Permalänk

Drömmen on en tyst dator

För ett tag sedan bestände jag mig för att det var dags att uppdatera min gamla dator. Jag hade haft den i drygt 5år och åldern satte sina spår. Bland annat genom att några kondensatorer hade expolderat på moderkortet, och en del kompabilitetsproblem m.m.

Som sagt var det nu dags att uppgradera, och jag surfade flitigt omkring och letade tystast möjliga datordelar. För jag hade gett mig den på att få ett helt tyst system.
Som jag har förstått är det många med mig som också har tröttnat på sin gamla höfläkt som har en ljudbild av sisådär 52 jumbojet som just skall till att lyfta.

Min tanke var att det inte spelar någon roll hur jag bär mig åt för att få bort värmen från delarna i datorn. På något vis så måste det sitta en fläkt som blåser på en radiator eller på en fläns någonstans. Med vattenkylning hade jag bara transporterat värmen någon annan stans, och varit tvungen till att sätta en fläkt där. I slutändan alstrar hela systemet lika mycket värme varesig jag kyler med luft eller vatten.

Så jag valde luftkylning...

För att kunna ha så få fläktarsom möjligt eller ha dem på så lågt varvtal som möjligt valde jag delar som inte hade någon fläkt, eller med stora flänsar så att fläktarna kunde jobba så effektivt som möjligt.
Jag valde också att bara använda mig av 120mm fläktar för att kunna flytta mera luft med lägre varvtal.

Sagt och gjort. Dessa delarna köpte jag:

-MSI 915P NEO2 Platinum (inga fläktar och har massor av bra funktioner)

-Sapphire Radeon X300 128Mb (ingen fläkt och fyller mina krav på prestanda)

-TwinMOS 2st á 256Mb PC4300 (hade inte råd med mer)

-WD Raptor 36,7Gb SATA (Tänkte att det skulle gå snabbare med denna. Har bara Windows och alla program på denna.)

-2st Seageta Barracuda 250Gb SATA (lagringsutrymme är bra att ha)

-Thermalright XP-120 CPU-kylare (maffigaste jag hittade just då)

-mCubed Verical silencer (för at få tyst på Raptorn)

-mCubed T-balancer SL4 (för att ha koll på temperaturer och styra fläktarna)

-2st mCubed Silent Brackets (för att isolera barracudorna fån chassiet)

-Antec PowerSupply 350W ATX Phantom fläktlöst (för att det var fläktlöst och fick bra testresultat)

-Papst och ADDA 120mm fläktar

Saker jag redan hade:

-ANTEC SLK3000B (Chassi som utgav sig för att vara tyst)

-Några Papst 120mm fläktar

-Zalman ZM80A-HP (passiv kylning till grafikkort)

Jag var inte helt nöjd med mitt gamla chassi, så jag modifierade det lite. Jag började med att ta bort i princip alla dela i det. HDD-racken, Floppy-racket och 5,25" -racken tog jag bort. Kvar var ett helt fyrkantigt skal. Sen byggde jag mig en lite låda för att sätta alla hårddiskar och CD-RW:n i. Annars hade jag inte kunnat ha en fläkt som blåste på diskarna ,då det inte gick att montera en fläkt där uppe från början.

Jag monterade gummiupphängningarna på Barracudorna och ljudisoleringslådan på Raptorn och satte i mitt egenhändingt byggda rack.
Jag monterade även den passiva kylfsänsen på grafikkoret trots att den redan innan var fläktlös. "Just in case"

----------------------------------------------------------------
Här föjer några tankar och omdömmen om delaran:

-MSI 915P NEO2 Platinum-
Har inbyggda tempsensorer och fläktstyrningar. Inget att klaga på.

-Sapphire Radeon X300 128Mb-
Knäpptyst. Inget att klaga på.

-WD Raptor 36,7Gb SATA-
Kanske var onödigt köp, men fungerar bra. Inga problem med temperaturer eller höga ljud. Inget ljudlöst alternativ dock.

-2st Seageta Barracuda 250Gb SATA-
Tysta och svala. Mycket för pengarna.

-Thermalright XP-120 CPU-kylare-
Håller tempen nere under 40grader med en 120:a på 50%.

-mCubed Verical silencer-
Håller verkligen ljudet nere på Raptorn. Hjälper antagligen till att hålla tempertauren lite lägre.

-mCubed T-balancer SL4-
DETTA ÄR INGEN MIRAKELPRODUKT!
För det första passade den inte i det PCI-fack där den skulle monteras. För det andra är mjukvaran otydlig, svårnavigerad och rörig. Den hängde sig vid flertal tillfällen och tappade kontakten med sensorerna.
Hur du än gör kommer temperaturen att stabilisera sig på en nivå, trots avancerade inställningsmöjligheter. Alternativet är att inte tillåta fläktarna att nå 100%, men det är kanske inte så smart då överhättningsrisken ökar. Med temperatur i funktion av %-fläktpådrag spelar det ingen större roll hur du konfigurerar kurva mellan 0% och 100%. En balans kommer att infinna sig vid en viss temperatur, och fläktarna kommer at jobba mer eler mindre på sammvarvtal hela tiden. För mig runt 50%.
Bara för att du sätter in denna i din dator gör det den inte automatiskt tystare!
Den har många bra funtioner, men fundera NOGA innan du pungar ut dyra penningar på en sak som några enkala resistorer eller annan gratis mjukvara kan fixa lika bra! Att kunna placera temgivare var som helst är denna produktens styrka.

-2st mCubed Silent Brackets-
Fugerar nog bättre till diskar som väsnas.

-Antec PowerSupply 350W ATX Phantom fläktlöst-
Mycket dyrt! Onödigt dyrt till och med. Fundera på om fläktlöst är ett måste. Finns det alternativ som inte kommer att överrösta de andra delarna i datorn? Fungerar mycket bra för övrigt.

Saker jag redan hade:

-ANTEC SLK3000B-
Detta är inte heller nägon mirakelkur för att få tyst på datorn! PSU:n är inte tyst vid normala temperaturer och "HDD-gummiupphångningarna" fungerar inte speciellt bra alls.
Det är lika möjligt att bygga en tyst dator in en skokartong! Det är inte chassit som gör datorn tyst, utan vad du stoppar in i det.

-Zalman ZM80A-HP-
Bra produkt. Lämpar sig nog inte så bra till högprestanda grafikort!
-------------------------------------------------------------

Hur blev det nu med den tysta datorn?

Jo då, jag hade som mål att kunna sova med datorn påslagen ca 2-3 meter från huvudet. Och det lyckade jag med. Värt att tillägga är att jag ganska känslig för ljud när jag skall sova.
Men trots detta är jag inte helt nöjd.
Därför vill jag gå ut med lite goda råd till personer som är på den stigen jag redan har vadrat en bra bit på.

1.
Det finns inga produkter som på något magiskt vis tar bort ljud från olika delar. Jag har tesat en del olika saker, bla dämpningsmattor, och inga fungerar! Det hjälper om du reda har ett extremt tyst system. "Du kan aldrig slå in en slagborrmaskin i tillräckligt med mattor för att då den helt tyst"!
Leta efter "fläktlösa" eller liknande.

2.
Var noga med vad du köper. Köp i omgångar. Köp tex inte en fläktstyrning om det sedan ändå visar sig att du är tvungen att ha den på 100%.

3.
Du kan aldrig tysta ner en dator med hög prestanda med hjälp av luftkylning. Jag vågar inte uttala mig om vattenkylning.
För att få en helt tyst dator måste man tumma på prestandan för att få ner värmeutvecklingen!

Att köpa två datorer, en snabb som för oväsen och en sakta som är tyst, kan i längden löna sig efter att ha köpt varenda pryl på marknaden som påstår sig kunna tysta ner ditt fartmonster.

4.
Ta det försiktigt med "mCubed T-balancer" om du bara skall styra fläktar och kolla temperaturer.

----------
Slutord:

Var försiktig med att ge dig ut på egen hand när det gälle att sätta ihop en tyst dator. Läs runt på oilka ställen. Bara för att någon skriver att det dom köpte var tyst, betyder det inte at det är det. Vi har alla olika utgångspunkter.
silentpcreview.com bjuder på en hel del nyttig lektyr, och har en del system som redan är testade och garanterat tysta.
Och kom ihåg:
-"Hög prestanda" och "helt tyst" rimmar illa!
-Så länge du har en fläkt eller en vinande HDD i din dator kommer du aldrig att få den helt tyst. Drömmen är att inte ha en enda rörlig del. Endast då kan man uppnå komplett tystnad. Men vägen dig är lång och svindyr.

Mitt system då?
Inte rekommenderat om du vill ha komplett tystnad.
Ändringar för att komma närmre dit:
-Ingen Raptor.
-Restistorer i stället för T-balancer!!!
-Gummiupphängningar till fläktarna.

Visa signatur

P4 530J 3.0GHz, MSI 915P NEO2 Platinum, 1Gb PC4300, WD Raptor 36.7GB, Sapphire X800GTO2

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vad sägs om en Zalman Reserator 1? Extern vattenkylning utan fläktar, bara en liten pump. Knäpptyst, men (som det mesta som ska va tyst) dyr... Den, ett gpu-block och någon/några tysta fläktar bör väl vara något även för den kräsne

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem

Riktigt bra tips, inte långt kvar till det är dags för mig att köpa nytt :).

Men nu vill jag höra vad andra har att säga om T-balancer, den som jag länge har tänkt att införskaffa mig. Blev lite osäker nu.

Ang. Zalman Reserator. Har hört att den inte ska ge några större underverk på kylningspunkten, men så är det väl tysthet går oftast ut över kylning?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk

Tackar å bockar trevlig läsning å bra tips

Permalänk

tbalancer är bra, men du behöver rätt fläktar och eventuellt attuenators för att dom skall bli helt tysta. på silentpcreview-forumet nämns ideligen nexus som tysta och bra fläktar som funkar tillsammans med pwm.

Programvaran må vara rätt flaky, men när du väl har programmerat den så kan du rycka usb-kabeln och glömma att du nånsin satt dit den. Den sköter sig kanonbra själv. Fördelen är att den anpassar fläkthastigheten automatiskt, man behöver inte skruva upp hastigheten bara för man skall spela, det fixar den själv. Den gör precis det jag förväntade mig att den skulle göra när jag köpte den.

själv föredrar jag ett bra vattenkylningssystem framför luftkylning. Att det bara flyttar värmen till en annan punkt är ju inte hela sanningen. Man får mycket bättre möjligheter att föra bort värme med större kylanordningar och tystare fläktar. Vattenkylning kan ge både prestanda och bättre ljudmiljö. Det är ju inte gratis precis, men vad är det inte värt ... klart mycket bättre alternativ än att ha två datorer.

enligt uppgift skall raptorn med 74GB vara betydligt tystare.

Permalänk
Discokungen

Min farsa har ett TNN500AF, går på drygt 7000kr och då får man nätagg med Komplett lösning för en passiv dator! Låter inte alls med AMD 64 4000+ och X850XT. Rekommenderas om man verkligen har pengarna och vill lägga ut det på en tyst dator!!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Hehe, jag har nog den perfekta lösningen på G tror jag. Jag är extremt kräsen när det gäller tystnad då jag ska sova. Om nån så mycket som spolar i kranen i lägenheten när jag ska sova blir jag kinkig.

Hittills:
Zalman Reserator + GPU-block
Samsung Spinpoint 200GB SATA
HDD-dämpare man sätter i CD-slot:en och består av gummi och silikon
Antec Phantom 500W, som jag scorade nytt för 1150kr inkl. frakt, ska byta i sig snart (avbeställde Chill-agget)
Moderkort med passiv kylning på nordbryggan (MSI NEO2 FISR-nånting)
Samt 2st 1cm tjocka dämpmattor som ska sitta i lastbilar (hehe).

Just nu är allt i delar, har bara hårddisken och Reseratorn här just nu. Moderkortet är fast i tullen på vägen till lagning (jäkla Itbutikken) och fantomen skickades på posten för några timmar sen och jag har inga chassifläktar än. Tänkte köpa en eller två 80mm 12db-fläktar för att få lite cirkulation i burken. Har inte ens testat burken med varken hårddisken eller dämpmattorna än, får se om de gör någon skillnad, men nog tror jag jag kommer få en sovbar dator.

Visa signatur

[AMD 64 3000+] [Kingston Value RAM PC3200 512MB x 2] [MSI Neo-FIS2R] [PowerColor Radeon 9800 Pro 128mb] [Samsung Spinpoint 200GB SATA2] [NEC 2510] [Antec Phantom 500W] [Zalman Reserator + GPU-block] | [ViewSonic G90f+ 19" CRT] [Chieftec Dragon AX-01SL-D Super MidiTower] [Logitech Cordless Desktop MX 3100] [Q-pad White]

Permalänk
Medlem

jag som ska hämta plywood som jag ska bygga ett nytt chassi som jag vill få så tyst så möjligt

kanske jag ska lägga ner idén ändå?? jag ska ha 30mm tjock ljuddämpningsmattor

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Avstängd

Funkar också, men samtidigt vill du inte att din dator ska se ut som ett Allt för stort monster. =P

Visa signatur

[AMD 64 3000+] [Kingston Value RAM PC3200 512MB x 2] [MSI Neo-FIS2R] [PowerColor Radeon 9800 Pro 128mb] [Samsung Spinpoint 200GB SATA2] [NEC 2510] [Antec Phantom 500W] [Zalman Reserator + GPU-block] | [ViewSonic G90f+ 19" CRT] [Chieftec Dragon AX-01SL-D Super MidiTower] [Logitech Cordless Desktop MX 3100] [Q-pad White]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drexon
Funkar också, men samtidigt vill du inte att din dator ska se ut som ett Allt för stort monster. =P

nej utseende spelar inte mig någon stor roll jag är bara kinkig i ljudet för att betala 1500 för en bra låda sen måste man ändå köpa ljuddämpningsmattor

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk

Zalman Reserator har varit i mina tanka vid ett flertal tillfällen. Men nu är pengarna slut och jag står här med det jag fick.
Jag vill bara inte att någon annan skall göra samma misstag som jag.
Jag vågar som sagt inte uttala mig om vattenkylning, men det verkar som ett mycket intressant alternativ.

Angående T-balancer:
Den fungerar/fungerade mycket bra! Den är en av de bättre lösningarna för fläktstyrning på marknaden just nu. Men man skall inte tro att bara för att man köper en sådan så bli datorn tyst. Sant är att fläktarna i många fall går på högra varvtal än vad som krävs. Men Fläktarna måste vid en viss gräns hålla temperaturerna nere. Och beroende på var man har lust att sätta den gränsen kommer de alltid att ge ifrån sig lite ljud.
Jag har PAPST 26dB fläktar av olika åldrar, och de äldre modellerna fungerar mycket bättre än de nyare. Varför vet jag inte men de nya ger ifrån sig mera vibrationer, och skulle behöva dämpas med någon upphängning kanske...

För övring så har min T-balancer med analoga sensorer flippat ur och piper som ett födelsedagskort. Den varnar för att temperaturen är för hög trotas att temperaturerna är runt 40 grader. Om man känner med handen på delarna i datorn är de svala. Det enda som hjälper är att koppla ur alla sensorerna eller sensorhubben. Just nu använder jag min T-balancer som ett onvanligt dyrt motstånd till mina fläktar, som jag har ställt in på 50%.
Lite missnöjd är jag. Men det är fortfarande en bra produkt...när den fungerade.

Men jag har inte gett upp ännu. Jag skall få den till att fungera igen, vad det nu är som är fel. Den fyller en ganska viktig uppgift trots allt.

Visa signatur

P4 530J 3.0GHz, MSI 915P NEO2 Platinum, 1Gb PC4300, WD Raptor 36.7GB, Sapphire X800GTO2

Permalänk

papst funkar inte särskilt bra med pwm, det är därför du får vibrationer/tjut från motorerna när du sänker hastigheten. testa mcubed attenuator finns på webbis för 70 spänn/2 fläktar och se om du får bättre resultat.

slutade den funka helt plötsligt? låter som garantiärende.

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig tänkt låta ett program göra inställningarna, eftersom program kör efter vad Sensorer säger åt dem att göra, och sensorer känner ofta fel. Vad jag troligen behöver nu är nån sorts chassifläkt iom. att jag bara har en fläkt i hela datorn, den som inte ens är på oftast, i nätagget. Ska börja med en som utsug och tejpa igen på lite strategiska ställen så det blir bra flöde, vill att det ska komma Lite luft runt agget ändå. Om det blir för varmt märker jag det väl på ett sätt eller annat, och sätter in en till fläkt, om inte det räcker så blir jag galen, helt enkelt, för det blir droppen som.. ruinerade mig.

Men jag måste säga att mitt första steg mot en tyst dator som var min Reserator var ett bra ett. Har inte slösat såå mycket pengar sen dess. Bara på agget för ~1200kr då. Fick dämpmattorna gratis och HDD-dämparna prutade jag ner till 55kr. Hade även 3st hårddiskar från börjarn, men jag sålde dom dyrt på Blocket och fick till slut min Samsung Spinpoint. Moderkortet var ju passivt kylt från början vilken var bra. Fick ett mail nu om att moderkortet finally passerat tullen och är på lagning, hoppas få det nästa vecka, då jag förmodligen gör en skryttråd om min 0db-lösning.

Visa signatur

[AMD 64 3000+] [Kingston Value RAM PC3200 512MB x 2] [MSI Neo-FIS2R] [PowerColor Radeon 9800 Pro 128mb] [Samsung Spinpoint 200GB SATA2] [NEC 2510] [Antec Phantom 500W] [Zalman Reserator + GPU-block] | [ViewSonic G90f+ 19" CRT] [Chieftec Dragon AX-01SL-D Super MidiTower] [Logitech Cordless Desktop MX 3100] [Q-pad White]

Permalänk
Medlem

Det brukar dock inte vara några större problem att fixa en luftkylning som är tystare än hårddiskarna. En bra 120mm i 800-1000rpm låter redan mindre än en vanlig hårddisk.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zkalman01

Angående T-balancer:
Den fungerar/fungerade mycket bra! Den är en av de bättre lösningarna för fläktstyrning på marknaden just nu. Men man skall inte tro att bara för att man köper en sådan så bli datorn tyst. Sant är att fläktarna i många fall går på högra varvtal än vad som krävs. Men Fläktarna måste vid en viss gräns hålla temperaturerna nere. Och beroende på var man har lust att sätta den gränsen kommer de alltid att ge ifrån sig lite ljud.
Jag har PAPST 26dB fläktar av olika åldrar, och de äldre modellerna fungerar mycket bättre än de nyare. Varför vet jag inte men de nya ger ifrån sig mera vibrationer, och skulle behöva dämpas med någon upphängning kanske...

För övring så har min T-balancer med analoga sensorer flippat ur och piper som ett födelsedagskort. Den varnar för att temperaturen är för hög trotas att temperaturerna är runt 40 grader. Om man känner med handen på delarna i datorn är de svala. Det enda som hjälper är att koppla ur alla sensorerna eller sensorhubben. Just nu använder jag min T-balancer som ett onvanligt dyrt motstånd till mina fläktar, som jag har ställt in på 50%.
Lite missnöjd är jag. Men det är fortfarande en bra produkt...när den fungerade.

Men jag har inte gett upp ännu. Jag skall få den till att fungera igen, vad det nu är som är fel. Den fyller en ganska viktig uppgift trots allt.

Fråga MagnusT här på forumet, det är han som har hand om T-balancer i Sverige om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Fråga MagnusT här på forumet, det är han som har hand om T-balancer i Sverige om jag inte minns helt fel.

Jepp

Klart din T-Balancer ska funka Zkalman! Du kan alltid PM'a mig här eller på www.tystpc.nu så löser vi det nog tillsammans!

Hör av dig!

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

Mitt tips om att få datorn tyst är att göra som jag!

Skaffa förläggningskablar och ställ datorn på vinden eller i rummet breve om ni har den möjligheten

Permalänk
Medlem

jag fick ett ganska intressant uppslag av farsan för ett tag sedan, denna lösning skulle tyvärr bara passa ett fåtal. Vi har en bergvärmepump i huset där vatten på ca 2°C skickas ned i marken och värms upp till 4-8°C, går runt i huset och avger värmen och ned igen. Farsan tycket att man kunde lägga på några meter slang och dra in det vattnet som kommer upp ur jorden in i datorn, så kyler man cpu och gpu och sen ut i huset. Det skulle givit bra kylning och väldigt lite ljud, men är en aning opraktiskt eftersom det kräver borrhål. En variant blir då att kyla datorn med vatten och sätta radiatorn och pumpen utanför, kanske i ett annat rum så har man nog tjänat en hel del i ljudnivå.

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Avstängd

Hahaha, gör du det har du min eviga respekt som moddare. För fett.

Visa signatur

[AMD 64 3000+] [Kingston Value RAM PC3200 512MB x 2] [MSI Neo-FIS2R] [PowerColor Radeon 9800 Pro 128mb] [Samsung Spinpoint 200GB SATA2] [NEC 2510] [Antec Phantom 500W] [Zalman Reserator + GPU-block] | [ViewSonic G90f+ 19" CRT] [Chieftec Dragon AX-01SL-D Super MidiTower] [Logitech Cordless Desktop MX 3100] [Q-pad White]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aendy
jag fick ett ganska intressant uppslag av farsan för ett tag sedan, denna lösning skulle tyvärr bara passa ett fåtal. Vi har en bergvärmepump i huset där vatten på ca 2°C skickas ned i marken och värms upp till 4-8°C, går runt i huset och avger värmen och ned igen. Farsan tycket att man kunde lägga på några meter slang och dra in det vattnet som kommer upp ur jorden in i datorn, så kyler man cpu och gpu och sen ut i huset. Det skulle givit bra kylning och väldigt lite ljud, men är en aning opraktiskt eftersom det kräver borrhål. En variant blir då att kyla datorn med vatten och sätta radiatorn och pumpen utanför, kanske i ett annat rum så har man nog tjänat en hel del i ljudnivå.

Frågan är hur nice det blir om slangarna i datorn börjar läcka då det vattnet leder ström vilket inte det kemiskt rena vattnet som du har i vanliga fall gör det. Men det är en klart intressant idé.

Permalänk
Medlem

Hej Zkalman01

Jag tänkte lägga in en fråga om vilken nätdel man ska välja i nuläget. Min har precis gått sönder pga elreparationer i mitt hus. Men eftersom de finns 1000 såna trådar och 90% av de som svarar inte kan svara på frågan på ett bra sätt. Mitt krav på ljudnivå är hårda, men verkar som du kan veta lite om detta. Jag skulle dock inte slänga in en rapitor i min dator där imot = ). Har tidigare haft ett moddat nätagg med papstfläktar på 6-7 volt, får absolut inte låta mer än detta. Har läst lite om passiva nätagg men de verkar inte som om de pallar trycket riktigt. Har du några tips kanske? Har engergikrav på i storleksordningen 1st 6600GT eller liknade och en rätt så bra prolle + 4 diskar + 8 fläktar och CD/DVD. Vettig kabeldragning är också ett plus.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

ang reserator.

Jag har en reserator med gpu o cpu block, den klarar av o kyla mina varma intel processor minst lika bra som en fläkt. Har 2st 120mm fläktar i datorn som är knäpp tysta, varav en sitter i nätagget och den andra i fronten.

Kan rekomendera zalman reserator om man vill ha en tyst dator, kört med den i snart ett år.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
Hej Zkalman01

Jag tänkte lägga in en fråga om vilken nätdel man ska välja i nuläget. Min har precis gått sönder pga elreparationer i mitt hus. Men eftersom de finns 1000 såna trådar och 90% av de som svarar inte kan svara på frågan på ett bra sätt. Mitt krav på ljudnivå är hårda, men verkar som du kan veta lite om detta. Jag skulle dock inte slänga in en rapitor i min dator där imot = ). Har tidigare haft ett moddat nätagg med papstfläktar på 6-7 volt, får absolut inte låta mer än detta. Har läst lite om passiva nätagg men de verkar inte som om de pallar trycket riktigt. Har du några tips kanske? Har engergikrav på i storleksordningen 1st 6600GT eller liknade och en rätt så bra prolle + 4 diskar + 8 fläktar och CD/DVD. Vettig kabeldragning är också ett plus.

Kolla in silentpcreview's rekomenderade lista / PSU-sektionen. Det nätagg de rekomenderar är Seasonic S12, det tystaste aktiva de uppmätt. Några få andra agg ligger nära i ljudnivå vid låg belastning men drar ifrån rejält i ljudnivå när det börjar bli lite belastning. S12 har ingen linjär fläktkurva utan den drar på långt senare.

Ska själv köpa mig ett till mitt nästa tyst-bygge

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

tycker dock sj att elan vital greenagger verkar som ett bra allternativ är en ssm psu så fläken kommer inte att sättas på särskilt mycke då...500w räker också en bra bit. De som är positivt är att den också ger ut 500w totalt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalbox
tycker dock sj att elan vital greenagger verkar som ett bra allternativ är en ssm psu så fläken kommer inte att sättas på särskilt mycke då...500w räker också en bra bit. De som är positivt är att den också ger ut 500w totalt

Ursäkta, jag förstår faktiskt inte din svenska... Vad menar du egentligen? Varför är inte Elan Vital Grenerger ett bra allternativ?

Permalänk
Medlem

Det klart bästa alternativet om du vill ha tyst är ju Zalman TNN-A. Har ett själv och det är verkligen knäpptyst Inga fläktar eller sånt trash så bara att komplettera med en tyst disk och allt blir riktigt nice.

Men smakar det så kostar det...

Permalänk
Medlem

raptor? när man vill ha en tyst dator.... eehm ok

Sen har det ju kommit ett nyare zalman chassi som ska kyla lite mer. 8195:- lite dyrt.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ZALTNN500AF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Det klart bästa alternativet om du vill ha tyst är ju Zalman TNN-A. Har ett själv och det är verkligen knäpptyst Inga fläktar eller sånt trash så bara att komplettera med en tyst disk och allt blir riktigt nice.

http://buffserv.campus.luth.se/pics/zal.jpg

Men smakar det så kostar det...

Aj! plötsligt fick jag ont i ryggen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
raptor? när man vill ha en tyst dator.... eehm ok

Sen har det ju kommit ett nyare zalman chassi som ska kyla lite mer. 8195:- lite dyrt. http://www.digitaljesters.com/forums/images/smilies/rolleyes....
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ZALTNN500AF

Skillnaden mellan den där och den jag har är väl bara att den där har stöd för fjärrkontroll, en annan front samt stödjer Socket A?