Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

Naeh - apt-get är inte och tänka på i nuläget eftersom installationen inte kände igen något av mina 2 nätverkskort (ett trådlöst)

Det borde säkert gå att lösa på något sätt - men det blir en annan dag.

Som sagt - en ny version av knoppmyth skulle vara klockrent

Knoppmyth är väldigt bra för mitt ändamål eftersom det är väldigt "slimmat" och endast innehåller det nödvändiga för att få igång MythTV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Bibbi: Du råkar inte ha artikelnumret? Jag har letat på Clas Ohlsons websida...

Tyvärr inte. Gick bara in på butiken å snodde med en kabel till kassan å sen hem å grejja. Hoppas alla som testar göra detta lyckas. Höll också på att ge upp men det vara 'bara' p-strip inställningar som behövdes...

EDIT: Gissar dock på 32-4743 för den jag köpte kostade exakt samma (145:- )

Permalänk
Medlem

MrJonas, jag kan bekräfta att ATI Rage 128 även funkar utmärkt med denna kabeln, så det gäller inte endast Radeonkort

Permalänk
Medlem

Finns det någon möjlighet att få denna kabeln att funka med nvidia (6800le)?, jag har nämligen köpt ett sådant men det verkar som att tv-outet inte funkar, och jag har ju en sån vga>scart som jag gjorde till mitt 9800pro...

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Dr Cain: Trevligt! Jag har ett Rage 128 liggandes...så jag måste förstås också testa.

Arion: Den här kabeln kommer tyvärr aldrig att fungera till Nvidia, om nu inte Pucco kommer på hur han ska göra en pytteliten sync-converter. Det finns förstås redan scheman till sådana lite varstans på nätet, men de verkar inte alltid fungera.
Den enklaste lösningen är förstås att hitta något gammalt PCI-Radeon, eller Rage 128, och köra parallellt.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Det är inte bara syncen som är problemet, nVidiakort (har jag för mig) kan inte visa en Interlacad bild som krävs för TVapparater.

Permalänk
Medlem

Hur är det med Plasma Tv's och denna kabel, har en Panasonic 42PV500 som man gärna skulle vilja ha lite bättre bild på när man kör via datorn och denna kabel fungerar ju utmärkt på Min 32" LG Lafinion 82W.

Nån som provat Plasma?

Tack på förhand, Tomas.

Permalänk

Jag har ett jäkligt märkligt problem

Allt började med att jag ville förlänga min kabel. Jag köpte först en vga-kabel på Claes Ohlsson som inte funkade så den lämnade jag tillbaka (pinne 9 fanns inte på den). Allt funkade fint om jag kopplade tillbaka som jag hade förut. Sedan köpte jag en ny kabel på Kjell & Company med pinne 9 ansluten. När jag kopplar in den får jag bara en grå bild. Sätter jag på text-tv på tv:n ser jag skrivbordet. Nu fungerar det inte heller att koppla tillbaka i orginalläget. Har kollat min lödda kabel och den ser bra ut.

Förslag?

Permalänk

Den här tråden e ju ganska lååång att läsa genom, men är det möjligt att använda den här kabeln för att skicka bilden från datorn till sin plasma (Panasonic TH-37PA30)?

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Visserligen är det ju bara bilden. Ljudet får man ju fixa separat...

Visa signatur

Missa inte www.outletshopping.se
Acer Nitro i7, 16 GB, 1 TB SSD, GeForce 1060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpmasta
Den här tråden e ju ganska lååång att läsa genom, men är det möjligt att använda den här kabeln för att skicka bilden från datorn till sin plasma (Panasonic TH-37PA30)?

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Visserligen är det ju bara bilden. Ljudet får man ju fixa separat...

Såvitt jag ser så har den TVn en VGA ingång, därför borde det bara vara att ta en vanlig kabel och koppla mellan datorn och tvn och få perfekt bild. Eller?

Permalänk

Jo, nog har den VGA-ingång alltid. Men det är på framsidan under en lucka och lite perfektionist som man är, ser det inte så snyggt ut när man alltid ska ha den luckan öppen för att kunna ansluta datorn. Därför är det rent estetiskt en snyggare lösning att koppla in datorn på baksidan i någon av de tre SCART-kontakterna (varav den ena tar komponent). OT: När jag kopplade in min PS2 via komponent blev ju bilden löjligt mycket bättre än vad den var när man använde standard SCART.

Visa signatur

Missa inte www.outletshopping.se
Acer Nitro i7, 16 GB, 1 TB SSD, GeForce 1060

Permalänk
Medlem

Det står att det är en projektorkabel. (Kjell Co-länken) Det betyder helt säkert att den går åt fel håll. Jag gjorde ett liknande misstag och köpte deras sk "VGA -> Scart" vilket i själva verket var en "Scart -> VGA".

Och bäst bild med minst meck får du i ditt fall genom VGA -> VGA-ingången på framsidan. Eller så skaffar du en sådan kabel som är aktuell här och gör alla inställningarna i guiden på (länk på första sidan). Men då blir du begränsad till 720x576/1024x756, vilket du säkert kan toppa med din plasma-TV.

Visa signatur

"You are not the contents of your wallet. You are not your job. You are not your f*cking khakis!"

Permalänk

Jag kopplade in en bärbar dator för ett par månader sedan med en vanlig VGA-kabel bara för att testa. Upplösningen på skärmen är 852*480 och bilden blir svinskarp. Dock får man ju inte med ljudet utan måste isåfall ta det till en separat källa med en annan kabel...

Visa signatur

Missa inte www.outletshopping.se
Acer Nitro i7, 16 GB, 1 TB SSD, GeForce 1060

Permalänk
Medlem

Def_Dog: Att köra Plasma med den här kabeln ska gå bra. Jag har lött ihop en kabel till en kille på Minhembio.com:s forum som skulle ha den till sin plasma, men jag har inte hört av honom, så jag vet inte hur det gick. Jag tar dock tystnaden som ett tecken på att det gick bra...

Pimpmasta: Du har ingen komponent-utgång på ditt grafikkort? Jag fick med en komponent-sladd till mitt Radeon, kolla upp om det finns något liknande till nVidia. Självklart är ju VGA bäst, men komponent är mycket bättre än vanlig scart.

Visa signatur

...

Permalänk

MrJonas: Jag tänkte nog börja med att använda mitt enkla GeForce2 MX400 (står i min SIG) och jag vet inte om den har komponent UT i SVHS-kontakten (får kolla upp det). Kommer dock förmodligen byta till något i stil med Radeon 9500/9550 (low profile och fläktlöst) inom en hyfsad framtid. Skulle tro att den typen av kort räcker för mig...

Visa signatur

Missa inte www.outletshopping.se
Acer Nitro i7, 16 GB, 1 TB SSD, GeForce 1060

Permalänk
Medlem

Mjo men att köra är väl inte rekommenderat egentligen, då dom mår bäst av en ren progressiv signal i nativeupplösning, helst via VGA, DVI eller i viss mån Component.

Permalänk
Medlem

har fixat mig en sladd nu och hittade några inställningar som jag vart nöjd med och allt funkar bra med jätte bra bild, det är bara det att jag tycker att texten på mina filmer flimmrar litegrann, inte alls mycket men det känns lite jobbigt, kan det bero på att jag har en 50hz tv eller är det inställningarna? har inte hittat nån inställning som det inte gör så på.

Permalänk
Medlem

Jag kör med den här kabeln till min TV. Men jag undrar en sak, varför blir bilden klockren på rullande video men inte på jpg,bmp etc bilder på TV:n.

Det ser ut som 256 färger eller nåt sånt. Går det att fixa detta. Det blir så både i winxp's inbyggda bildvisare och andra visare.

Visa signatur

harman/kardon is the thing!

Permalänk
Medlem

någon som har en sådan här kabel till salu eller kan tänka sig att lödda ihop en mot mindre betalning? verkligen sugen på en sådan här.

Permalänk
Medlem

Verkar som om sidan med guiden inte fungerar. finns den någon annan stans?

Permalänk

Har någon lust att sammfatta vad ni har kommit fram till i tråden, jag har ingen större lust att läsa poster i några dagar!

Tack på förhand!

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Har någon lust att sammfatta vad ni har kommit fram till i tråden, jag har ingen större lust att läsa poster i några dagar!

Tack på förhand!

Du får nog se till att läsa igenom, för en sammanfattning skulle vara svår att göra med tanke på att diskussionern har varit väldigt omfattande om allt och inget angånde den här superba kabel.

Visa signatur

harman/kardon is the thing!

Permalänk

Är det någon annan än jag som haft problem med denna kabel från laptop med mobile 9700 kort i ?

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem

solli___: Det hela har med din tv att göra tyvärr, speciellt att den visar interlaced bild. Med större och annat typsnitt och på texten syns knappt flimret.

liquiid: Jag känner igen problemet, men kommer tyvärr inte ihåg vad det berodde på. Har du lust att läsa igenom hela tråden på Minhembio.com's forum så har jag för mig att det står något där. Annars tror jag absolut att du kan lösa det genom att avinstallera drivrutinerna, starta om, köra Driver Cleaner Pro, och installera nyaste Catalyst. Återkom om det inte löser problemet...

dronebreg: Det är just därför jag gjort guiden som är länkad till på första sidan. Om du fortfarande undrar över något efter att ha läst den (inkl FAQ:en) så är det bara att ställa frågan här.

[dannzig]: Det verkar vara svårare att få kabeln att funka med bärbara, men det funkar om man jobbar lite på det. Jag har inga erfarenheter av detta dock, men ställ din fråga här så kanske någon svarar tillslut.

Visa signatur

...

Permalänk

Någon klarhet i om denna kabel fungerar med Radeon 7000?

Om den funkar med Rage 128 borde det väl gå med 7000?

Permalänk
Medlem

Ja det funkar med Radeon 7000, en kompis kör med ett sådant kort utan problem.

Permalänk
Medlem

Nån som kan svara på frågan om det går att bygga om denna kabel så den funkar på en projektor? mao, ja vill ha FRÅN scart på digitalboxen TILL vga in på projjen? går det? och isåfall HUR?

Permalänk
Medlem

Någon som känner sig manad till att svänga ihop en sån kabel till mig? Skulle vara guld!

Visa signatur

FREDRiK | Skaffa Firefox samt Thunderbird - www.mozilla.org

Permalänk
Medlem

dj_aleks: Om du inte får svar här, fråga på http://www.minhembio.com/forum
...där finns det 100-tals trådar om sånt.

Rätt forum att kolla i:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=84

Rätt tråd (?):
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=57391

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

MRJonas
Din Inbox är rätt full

Visa signatur

FREDRiK | Skaffa Firefox samt Thunderbird - www.mozilla.org