Permalänk
Medlem

Glocalnet adsl..

Har haft problem mitt 24/1 adsl från glocalnet sedan november, det är nämligen så att jag tappar syncen till stationen titt som tätt och hastigheten är inte mer än 6Mbits..

Har felanmält detta väldigt många ggr (minst 1-3 ggr i veckan) men samtalen till supporten låter likadant varje gång. Exempel: "har du förlängningsladd till modemet?" "har du startat om" "vi skickar över detta till vår tekniska avdelnings så får vi hoppas att det löser sej"

Vad kan jag göra? Vad skulle ni gjort? Jag kan inte vara utan bredband så lång tid som det tar att byta leverantör.. och det funkade helt perfekt i ett halvår med bra hastighet etc..

Har även mycket brus i telefonen, men dem hävdar att detta inte har något med mitt bredbandsproblem att göra, jag tycker det verkar konstigt då jag trott att det här med adsl är känsliga grejer..

Hade tänkt att ringa supporten ikväll/imorgon igen och jag känner att det är jag som måste ge dem tips på vad dem ska göra då dem uppenbarligen inte vet hur man fixar till det..
och jag hade hoppats på att ni skulle ge mej några utav de här tipsen..

Jag kan försäkra att felet inte ligger på min sida modemet, dsl lampan slocknar fastän jag kopplat ur all min utrustning (dator, tele)

Visa signatur

~~ Athlon64 Dual-Core 4400+ ~~ Asus Extreme 7800GTX ~~ 2 GB RAM ~~
3Dmark: 05 / 06

Permalänk
Medlem

Re: Glocalnet adsl..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EmoT

Har även mycket brus i telefonen, men dem hävdar att detta inte har något med mitt bredbandsproblem att göra, jag tycker det verkar konstigt då jag trott att det här med adsl är känsliga grejer..

försvinner bruset om du kopplar modmet ur telejacket?

NEJ: då är det inte bredbandet utan dåliga ledningar eller din telefon

JA: testa med annat filter till modemet, det ska ta bort brus och störningar

Visa signatur

Det blir alltid värre framåt natten.....

Permalänk
Medlem

Testade utan filtret och bruset försvann, satte sen i det igen och bruset var fortfarande borta.. så nu är bruset fixat i telefonen! (har kopplat ur och haft mej innan men problemet har kvarstått, dock fixade det sej denna gången)

Tackar för det!

Dock kvarstår problemet med uppkopplingen..

Edit: Bruset kom tillbax

Visa signatur

~~ Athlon64 Dual-Core 4400+ ~~ Asus Extreme 7800GTX ~~ 2 GB RAM ~~
3Dmark: 05 / 06

Permalänk

EmoT

Jag har Glocalnet 8/1. Jag har också så att den tappar sync väldigt ofta. För mig är det var 30e minut, ibland kan den hålla några timmar. Jag har testat ALLT, och då menar jag det. Enda sättet för mig att lösa detta är att gå ner till 0.5 mbit, då blir allt 100% stabilt :(. Jag bor 5.2 km från stationen. Det skummaste är att jag hade Bostream/BBB 2.5 mbit innan och den funkade galant, utan ett enda problem. Jag tror att det är deras utrustning som suger.

Visa signatur

Shuttle SN95G5V2 | AMD Athlon 64 3200+ Winchester | Canyon 1024MB| WD 200GB + WD 100GB + Iomega Extern 500gb | Palit 6800GS 256mb| NEC Multisync 1850X 18.1" TFT | fUnc sUrface + Logitech MX500|

Permalänk
Medlem

Min polare har samma problem med sitt. Har varit så sedan han fick det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Min polare har samma problem med sitt. Har varit så sedan han fick det.

Då är jag i samma sits.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Teleledningarna till din bostad kanske har skadats i samband med att uppkopplingen blev sämre. Har dina grannar liknande problem?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Om du testar köra utan splitter/filter och bara modemet inkopplat (ingen telefon eller nåt annat).
Om du fortfarande tappar sync då så är det antingen modemet eller fel på linan.
Det kan ta några felanmälningar innan Telias tekniker verkligen löser problemet (dem brukar lämna det trasigt med flit oftast när det gäller andra operatörer än Telia).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bounter
Om du testar köra utan splitter/filter och bara modemet inkopplat (ingen telefon eller nåt annat).
Om du fortfarande tappar sync då så är det antingen modemet eller fel på linan.
Det kan ta några felanmälningar innan Telias tekniker verkligen löser problemet (dem brukar lämna det trasigt med flit oftast när det gäller andra operatörer än Telia).

varför ska telias tekniker fixa problem till gloclanets kunder?????

brukar vara den operatör man har för fast telefoni ansvarar för ledningarna...så det behöver inte vara telias ansvar...........

Visa signatur

Det blir alltid värre framåt natten.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bounter
Om du testar köra utan splitter/filter och bara modemet inkopplat (ingen telefon eller nåt annat).
Om du fortfarande tappar sync då så är det antingen modemet eller fel på linan.
Det kan ta några felanmälningar innan Telias tekniker verkligen löser problemet (dem brukar lämna det trasigt med flit oftast när det gäller andra operatörer än Telia).

Jag testade att köra utan splittern men tappade syncen även då.. Hastigheten var neråt 3Mbits utan den också.. Ringde för övrigt idag men dem ville inte veta av mej.. Dem hade tydligen problem att komma åt något system som dem har där.. så det blir till att försöka imorgon igen...

Tänkte för övrigt muntra upp mej själv idag genom att köpa en fin liten MX1000 mus, men det vart ju en besvikelse då den inte ens kan läsa på tygmattor (testade 2 st en vit och en grå som min gammla 518 mus alltid funkat perfekt på) när man kör på tygmattorna så åker pekarn i crirklar runt sej själv och lever sitt egna lilla liv på skärmen.. Jag börjar fundera på att lämna datorn å se om solen fortfarande skiner där ute i den stora världen..

Visa signatur

~~ Athlon64 Dual-Core 4400+ ~~ Asus Extreme 7800GTX ~~ 2 GB RAM ~~
3Dmark: 05 / 06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerson
varför ska telias tekniker fixa problem till gloclanets kunder?????

brukar vara den operatör man har för fast telefoni ansvarar för ledningarna...så det behöver inte vara telias ansvar...........

Du har både rätt och fel. Skanova (TeliaSonera) äger kopparledningen, när det fel skickas det ut Teletekniker ifrån Flextronics, som är föredetta televerkare. Det är Skanova som skickar ut dem och betalar dem.

I praktiken är det alltså "Telias" tekniker som åtgärdar dåliga kopparledningar. Men det är den operatören man har telefonen hos som man vänder sig till.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem. Då var det att det inte satt i första jacket. Är du säker på att ditt modem är kopplat till första jacket?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | EVGA G2 Supernova 850 W | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K @ 4.0 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | 2 x MSI GeForce GTX 760 2GB TF | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB @ 1600 MHz | Intel X25-M SSD 160GB | Samsung 850 EVO 250 250 GB | WD Caviar® Black 1TB 32MB Cache 7200RPM | Seagate Expansion Desktop Drive 3TB | SteelSeries Siberia V2 White | Microsoft Sidewinder X4 | Logitech MX518

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JowTow
Hade samma problem. Då var det att det inte satt i första jacket. Är du säker på att ditt modem är kopplat till första jacket?

Jag har bara ett jack i lägenheten så jag är rätt säker
har gått igenom allt med supporten så det är rätt säkert att felet ligger på deras sida..

Edit: Har tänkt på det här med splitterpluggen.. Jag har väldigt mycket brust i telefonen nu, Det är ett konstant brus i bakgrunden och ett brus som är högre då och då precis som om man har glapp i sladden (vilket jag inte har då telefonen e ny och jag har samma brus i min gammla telefon)

Påverkar inte detta bredbandet? eller är det från modemet bruset kommer?

Visa signatur

~~ Athlon64 Dual-Core 4400+ ~~ Asus Extreme 7800GTX ~~ 2 GB RAM ~~
3Dmark: 05 / 06

Permalänk
Medlem

Flextronics heter numera Relacom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bounter
Om du testar köra utan splitter/filter och bara modemet inkopplat (ingen telefon eller nåt annat).
Om du fortfarande tappar sync då så är det antingen modemet eller fel på linan.
Det kan ta några felanmälningar innan Telias tekniker verkligen löser problemet (dem brukar lämna det trasigt med flit oftast när det gäller andra operatörer än Telia).

Relacom, vet inte vilken operatör kunden har, relacom skiter i vilken operatör kunden har.
Relacom får en order utav Skanova. Och åtgärdar felet efter sin bästa förmåga.
Relacom teknikern kan lika gärna få en order från Telenor, och sätta upp en punkt till punkt lina.

Permalänk
Medlem

Mig veterligen sköter Eltel den mesta Bredbandsutrustningen och de får i nästan alla fall veta vilken operatör som sitter på stationen. Dock så sköter relacom den mesta teleutrustningen, vilket kan orsaka lite problem i kommunikationen. Relacom/flextronics åker ut på en felande telefon och kopplar bort bredbandet som är felaktigt installerat. Eltel åker ut och kopplar i bredbandet då dom inte fått info om telefoniproblem osv. OFtast brukar det bara hända en gång men hos den ISP jag jobbar åt har det vsom mest varit 3-4 ggr fram och tillbaka. Pratade även med en elteltekniker som sa att det där var det stora problemet dom hade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulath666
Mig veterligen sköter Eltel den mesta Bredbandsutrustningen och de får i nästan alla fall veta vilken operatör som sitter på stationen. Dock så sköter relacom den mesta teleutrustningen, vilket kan orsaka lite problem i kommunikationen. Relacom/flextronics åker ut på en felande telefon och kopplar bort bredbandet som är felaktigt installerat. Eltel åker ut och kopplar i bredbandet då dom inte fått info om telefoniproblem osv. OFtast brukar det bara hända en gång men hos den ISP jag jobbar åt har det vsom mest varit 3-4 ggr fram och tillbaka. Pratade även med en elteltekniker som sa att det där var det stora problemet dom hade.

Stämmer Eltel har hand om en stor del utav utav den biten.

Detta gällde dock problem med självaste teleledningen. Och där får flex/relacom i stort sett aldrig reda på vilken operatör kunden använder. Bara att han faktiskt har bredband!

Permalänk
Medlem

Du kan testadet här.
Lyft luren och lyssna, om du har ett brus, fortsätt då att lyssna och dra ut sladden från modemet till splittern, fortsätter bruset eller tystnar det???

Tystnar det så kan det nog vara splittern som inte mår bra.

Har du en trådlös telefon, då kan den störa ut modemet ocm dom sitter på samma jack.

Visa signatur

"Do not learn from your mistakes, learn from the mistakes of others"

Permalänk
Medlem

problem med glocalnet
har kört telia tidigare utan några problem i samma telejack

men med glocalnet tappar jag tråden ofta blir kickad från servrar när jag spelar pga av att jag tappar connecten tur att man inte spelar poker med 20 sek tapp av linan !
är det nån som har dessa problem med glocalnet
det måste vara en svag signal eller nåt fel
har hög ping som fan dessutom ja dom suger
blev fundersam när jag läste här dom säger att dom kör på telenor kör tp testen mot telenor sa dom
men ett halvår tidigare sa dom att jag skulle köra mot skanova vad är rätt dom driver ju med oss