Vart finns budget-paketen för uppgradering?

Permalänk

Vart finns budget-paketen för uppgradering?

Är det bara jag som tycker att man inte kan lyckas hitta några särskilt billiga uppgraderingspaket idag - för en medelmåtta dator? Har en sekundär P4 1.6Ghz stående hos mina föräldrar som börjar se väldigt gammal ut och dessutom fungerar den förbaskat mysko och slött. Tänkte att jag skulle göra någonting åt den saken genom att piffa upp den lite med ett uppgraderingspaket för omkring två tusenlappar - bara så att den står sig lite bättre i konkurrensen.

Det är verkligen inte någon ren och skär speldator utan det mesta som händer på den är att vi "barn" kommer hem och surfar lite nu och då, kanske lägger in något enstaka spel bara för att - men den är som sagt inte längre någon speldator eftersom vi alla bor var för sig och har våra egna muskelknuttar ståendes där istället

Men både jag och syrran (som använder den mest) är trötta på hur tjurig datorn kan vara och därför tänkte jag som så att det bästa och roligaste vore att få dra ut allting vitalt och stoppa in nytt - moderkort, minne samt processorn behöver förnyas.

Tråkigt bara att jag inte verkar kunna hitta någonting ens under 2800kr på de butiker som jag har kollat, och för de pengarna får man dessutom en på tok för fet processor - men lite minne istället. Jag vill inte ha en AMD 3200+ med 512MB DDR i en dator som det inte spelas på särskilt mycket eller ofta, det hade ju räckt med en 2800+ om de nu hade gått att få tag på i ett paket, och istället höjt minnet till 1024 så att Windows hade fungerat snabbare... Men jag har ju i och för sig redan en sticka på 512MB (Samsung DDR 333Mhz).

Någon som har tips och råd att ge? Kanske man borde plocka ihop lösa komponenter istället, eller hur ska jag egentligen gå till väga med min gamla trotjänare?

Jättetacksam för svar, speciellt hopplock av komponenter utifrån vad ni har läst här. Jag vill ju helst inte slänga ut alltför mycket krut på den här datorn, bara göra den och vi i familjen lite gladare. Idag sitter alltså följande komponenter i datorn:

P4 1.6a
ASUS P4B266
Samsung 512MB DDR 333Mhz

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=158162

Så kanske? Om du bara ska surfa och inte spelar något mastigt vette tusan om du tjänar på att ha 1Gb RAM, så skippa minnet tillsvidare så tjänar du in en femhundring till.

Permalänk

Tackar, det var inget dumt paket alls det där! Kommer aldrig att installera några krävande spel såsom HL2 eller Doom 3 utan det blir väl snarare i stil med Civ 4 och Dawn of War. Annars hade jag inte låtit mitt gamla GeForce 4400Ti sitta kvar utan bytt det också.

Oj se vad jag hittade här, hur prisvärt känns det i jämförelse med det som mannen här ovan gav förslag på? Inte så värst antar jag eftersom det är hälften så mycket minne, och moderkort har jag ingen koll på.

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConraDargo
Tackar, det var inget dumt paket alls det där! Kommer aldrig att installera några krävande spel såsom HL2 eller Doom 3 utan det blir väl snarare i stil med Civ 4 och Dawn of War. Annars hade jag inte låtit mitt gamla GeForce 4400Ti sitta kvar utan bytt det också.

Oj se vad jag hittade här, hur prisvärt känns det i jämförelse med det som mannen här ovan gav förslag på? Inte så värst antar jag eftersom det är hälften så mycket minne, och moderkort har jag ingen koll på.

Se till att du har minst 512mb, annars verkar ju det där helt ok..

Permalänk
Medlem

En ny hårddisk och en ominstallation av windows kan säkert göra maskinen betydligt snabbare också.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Jo, ominstallerat Windows tror jag nog att jag har gjort en 6-7 gånger på den där helvetesdatorn... ny hårddisk är förmodligen det som behövs mest, eftersom jag verkligen har blivit tvungen att ominstallera operativsystemet p.g.a hur det betedde sig (kunde t.o.m hänga sig mitt under installationen, eller så startade datorn om sig X antal gånger när allt skulle vara färdigt).

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG