Permalänk

Koppla upp bärbar

Jag har bekymmer med att internetansluta en bärbar dator till internet.

Jag sitter nu i min lilla lägenhet uppkopplad med min stationära dator, och det fungerar finfint. Jag vill nu få igång internetanslutningen till min bärbara dator.

Enligt informationen i nätverksanslutningar är jag ansluten till ett lokalt nätverk, och enheten är aktiverad (men inte ansluten!). Problemet ligger i anslutningen - jag kommer in ut på internet. När jag började surfa med min stationära dator här i lägenheten var det bara att plugga in kabeln och börja, men det fungerar inte med den bärbara.

Jag misstänker att problematiken ligger i att bärbara datorn tidigare har använts med en trådlös nätverksanslutning, som nu förvisso är av mig inaktiverad.

Vad ska jag göra för att få det att fungera?

Permalänk
Medlem

Vad har Du för internetleverantör?

Jag har comhem och ett motorola kabelmodem. Dessa är präglade på den dator de används på.

Du kanske har något liknande?

Permalänk

Jag vet inte på rak arm vad internetleverantören heter. Jag sitter uppkopplad på universitetsområdet, och avgiften för uppkopplingen är inbakad i lägenhetshyran.

Permalänk
Medlem

Hur ansluter Du till internet då? Modem?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgan
Hur ansluter Du till internet då? Modem?

När jag kopplade in min stationära räckte det med att trycka in nätverkskabeln i väggen och bara surfa på (måste i och för sig först logga in på skolans nät genom att fylla i användarnamn och löseord på en sida som kommer upp). Den blev alltså ansluten direkt. Det blir tyvärr inte den bärbara.

Lite bilder som illustrerar det hela:

Precis efter att ha kopplat in nätverkskabeln.

Permalänk
Medlem

När du ska koppla upp dig med laptopen, drar du ut sladden för stationära och kopplar in laptopen istället? Eller använder du en router eller nått?

Lite mer information vore bra...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
När du ska koppla upp dig med laptopen, drar du ut sladden för stationära och kopplar in laptopen istället? Eller använder du en router eller nått?

Lite mer information vore bra...

Precis så gör jag. Jag har bara ett hål i väggen, alltså bara en nätverkskabel mellan datorns nätverkskort och vägguttaget.

Permalänk
Medlem

Testa att sätta i nätverkskablen i den bärbara och dra ur strömkabeln i ca 10 minuter. Kör igång den bärbara. Har Du råd finns det ju annars trådlösa alternativ, t.ex. på Komplett 3com router+trådlös adapter för 895 kr.+frakt.

Permalänk
Medlem

Har du ställt in i dina nätverksinställningar att den ska ta emot "allting" automatiskt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi
Har du ställt in i dina nätverksinställningar att den ska ta emot "allting" automatiskt?

Är inte helt säker på detta. Jag har nu letat runt lite, men kan inte hitta det du menar. Var hittar jag den inställningsmöjligheten?

Permalänk
Medlem

Om du kollar på egenskaperna för nätverkskortet och sen går in på egenskaperna för TCP/IP så kan du där välja att ställa in det på att det ska motta allting automatiskt, kolla om detta är påslaget.

Permalänk
Medlem

ISP´n låst mac adressen till din stationära?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
ISP´n låst mac adressen till din stationära?

Ja, det är fullt möjligt att det är där problemet ligger.

Minns nu att när jag anslöt min stationära att jag på något sätt skulle acceptera att det var denna datorn jag skulle "registrera" för uppkopplingen på studentnätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marzocchi2
Ja, det är fullt möjligt att det är där problemet ligger.

Minns nu att när jag anslöt min stationära att jag på något sätt skulle acceptera att det var denna datorn jag skulle "registrera" för uppkopplingen på studentnätet.

mjo, det beror nog på det då..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Nu har jag fått igång internetuppkopplingen på den bärbara. Dock kan jag bara ha en dator ansluten till lägenheten. Jag kan alltså inte på ett eneklt sätt växla mellan min stationära och den bärbara.

Nu funderar jag på hur jag ska lösa detta.

Antingen införskaffar jag ett nytt nätverkskort till den stationära, så jag kan koppla upp den bärbara via den stationära. Måste den stationära vara igång när jag surfar med den bärbara?

Eller också köper jag en trådlös router(?), och trådlöst nätverkskort till den stationära, så jag kan vara uppkopplad med båda datorerna trådlöst i lägenheten.

Vilken lösning tror ni är bäst och billigast?

Nätverkskort i den bärbara datorn:
Intel PRO/100 VE Network Connection
Intel PRO/Wireless 2200BG Network Connection

Nätverkskort i den stationära:
D-Link DE-528 Ethernet PCI Adapter

Permalänk
Medlem

det absolut billigaste är ju att köpa ett nätverkskort till och en nätverkskabel och koppla genom den stationära.. fast då är du illa tvungen att ha den stationära igång för att kunna surfa med den bärbara..

annars om skolan tillåter dig att regga en MAC adress från en router så kan du ju köpa som Morgan sa en trådlös router med adapter.. eller bara trådlös router om uttaget ligger nära där din stationära står..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk

Okej, jag måste alltså ha den stationära igång för att kunna surfa genom den med den bärbara.

Då skulle det nog vara trevligare med en trådlös router (stationära datorn står nära uttaget).

Något speciellt jag ska tänka på vid köp av trådlös router? Passar alla till de nätverkskort jag har? Måste jag köpa ett trådlöst nätverkskort till min stationära, eller kan jag koppla en kabel mellan det och routern?

Permalänk
Medlem

mer eller mindre alla router har 4st TP-port som du kan koppla nätverkskabel så du behöver inte köpa nytt kort till den stationära om du inte vill köra trådlös..

så om din skola tillåter dig att regga en MAC adress från en router så är det bara att köpa den du tycker om.. LinkSys är väldig populär här inne i SweC.. annars är ju 3Com väldig bra.. kör en sån själv..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==