Permalänk
Medlem

Köpa platt skärm

Hej! Jag tänkte införskaffa i en platt skärm innan jag åker på dreamhack, men vet inte speciellt mycket om dom. Det finns ju en massa grejor att ta hänsyn till, responstid, kontrast osv... Den måste duga att spela spel på!

Jag äv väldigt sugen på en 19", och undrar om man kan få en sådan för runt 3000? Eller måste jag punga ut med mer för att få en schysst 19"?

Visa signatur

Athlon64 Venice 3000+, Abit AX8 K8T890, 2x1024MB Corsair Value S, Baracuda 320Gb, Caviar 200Gb, Radeon X850XT 256Mb, Miditower 400W

Permalänk

Det beror på vad du vill ha ut av skärmen. Det verkar som om du prioriterar spelande och då kan du välja en snabb TFT TN-film skärm, de har snabb uppdatering och är hyfsat billiga. Har du höga krav på färgäkthet och betraktningsvinkel dessutom så blir det till att betala mer och köra på TFT MVA/PVA-panel.

TFT TN-film för runt 3000:

Samsung 19" LCD Syncmaster 913N : 3395kr
Helt OK spelskärm, tyvärr så har den ingen DVI-port (digital) utan bara vanlig VGA (analog, typ CRT-kontakt).

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306235&cks=PRL

Vill du hamna i det övre skiktet för spelskärmar får du nog ge 4-5000. När det gäller dessa skärmar så finns det otaliga trådar här på forumet som behandlar ämnet. Sök på "TFT spelskärm" och läs på, kolla bara så att datum på tråden är någorlunda aktuellt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Vad du än gör, köp en skärm med DVI-ingång.

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mTin
Vad du än gör, köp en skärm med DVI-ingång.

Så länge det inte innebär en större merkostnad. Har själv 2 st TFT UTAN DVI och har aldrig haft problem med bilden, och har heller inte sett skillnad hos kompisens skärm med DVI.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Så länge det inte innebär en större merkostnad. Har själv 2 st TFT UTAN DVI och har aldrig haft problem med bilden, och har heller inte sett skillnad hos kompisens skärm med DVI.

Köpte en Viewsonic VX924 i veckan. Först använde jag d-sub-kabeln, vilket gav en ganska "grötig" bild. Jag hade inte upptäckt att det föjde med både d-sub-kabel och DVI-kabel i paketet, men hittade DVI-kabeln och bytte genast till den. Det blev en helt annan bild, knivskarp och glasklar!

Edit.

Argh, dessa stavfel!

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mTin
Köpte en Viewsonic VX924 i veckan. Först använde jag d-sub-kabeln, vilket gav en ganska "grötig" bild. Jag hade inte upptäckt att det föjde med både d-sub-kabel och DVI-kabel i paketet, men hittade DVI-kabeln och bytte genast till den. Det blev en helt annan bild, knivskarp och glasklar!

Edit.

Argh, dessa stavfel!

Det är ju olika från skärm till skärm hur bra dem är med D-sub. De som jag har tycker jag varit bra, precis som kompisens med DVI. Men med bra skärm och D-sub-kabel så är skillnaden oftast inte så stor.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF