[Projekt] Webbaserat strategispel, söker medarbetare och ideér/förslag

Permalänk

[Projekt] Webbaserat strategispel, söker medarbetare och ideér/förslag

Jag sitter och funderar lite på att starta upp ett projekt för att skapa ett webbaserat strategispel lite i stil med NukeZone och Utopia.
Skillnaden som jag tänker mig är att det är mer inriktat på att bygga upp ett land med fungerande infrastruktur och få in resurser för att kunna bygga upp en militärstyrka som kan användas för att härja runt. Lite mer som Imperialism eller Civilization, fast webbaserat.
Spelet ska även innehålla en karta för att låta spelaren få lite översikt över spelet, denna karta kommer inte vara så pass avancerad så att man kan flytta enheter i realtid även om detta skulle vara tekniskt möjligt. Den är mer för att få en översikt över saker och kanske för att kunna planera sina attacker på motståndare.
Jag ska även se om jag inte kan klura ut några intressanta funktioner med hjälp utav AJAX, det skulle kunna tillåta att man gör en hel del intressanta saker tror jag.
Spelet är fortfarande i planeringsstadiet, och jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska hantera många samtidiga spelare i samma karta t ex. En enda karta för alla personer eller flera mindre med runt 8-16 spelare i varje är det jag har funderat på hittils. Kom gärna med förslag och ideér!
Hur som helst letar jag nu efter personer som skulle kunna tänka sig att hjälpa till med projektet eller komma med ideér och tankar om spelet. Är det någon som är intresserad utav att läsa mer om projektet eller kanske tom hjälpa till med programmering eller något liknande så ta en titt här: http://dev.blinkenlights.se/projects/boss/wiki

Permalänk

Var en omröstning verkligen nödvändig?

Innan du satsar allt för stor på projektet, har du en server på riktig lina? Du bör nog minst ha en egen server som du kan kontrollera till fullo som sitter på en riktigt lina. åtminstonde om du planerar för några större mängder användare.

Jag är alltid intresserad av Python-projekt. Så jag kan åtminstonde hjälpa till lite. Jag kan skriva hemsidor om det behövs också. Hur stor erfarenhet har du av Python, kan du länka till något du gjort? Sen undrar jag, behövs verkligen nån som kan SQL? Tänkte du använda Stored Procedures? Annars räcker det väl mwed någon duglig ORM.

Har du övervägt möjligheten att använda automatiserade test för systemet? Det är ju bra att öva på för folk. (inklusive mig )

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

Omröstningen är intressant för att se om det finns intresse för spelet, inte jättenödvändig men kul för mig att se iaf

Till en början kommer vi inte ha något behov utav en riktig server, då det bara är utveckling. Men jag har även en server som jag har fått full kontroll över emot att jag administrerar den, det är en P4 2.4GHz på 10Mbit/s företagslina med uptime på 430 dagar. Den bör räcka till en början åtminstonde.

Jag har inga enorma erfarenheter av Python direkt, jag har kodat två IRC-botar, en mapeditor till ett spel samt en filhanterare ungefär (båda med wxPython). Även testat lite PyGame men inget seriöst. PHP har jag kodat rätt mycket, har skrivit en community med en massa intressanta funktioner (blinkenlights) så jag tror jag ska kunna klara av jobbet.

ORM vet jag inget om tyvärr, jag har hittils bara kodat webbsidor i PHP och då använt mig utav SQL. Jag får ta och kolla upp det imorgon, men det skulle alltså passa bra här eller?

Hurdana automatiserade test menar du? Robotar som försöker använda webbsidan?

Edit: Om det är någon som tycker det är mytomanvarning på min server (vet att det finns personer på sweclockers som inte alltid är helt sanningsenliga) så kan ni titta här https://blinkenlights.se/phpsysinfo/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
ORM vet jag inget om tyvärr, jag har hittils bara kodat webbsidor i PHP och då använt mig utav SQL. Jag får ta och kolla upp det imorgon, men det skulle alltså passa bra här eller?

ORM = Object Relational Mapper. En sådan gör att man kan hantera databasen mer objektorienterat. Inte fullt dock, då man måsta anpassa sig lite för att behålla prestanda, men klart snyggare än att ha en massa SELECT, UPDATE och INSERT spridda över koden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Hurdana automatiserade test menar du? Robotar som försöker använda webbsidan?

T'nkte mer på Unit Tests, som testar varje modul, klass och funktion för sig. Man kan såklart också testa på det vis du beskriver också, men det brukar vara lite knepigare. Det finns dock verktyg för det så det kan vara värt att se över när systemet växer.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

Okej, tittade lite på en modul till Python som hette Dejavu och det verkar vara ungefär det du pratar om. Jag har innan hört talas om objektorienterade datashanterare och hört att Postgres ska klara detta, har dock aldrig tagit mig för att lära mig om det ordentligt. Har du arbetat med sådant innan Sebastianj?
Själv är jag nog ganska insnöad på relationsdatabaser så jag får nog ta och köpa en bok om det där
Edit: Kollade lite till och ORM som du pratar om är mer som att använda en relationsdatabas men låtsas att den är objektorienterad? Virtuellt objektorienterad ungefär? Är det inte då bättre att använda en riktigt objektorienterad databashanterare?

Permalänk
Hedersmedlem

Regga dig på Fuel sen, vi är gärna med och designar + gör content. Man behöver inte köra Fuel för att vara med

OnTopic: Det enda som är viktigt när man kodar nätverk är att du håller bandbreddskrav (=filstorlekar) löjligt lågt. Varenda liten GIF-bild kommer ju multipliceras upp för varje spelare som refreshar, varje sekund. Jag misstänker att du kommer få koda en hel del JavaScript för att undvika onödiga refresher.

Permalänk

Är man riktigt duktig med AJAX skulle man nog kunna få bort i princip alla omladdningar av sidor, men då skulle besökarna å andra sidan behöva ladda ner väldigt mycket JS-kod. Men det skulle vara roligt att se hur det blir, AJAX skulle verkligen göra sig bra i webbaserade spel tror jag.
Tror ni fler skulle vara villiga att hjälpa till på projektet om det kodades i PHP istället? Känns som det finns en hel del som kodar PHP här på Swec nämligen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Tror ni fler skulle vara villiga att hjälpa till på projektet om det kodades i PHP istället? Känns som det finns en hel del som kodar PHP här på Swec nämligen

Det låter rimligt, ja Se till att skaffa en head honcho som kan hålla ihop allt, bara. Utan ett nav rullar hjulet åt helvete

Permalänk

Jag tänkte hålla utvecklingsgruppen på runt 3 personer och tänkte då att jag själv skulle kunna hålla ordning på vad folk gör och sådant, tror du detta blir svårt? Och vart hittar man annars en head honcho?

Permalänk
Medlem

Låter väldigt intressant, jag skulle spela det! Kan tyvärr inte hjälpa till då jag varken har pythonkunskaper eller tid, men vill ändå ge lite tips,
jag tror att spelet blir bra om du lägger störst vikt vid samhällsbyggandet, krigarspel finns i överflöd, men ett "konstruktivt" spel kan nog locka spelare, kolla in nationstates, ruskigt bra idé, men inte så stora möjligheter att ändra landet.
http://www.nationstates.net/cgi-bin/index.cgi
mitt land: http://www.nationstates.net/cgi-bin/index.cgi/target=display_...
data: http://nseconomy.thirdgeek.com/nseconomy.php?nation=Martenlan...

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter mycket intressant! Bara en fråga, är det här till kursen "projektarbete 100 p" på gymnasiet? Undrar därför att jag själv ska börja med kursen i år.

Jag har kunskaper främst inom PHP och SQL men har provat på C/C++-programmering. Vad gäller webbdesign behärskar jag (X)HTML och CSS men är inte alltför god vän till photoshop eller andra ritprogram. Javascript har jag aldrig sysslat med.

Om det är ett seriöst projekt tycker jag det skulle vara jätteroligt att vara med!

Ytterligare en fråga, vilket OS ska snurra på servern? Är det risk att det blir mycket Windows-specifik programmering?

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thurén
Låter väldigt intressant, jag skulle spela det! Kan tyvärr inte hjälpa till då jag varken har pythonkunskaper eller tid, men vill ändå ge lite tips,
jag tror att spelet blir bra om du lägger störst vikt vid samhällsbyggandet, krigarspel finns i överflöd, men ett "konstruktivt" spel kan nog locka spelare, kolla in nationstates, ruskigt bra idé, men inte så stora möjligheter att ändra landet.
http://www.nationstates.net/cgi-bin/index.cgi
mitt land: http://www.nationstates.net/cgi-bin/index.cgi/target=display_...
data: http://nseconomy.thirdgeek.com/nseconomy.php?nation=Martenlan...

Det främst den konstruktiva biten som tilltalar mig, jag gillar spel som SimCity t ex (min avatar ). Så jag kommer fokusera på det konstruktiva, men krigsbiten är viktig för att få ett mål att kämpa mot tror jag. Att alla bara sitter och bygger kan bli lite långtråkigt.
Med konstruktivt menar jag främst uppbyggnaden utav infrastruktur och liknande, men politik och diplomati kanske även borde finnas med? Nationstates verkar vara väldigt fokuserat på politik efter vad jag kan se.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piltvenom
Jag tycker det låter mycket intressant! Bara en fråga, är det här till kursen "projektarbete 100 p" på gymnasiet? Undrar därför att jag själv ska börja med kursen i år.

Jag har kunskaper främst inom PHP och SQL men har provat på C/C++-programmering. Vad gäller webbdesign behärskar jag (X)HTML och CSS men är inte alltför god vän till photoshop eller andra ritprogram. Javascript har jag aldrig sysslat med.

Om det är ett seriöst projekt tycker jag det skulle vara jätteroligt att vara med!

Ytterligare en fråga, vilket OS ska snurra på servern? Är det risk att det blir mycket Windows-specifik programmering?

Jag gör det inte som projektarbete, men jag håller på med ett projektarbete parallellt med detta Det skulle säkert gå bra att göra som projektarbete dock, har flera vänner som gör spel.

Projektet är seriöst i min mening, men det blir ju självklart till vad medlemmarna i projektet vill att det ska bli. Får jag bestämma kommer det bli ett seriöst projekt som kommer att slutföras dock. Men det förutsätter ju att de andra i gruppen har samma abmitioner som sagt.

Den server som jag skrev om förut kör Gentoo Linux (som man kan se i phpinfo:n) och jag har inga planer på att byta till något Windows OS. Jag kör även Linux på min WS så det kan bli lite svårt att använda Windows-specifika saker

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att vara med och programmera (om det blir PHP). Cool idé iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Det främst den konstruktiva biten som tilltalar mig, jag gillar spel som SimCity t ex (min avatar ). Så jag kommer fokusera på det konstruktiva, men krigsbiten är viktig för att få ett mål att kämpa mot tror jag. Att alla bara sitter och bygger kan bli lite långtråkigt.
Med konstruktivt menar jag främst uppbyggnaden utav infrastruktur och liknande, men politik och diplomati kanske även borde finnas med? Nationstates verkar vara väldigt fokuserat på politik efter vad jag kan se.

Samhällsbyggande är ju politik!
För att få in lite vettig diplomati så föreslår jag STARKT att du kollar in spelet europa universalis (II), väldigt bra diplomatisystem imo.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk

Jag har en del kring vilket språk det hela ska skrivas i och kommit fram till att det egentligen inte finns några stora fördelar med Python över PHP förutom objektorienteringen. Men iom PHP5 så är OO i PHP mycket bättre har jag för mig, och det är PHP5 som körs på servern. Nästa problem blir ju att många som kodar PHP inte har så bra koll på OO om de inte programmerat i andra språk innan. Jag tror att OO kommer kan vara ganska fördelaktigt i dett projekt, så om det är någon som kan PHP och OO bra så säg gärna till.

Har även funderat lite på hur man ska göra med kartan då det ständigt kommer komma in flera spelare. Den mest självklara lösningen är ju att helt enkelt utöka kartan med tiden, det kan dock ses som lite orealistiskt att världen expanderar Troligtvis blir spelet bättre om man inte försöker göra det för verklighetsförankrat dock. Ett annat problem är att om spelare slutar spela kommer det vara väldigt lätt att expandera sitt land väldigt mycket.
Just nu tror jag den bästa lösningen ser ut som så att kartan expanderar med tiden, och alla spelare hamnar på öar med kanske 8 spelare på varje ö och när man är i krig med andra nationer blir det kaos i hemlandet (som i Civ när man har ett utvecklat stadsskick).

Har även ett annat litet problem, och det är domänen. boss.??? är ju självklart upptaget, så jag funderar lite på någon domän som boss-game.com eller liknande. Eller borde jag bara byta namn på det hela kanske?

Jag vore mycket tacksam för lite åsikter och tankar kring dessa problem Och vi letar fortfarande efter flera personer som kan hjälpa till i projektet! Kontakta mig om du är intresserad.

Permalänk
Medlem

pysslar som sagt med PHP och har hyffsad koll på objektorientering.. Behöver du hjälp så säg till

Permalänk
Medlem

Om du har en karta där man hamnar på olika öar så kan du kanske göra så att öarna kan kriga mot andra öar

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk

Jag har försökt forska runt lite (dvs läsa en artikel eller två på wikipedia ) kring OODBMS som verkar vara att föredra framför ORM. Det känns helt klart som en snyggare lösning tycker jag, skulle nästan häldre köra RDBMS framför ORM tror jag. Problemet är att jag inte hittar några OODBMS för Python, hittar några för Java och .NET, men som sagt inget för Python. Om någon känner till någon bra så säg gärna till!
Vad är annars eran inställning mot Java, skulle du Icanos kunna tänka dig skriva det hela i Java/JSP istället för att få det ordentligt objektorienterat med en objektorienterad databashanterare?

Power: Jo, det vore rätt kul om man på öarna allierade sig emot andra öar och krigade tillsammans och sådant Bra funktioner för att skapa allianser och pakter borde finnas tycker jag, det gör det hela lite mer intressant

Edit: Fick tips om zodb och det verkar vara riktigt bra, ungefär som en OODBMS fast specifik för Python: http://www.zope.org/Wikis/ZODB/FrontPage/guide/index.html