Permalänk
Medlem

Tyst chassi?

Jag undrar om det finns något chassi på marknade som är snyggt (inte färdigt moddat) och som är nästan intill ljudlös?

Jag är less på min dator nu och jag ska köpa ny. Jag satt och kollade och jag fasnade lite för Artic cooling T2 men jag kommer fram till att jag inte riktigt gillade designen på den. den har för runda former.

SNÄLLA HJÄLP MIG

Permalänk
Medlem

Lian Li PC-6070

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

Acousticase, är i särklass det bästa chassi jag arbetat med totalt sett. -=[BILD]=-

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Ajfan, jag glömde den lådan.

Får nog gå över till Frantic's förslag.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

snygg

vad äre för prisklass på den då?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

jo såg det finns det inte någon annan mer stilfullare?

Permalänk
Medlem

Ehm.

Ta en titt på det första jag nämnde då?

EDIT:http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=LIPC6070

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

Så värst snyggt kanske det inte är, dock har jag aldrig sett det i verkligheten så jag kan nog inte säga att det är fult efter att ha kollat på den här bilden. Det annonseras som "ljudlöst chassi".

http://gtek.se/index.php?mode=item&id=1663&session=7219fe498c...

För denna tystnad så får du punga ut med 9995:- (plus frakt osv).

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
http://www.gtek.se/img_prod/tnn500af.jpg

Så värst snyggt kanske det inte är, dock har jag aldrig sett det i verkligheten så jag kan nog inte säga att det är fult efter att ha kollat på den här bilden. Det annonseras som "ljudlöst chassi".

http://gtek.se/index.php?mode=item&id=1663&session=7219fe498c...

För denna tystnad så får du punga ut med 9995:- (plus frakt osv).

-k0nsl

Tänk på att Gtek har ALLTID 60 kr frakt, vilket gör detta köp till ett fynd. Nästan som Magic Bullet, från tvins!

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic
Acousticase, är i särklass det bästa chassi jag arbetat med totalt sett. -=[BILD]=-

Det ser exakt ut som Antec slk3000b dock så har det chassit "air-guide" och lite hål till graffet.
men kan man köpa dämpmattorna löst?

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Ja, på biltema t ex.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour
Tänk på att Gtek har ALLTID 60 kr frakt, vilket gör detta köp till ett fynd. Nästan som Magic Bullet, från tvins!

Magic Bullet is teh shiet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour
Tänk på att Gtek har ALLTID 60 kr frakt, vilket gör detta köp till ett fynd. Nästan som Magic Bullet, från tvins!

ja, tanken på 10 papp för ett chassi försvinner när man tänker på hur mycket man sparar in på frakten, bara att slå till på den.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

precis, det var så jag tänkte

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
http://www.gtek.se/img_prod/tnn500af.jpg

Så värst snyggt kanske det inte är, dock har jag aldrig sett det i verkligheten så jag kan nog inte säga att det är fult efter att ha kollat på den här bilden. Det annonseras som "ljudlöst chassi".

http://gtek.se/index.php?mode=item&id=1663&session=7219fe498c...

För denna tystnad så får du punga ut med 9995:- (plus frakt osv).

-k0nsl

Och om du nu seriöst funderar på att köpa detta monster ska du nog inhandla det på webhallen där det kostar 7995 :>

http://www.webhallen.com/prod.php?id=24187

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse.org
Och om du nu seriöst funderar på att köpa detta monster ska du nog inhandla det på webhallen där det kostar 7995 :>

http://www.webhallen.com/prod.php?id=24187

Och då kan man hämta det i stan så det blir 0 kr frakt, vilket gör detta köp ett riktigt fynd

Permalänk
Medlem

har tänkt lite på hur många personer jag har sätt ute på nätet som äger ett Zalman TNN chassi. Och har faktiskt inte stött på nån än kontigt.
Undrar om någon vet nån som har ett här på Sweclockers ?
Skulle mest va skoj att veta.

Permalänk
Medlem

tja min coolermaster wavemaster låda är knäpp tyst. Men har ju lagt ut lite på o få den tyst + att jag gjort om den lite. Jag anser även att det är bland de snyggaste lådorna som gjorts, men det är ju jag.

Zalman reserator för gpu/cpu
2st zalman hd upphängare, var mycket vibrationer om man använde de befintliga 3.5 tums platserna.
tyst nätagg med 120mm fläkt.
jag tog bort de 2 80mm fläktarna i fronten och sågade upp så det fick plats en 120mm ist som går på 7v.
Var en 80mm på baksidan som jag plockade bort helt också.
jag har klätt hela insidan med ljudisolerande material.

men som sagt reserator kostar ju lite grann så är kanske ej värt det för dig. Jag hoppas dock att min reserator skall hålla i många år till.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk

etnica

det låter som ett trevligt komponerat chassi har du några härliga bilder på bygget?

Visa signatur

| Athlon 64 3500+ | MSI Neo4-FI | Nvidia 7800GT | 2*512mb pc3500 Twinmos Speed Premium BH-5 | 1*250gb + 1*200gb Hdd |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic
Acousticase, är i särklass det bästa chassi jag arbetat med totalt sett. -=[BILD]=-

Det är exakt som ett Antec 3000B invändigt, fast Acousticase är ju mkt fulare och dyrare

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem

Ett chassi gör ju inga egna ljud.. alla chassin är tysta till du stoppar en massa komponenter i dem som skapar ljud. Det finns fyra huvudtyper av saker som ljud kan komma från i en dator.

Ena är fläktmotorerna, själva motorn kan skapa vinande och surrande ljud. Avhjälpes med bättre fläktar. Andra är ljudet av luft i rörelse. Kan i viss mån minskas av fria luftvägar (t.ex. att man klipper bort fläktgaller), men för det mesta är det långsammare fläktar (mindre luft som flyttas) som gäller. Det tredje är vibrationer, oftast från hårddiskar. Hårddiskarna måste frikopplas från chassit på något sätt, annars blir chassit en enda stor resonanslåda. Den fjärde är helt enkelt hårddiskarnas rotationsljud. Hårddiskar med FDB-motorer är bättre än de med kullager. Att stänga in hårddiskarna i olika kylnings/dämpningslådor hjälper också mot detta.

Det som utmärker ett "tyst" chassi är att det gärna är ganska tungt, dvs stål är att föredra framför aluminium. Dämpmattor ger extra tyngd och det är mest detta som ger en ljuddämpande effekt. Det minskar vibrationerna i chassit. Sen ska du se till att ha stora fläktplatser, 120mm är det som gäller.

Antec 3000B är ett exempel på ett chassi som är av stål, har stora fläktplatser samt är mycket billigt framför allt. Att inget nätagg följer med ser jag snarare som något positivt, eftersom man får välja eget nätagg efter tycke (och tystnad).

Antec P180 är också att rekomendera. Det är mycket snyggare än 3000B i mina ögon, men det är egentligen inte mycket tystare. Den enda riktiga fördelen jag ser i det chassit att bussningarna till hårddiskarna är mycket mjukare (silikon istf. gummi) än andra chassin, och det minskar vibrationerna från hårddiskarna. En riktig upphängning av hårddiskarna i någon form av elastiska band är dock ännu bättre, vilket går enkelt att göra i 3000B t.ex.

Hoppas det klarnar lite.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doodeley
Det är exakt som ett Antec 3000B invändigt, fast Acousticase är ju mkt fulare och dyrare

De skiljer sig en del invöndigt också än om de är ganska lika. Sedan vilket som är snyggare låter jag vara osagt. Smaken är som sagt olika.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Tack allesammans men jag e ju en sam modder så jag tar en utmaning och tar Acousticase lådan får väl hitta på nått med den så den blir lite finare:P