Permalänk
Medlem

Räkna ut motstånd utan I?!

Vet hur man räknar ut till lysdioder men fattar inte hur jag ska göra nu.

Har en ic-krets som vill ha 5 volt på vcc eller hur? det gäller väl alla ic-kretsar? den det gäller är iaf 73-503-17 på elfa.

Jag vill bara ha 5 volt från ett 9V batteri.
Alltså 9-5=4 sen då 4/0?

Hjälp :S

Visa signatur

Ja men hej!

Permalänk
Medlem

tja. ja e inte helt säker. går i 1:a n på elprogrammet så lite kan ja iaf.

Tror att du får bestämma hur stor ström du vill ska passera resistorn. Det kanske finns något sådant värde på IC kretsen. T.ex 20mA.. då delar du bara 4 v med 20 mA..

Visa signatur

Det är inte farten som dödar! Det är smällen. Eller som vi säger på engelska: It´s not the fart that kills it is the smell!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neezzen
tja. ja e inte helt säker. går i 1:a n på elprogrammet så lite kan ja iaf.

Tror att du får bestämma hur stor ström du vill ska passera resistorn. Det kanske finns något sådant värde på IC kretsen. T.ex 20mA.. då delar du bara 4 v med 20 mA..

ja det beror på hur mycket ic kretsen släpper igenom

Visa signatur

Vill du mig något så citera mina inlägg.
"Allt är gratis när man har bredband"
"Allting fungerar med våld. Om inte, använd MER Våld"

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom du inte vet hur mycket ström den drar eller om strömförbrukningen är konstant så kan du inte använda dig av ett mostånd för att ge den 5v.

En fast spänningsregulator skulle fungera bättre. Typ en LM340 eller nån liknande.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

ja kanske det, men vet inte säkert, går också 1:an på el
ok, kan inget om spänningsregulatorer.
Men hur kan jag se hur mycket den släpper igenom det finns ingen text på eller så :S

Visa signatur

Ja men hej!

Permalänk
Medlem

en spänningsregulator är nog som sagt svaret på dina problem..

kolla i databladet så står de hur du ska koppla den med..

oftast så vill regulatorn ha en spänning på 2v mer än va den är avsedd att reglera _till_(altså 5v), men de går ju bra om de ä 9v batteri du ska använda(5+2=7)

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem

usch nu blev det krånligt hittar nog hellre på en 5v källa

Visa signatur

Ja men hej!

Permalänk
Medlem

Fasta spänningsregulatorer är superenkla att använda. Tre pinnar: spänning in, spänning ut och jord.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

gäller bara att fixa fram en också, beställa en grej liksom ^^

Visa signatur

Ja men hej!

Permalänk
Medlem

http://trimlog.se/

där är inte frakten lika dyr för en liten sak..

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Avstängd

Som sagt. Spänningsregulator är det enda rätta i detta fall.

Du _kan_ använda motstånd, under förutsättning att ICn har ungefär samma strömförbrukning hela tiden (hur det förhåller sig beror på vad för IC det är).

Nu råkar det ju faktiskt vara en 74HC08 du vill använda. Denna krets är relativt okänslig. Räkna med att den drar 2-10 µA. Spänningen kan variera ungefär mellan 4 och 6 volt. Edit: Förlåt mig, men kresten kan faktiskt arbeta i ner till två volt, inte fyra, anm.

Använd ett motstånd och en 5,1 volts zenerdiod parallellt med en lite kondensator så får du en stabil, men något slösaktig, spänningsreferens. Motståndet kan vara allt från 1k upp till några 100K. Glöm inte att du inte, på grund av motståndet, kan driva speciellt mycket med logisk etta (vilken man aldrig ska göra ändå).

Men, som sagt. Är man "elpetare" så bör man ha ett sortiment av spänningsregulatorer hemma!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

ok, thx

Visa signatur

Ja men hej!

Permalänk
Medlem

ure welcome

Visa signatur

Det är inte farten som dödar! Det är smällen. Eller som vi säger på engelska: It´s not the fart that kills it is the smell!

Permalänk
Medlem

Elfa har också billig frakt på småsaker.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

Det här vet du redan kanske men ändå.

U=R*I
R=U/I
I=U/R

U=V
R=ohm
I=A

Visa signatur

Fleischer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neezzen
ure welcome

*tråd låst*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |