uppdateringen för ditt moderkort och sen kan du kopiera över det på en diskett och flasha från dos all info om hur du gör finns i programmet

ps här hittar du programmet

http://www.msi.com.tw/program/support/software/swr/spt_swr_li...

heter MSI live update

behöver du mer hjälp så skriv bara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silly Bear
Zonyk hans hårddisk visar inte 200gb i bios så flashning blir nog nödvändig om disken ska funka som det ska, man kan kanske som du säger pussla ihop diskarna om nu resten av dom gig som saknas visas i diskhanteringen
men jag skulle nog rekomendera att flasha moderkortet man vet ju aldrig vad som händer när han formaterar datorn igen och den tappar alla installningar om hur dom olika enheterna var ihoppusslade

Iofs tror jag att den informationen sparas på hddn, samma som vid vanlig partitionering. Har man väl fixat det en gång så...
Men att uppdatera drivisar är aldrig fel.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd

det kan hända att det funkar jag har aldrig provat
när jag haft problems med att inte rätta diskutrymmet syns i biosen så har jag flashat så har det funkar

Permalänk
Medlem

Har du petat i SP1 ?
Om inte, gör detta.

Oj vilken gammal tråd.. startades 2004-03-29

Permalänk

Silly Bear

ja körde liveuppdaten och den hittade en bios updatering. men det stod också så här "Your BIOS is the same or newer than what we provided. You do not have to update it."

tycker du jag ska uppdatera eller hur ska jag få det att fungera?

Visa signatur

toffe

Permalänk
Medlem

Har ni inte uppgraderat XP med SP1 får ni bara 128 GB oavsett hur stora diskarna är...

Permalänk

Drummel,, M ja har lagt märke till det efter att ha studerat ungefär alla trådar om det här i 2 dagar nu.

ja har SP2 så det är väll inte nåt problem??

Visa signatur

toffe

Permalänk
Medlem

nä.. de e ju sant

hittade detta: www.pchemma.se/content/drpc.jsp?q=886

Permalänk
Hedersmedlem

Men vad är problemet? Du har en partition på 128GB och sen ytterligare 58GB utrymme som inte är allokerat?

Använd ett partitionsprogram (t.ex. Partition Magic eller nåt) och ändra storleken på din 128GB-partition ifall du inte vill ha fler partitioner. Har du inte tillgång till ett kraftfullt partitionsprogram så kan du antingen skapa en ny partition på 58GB eller helt enkelt ta bort din existerande partition och skapa en ny över hela utrymmet.

Du säger att du har 128GB + 58GB men säger samtidigt att BIOS bara ser disken som en 130-giggare vilket låter helt motstridigt. Hur ligger det till egentligen?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

drummel

hittade det igår men jag blev inte mycket klokare utav det. och vad gäller länken till microsoft så försökte jag följa instruktionerna där, men gav upp :/

Victronik

vad som är problemet? det största är nog att jag inte är något proffs vad gäller sånt här. Men om du vill hjälpa till så är det fritt fram

när ja installade xp på den nya disken så stod det i BIOS att den bara var 130 gig. och sen när jag kom in i windows så stod det samma sak där men att det var 58 gig inte allkorat utrymme.
och sen dess har jag testat typ allt jag hittat om det här problemet.

Visa signatur

toffe

Permalänk
Hedersmedlem

I BIOS (dit du i de flesta fall kommer ifall du trycker DEL när datorn precis startat) så hittas disken som en 130GB-disk? I så fall ligger felet i att din IDE-controller helt enkelt klarar av diskar större än så. Detta kan ibland avhjälpas med att uppdatera moderkortets BIOS (ifall du använder IDE-controllern som du har onboard på moderkortet) eller IDE-controllerns firmware (ifall du kör på en IDE-controller i form av ett PCI-kort).

Det är normalt att WinXPs installationsprogram inte ser disken som större än 128GB, eftersom man inte kunnat installera servicepacks, gjort registerhacks eller nåt vid den tidpunkten givetvis.

Är du säker på att disken bara hittas som en 128GB-disk i BIOS? Hur ser det ut i Control Panel->Admin Tools->Computer Management->Disk Management (eller motsvarande på svenska)? Syns disken (OBS disken, inte bara partitionen) som en 128GB-disk även där?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

hyperlink jag förstår inte vad problemet är, kan du kolla om du hittar utrymmet som allokerat i Datorhantering/Dishanteraren? Då kan du även skapa en ny partition där eller ta bort den och utöka din nuvarande....Funkar inte det?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd

hyperlink...hmm...det lät konstigt hur gammalt är ditt moderkort?

är det så pass nytt så du har nyaste uppdateringarna på moderkortet så tycker jag att den borde ta 200gb disken

du fick inte upp några felmeddelanden eller något när du provade programmet?

du kan också kolla i din bios vad din bios version heter sen skriva ner det och sen kolla på tillverkarens hemsida om det är samma version som dom har där som den nyaste

är det ett äldre moderkort så måste dom nästan ha en nyare uppdatering som tar 200gb diskar

börja pilla me Partition Magic eller andra likn program skulle jag aldrig idas göra det ska inte behöva va så att en 200gb disk ska synas som 2 olika diskar i windows är disken 200gb så ska den synas som 200gb i windows utan att man ska behöva sitta å "klippa å klistra" ihop diskar i Partition Magic

Permalänk

h0psi
Du är min hjälte i nöden tack så mycket för tipset ovan jag hade provat allt med allt förgäves, men med ditt tips löste det sig.
Jag kan äntligen använda mina 104 gb till ungefär av min Western Digital sata2 250Gb.
MVH och och rop Anders Svensson

Visa signatur

X2 4200, POV 8800gtx,MSI k8n sli platinum, Kingston 4x512 hyperX 433mhz, Och ett stort Stacker.