Permalänk

Dator för CAD osv

Jag behöver en dator som klarar av CAD program men vet inte riktigt vad som krävs. Jag skall ersätta min stationära dator med den. Jag spelar inte speciellt mkt men det händer. Datorn skall alltså mest användas till CAD och internet.

Jag har tittat lite på begagnade IBM thinkpads men jag vet inte om grafikkorten och upplösningen räcker för CAD.

Jag har en budget på ca 10k. Jag tittar även på begagnade bärbara.

Vad har ni för tips på datorer? Vad ska jag tänka på?

Permalänk
Medlem

Jag tror du kommer ha svårt att hitta en bärbar dator för CAD för ca 10 lappar.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk

Jag vill veta vad som krävs av en dator för att klara av CAD program. Är det grafikkortet som det hänger på?
Som t.ex. Acer 5021wlmi, klarar den inte av CAD program alls?

Permalänk

Det beror väl också på vad typ av CAD-program du skall köra med den, och vad du skall göra med programmet. Skall du köra NX3 och ladda upp en hel bil och snurra på den krävs ju givetvis mer än om du skall köra IronCAD och rita skruvar.

Det främsta att tänka på är väl mycket RAM-minne samt ett grafikkort av typen Quadro (nVidia) eller FireGL (ATI).

/J

Visa signatur

Per aspera ad astra

Permalänk
Medlem

Vilket Cad-Program ska du köra? Måste datorn vara bärbar? Jag kör Solidworks nyaste verren på min dator som du ser nedan. Det är ingen direkt värsting dator, kostade liksom 6000 för nästan 3 år sen och det funkar prima. Kan la bli lite lagg om man har en assembly med extremt många parts i men annars inga problem.

Visa signatur

Asus M2N-E | AMD Athlon X2 4600+ @ 4600mhz | Corsair 2x1024mb PC5400 | Sapphire ATI Radeon x1900xt 512 mb | Antec P150

Permalänk

Jag ska bl.a. använda ett program som heter Pro Engineer. Jag läser maskinteknik på chalmers och ska ha datorn med mig nästan varje dag under kursernas gång.

Ett grafikkort som NVIDIA GE FORCE GO6200 MED 128MB, skulle den orka med sådana program?

Jag tittar även på begagnat, där kan jag spara några tusenlappar.

Vad skulle ni kunna rekommendera för datorer, vilka datorer finns det med grafikkort av typen Quadro (nVidia) eller FireGL (ATI)?

Permalänk
Medlem

Körde AutoCAD 2000 på en P3 500MHz med 512MB ram och med ett Geforce 2 MX400 64MB grafikkort och kan väl inte säga att det var några problem. Inte hundra på att det var den mängden ramminne men processor och grafikkort är jag 100 på

Permalänk

Enligt PTC.com (företaget som gör Pro/E) så är rekommenderat system för att köra Pro/Engineer Wildfire 3.0 (senaste versionen):

RAM: 1024 MB or higher
Available disk space: 2.5 GB or higher
Swap Space: 2048 MB or higher
CPU speed: 2.4 GHz or higher

Med dessa certifierade grafikkort (för bärbara):
ATI: Mobility FireGL V3100, Mobility FireGL T2e, Mobility FireGL T2
nVidia: Quadro FX GoGL 1400, Quadro FX Go1000, Quadro FX Go700

Att de är certifierade innebär ju bara att PTC garanterar funktion och viss prestanda.

Jag skulle tro att det går bra med ett Go 6200, men jag vet ej säkert. Har själv kört UG NX3 med en "vanlig" PC med P4 2,4Ghz; 1GB Ram och ett 128MB Radeon 9500 Pro-grafikkort med OK prestanda. Jag gjorde dock inga större parter eller assemblys.

Bärbara arbetsstationer finns, tex:

Dell Precision M20 & M70
eller
HP nx8240

/J

Visa signatur

Per aspera ad astra