Permalänk
Medlem

Dynamisk IP?

Jag har sen några månader tillbaka glocalnet´s 8Mbit ADSL. Det mesta fungerar bra, men något som är oerhört frustrerande är att mitt ip byts titt som tätt. Det kan vara allt i från en gång om dagen upp till sex gånger. Jag tror att detta kallas dynamisk ip. ??

Oerhört frustrerande när man sitter och spelar, och så helt plötligt disconnetar man och måste vänta 5 minuter innan internet kommer tillbaka.

Någon som vet vad jag kahn göra för att bli av med detta? Tipsa gärna om en guide eller liknande då jag inte är så "jätteleet" på dattagrejor.

edit:
Mitt modem är ett thomson Speedtouch 516.

Visa signatur

Athlon64 Venice 3000+, Abit AX8 K8T890, 2x1024MB Corsair Value S, Baracuda 320Gb, Caviar 200Gb, Radeon X850XT 256Mb, Miditower 400W

Permalänk
Medlem

Din dator/modem borde försöka skaffa sig samma ip som den hade senast då det är dax att byta, dock så verkar det inte som att det lyckas. Kan bero på flera anledningar. Kör du modemet direkt in i datorn eller har du någon router bakom?

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Det skulle vara om det finns en inbyggd i modemet. Jag har inget annat mellan datorn och jacket än thomson speedtouch 516. Menar du att det kan finnas en inställning i modemet för att ändra detta alltså?

Visa signatur

Athlon64 Venice 3000+, Abit AX8 K8T890, 2x1024MB Corsair Value S, Baracuda 320Gb, Caviar 200Gb, Radeon X850XT 256Mb, Miditower 400W