Permalänk
Medlem

'vanlig' floppy i sun-burk?

jag tänkte försöka mig på en freebsd-installation på en ultra över nätverket, men det verkar som om man behöver boota från floppy (eller cdrom) först.

problemet är att det inte sitter i någon diskettstation i burken, och när jag provade att sätta den från min x86-arbetsburk så var det inget som helst liv i den. (kablarna passar bedrägligt nog...)

så... har jag gjort något fel, eller finns det något trix att ta till för att tjyvkoppla floppydriven så att den går igång...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

Re: 'vanlig' floppy i sun-burk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
jag tänkte försöka mig på en freebsd-installation på en ultra över nätverket, men det verkar som om man behöver boota från floppy (eller cdrom) först.

problemet är att det inte sitter i någon diskettstation i burken, och när jag provade att sätta den från min x86-arbetsburk så var det inget som helst liv i den. (kablarna passar bedrägligt nog...)

så... har jag gjort något fel, eller finns det något trix att ta till för att tjyvkoppla floppydriven så att den går igång...?

Vet du att floppyn är vid liv över huvudtaget ?

Visa signatur

Team Enorma ET - Doing it with or without you!

Permalänk
Medlem

ja, den bootar beos-bootdisketter gladerligen. (på den andra burken)

nu verkar det dock som om inte floppy-boot/installation stöds i sparcporten. (jag gick visst lite vilse i installationshjälpen...),
men det vore fortfarande trevligt att få liv i den?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Re: 'vanlig' floppy i sun-burk?

Hej

Det ska inte va några problem att använda en "vanlig" floppy i en Sunkärra, men lek inte med eject floppy, det kan bli lite konstiga fel.

Dock så kan du kanske behöva göra ett alias för att kunna skriva 'boot floppy'
Ta en titt på help i openboot. Där står hur du gör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
jag tänkte försöka mig på en freebsd-installation på en ultra över nätverket, men det verkar som om man behöver boota från floppy (eller cdrom) först.

problemet är att det inte sitter i någon diskettstation i burken, och när jag provade att sätta den från min x86-arbetsburk så var det inget som helst liv i den. (kablarna passar bedrägligt nog...)

så... har jag gjort något fel, eller finns det något trix att ta till för att tjyvkoppla floppydriven så att den går igång...?

Permalänk
Medlem

en liten detalj jag noterade nu precis (doh!) är att strömkabeln till floppyn i sunburken endast har 5v och jord ansluten.
kanske min kextuggare behöver 12v också... jag får kabla om lite och testa.

tack för input iaf.

edit: j*vla tomtar överallt...
edit2: ...och där kom en till...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!