Recension - Eizo FlexScan M1700 (Även garantiåtgärd)

Permalänk
Medlem

Recension - Eizo FlexScan M1700 (Även garantiåtgärd)

Min sambo köpte ny skärm och dator till företaget (som hon delvis driver hemifrån), så givetvis använder jag bara hennes dator och skärm numer då hon inte är hemma. Tänkte skriva en recension om skärmen, då jag inte hittade någon information om den innan den beställdes, kanske kan hjälpa någon.

Skärmen som levererades först var det pixelfel på, och en ersättare skickades - bilderna och recensionen avser den nya, felfria skärmen. Mer om pixelfelet och Eizos pixelpolicy längre ned.

Recension - Eizo FlexScan M 1700

M1700 är en ganska så ny modell från Eizo, och enligt mig en mycket prisvärd 17-tumsskärm med bra prestanda. Digital anslutning, 8 ms responstid, kontrastförhållande på 700:1, till ett pris strax över 3000 kr. (Edit : Priset är nu nere i under 2700 kr (051229))

Specifikationer:

Skärmstorlek: 17 tum
Certifiering: TCO-99
Maximal skärmupplösning: 1280x1024
Betraktningsvinkel: 170/155° (H/V)
Svarstid: 8 ms
Kontrast : 700:1
Ljusstyrka: 300 cd/m²
Anslutningar: D-Sub & DVI-D
Dimensioner (BxHxD): 368x375-425x198 mm (med fot), 368x343x52 mm (utan fot)
Vikt: 5,5 kg (med fot), 4,1 kg (utan fot)
Garanti: Fem år.

Skärmen är dessutom antireflexbehandlad och försedd med högtalare.

Lådan som skärmen levereras i är inte så värst spännande att se på, den fyller sin funktion för frakten och man ser att det är rätt skärm, inte mycket mer.

Bärhandtag på sidan.

Skärmen är förpackad med fyra frigolitklossar, en i varje hörn, samt papp och skumplast för bildskärmen.

Väl ute ur förpackningen - framsida

Baksida (med 100x100 mm - VESA)

Anslutningar för strömkabel, högtalare, DVI samt D-sub.

Skärmen är vinklingsbar samt justerbar i höjdledd.

Kontroller på framsidan. Hörlursanslutning finns på undersidan, strax till vänster on knapparna, halvvägs till vänstra högtalaren.

Kontrollerna fyller följande funktion:
S - Väljer signal, om man har två datorer inkopplade, en på D-sub och på DVI.
A - Autojustering för analog signal.
Upp/Ned - Ljusstyrka (samt menynavigation)
Höger/Vänster - Volym (samt menynavigation)
Mittenknappen - Öppnar menyn
F - Växlar mellan olika lägen - Custom/sRGB/Text/Picture/Movie.
On/off längst till höger.

Strömindikatorn lyser blått.

Eizo skickar med instruktioner som är ungefär lika spännande formgivna som lådan, samt alla kablar man kan tänkas behöva - ström, ljudanslutning, D-sub samt DVI. Dessa kom i en rejäl plastförpackning skyddad av en kartongliknande bit papp. Med ersättningsskärmen kom inga kablar, och jag har tyvärr inte foton från originalskärmens förpackning.

Jag anser att skärmen är ganska stilig, enkla former som vissa kanske tycker är lite tråkiga, men den gör sig väldigt bra på skrivbordet.

Bildmässigt blev jag mycket positivt överraskad. Jag har enbart haft negativa erfarenheter utav LCD/TFT tidigare; dålig kontrast, tveksam färgåtergivning och hopplös betraktningsvinkel, men Eizon hade inget av detta. Skärpan och kontrasten var minst lika bra som min några år gamla CRT. Jag ställde dem sida vid sida mitt på dagen då solen låg på, och tack vare antireflexbehandlig och hög kontrast var det faktiskt bättre bild på M1700-skärmen än CRT:n. Väldigt bra färgåtergivning (och många inställningsmöjligheter - ljusstyrka, vittemperatur, gamma, mättnad, färgton och färgdynamik), så för uppgifter som bildredigering överträffar Eizon min gamla CRT. Jag har inga som helst klagomål på bilden.

Betraktningsvinkeln är mycket bra. Under normala förutsättningar kan man inte urskilja någon färgförlust alls, det är uppskattningsvis 120 graders betraktningsvinkel horisontellt helt utan färgförändringar, och däröver sker en liten försämring, men sämre än så blir det inte föränn man kommer upp i de siffror Eizo angett. I praktiken betyder detta att om man står en meter från skärmen kan
flytta sig nästan en meter åt varje håll i sidled och se perfekt bild längs hela sträckan.

De inbyggda högtalarna är väldigt små och inte särskilt bra, men en bra möjlighet att rensa bort eventuella småhögtalare med liknande prestanda från skrivbordet.

Eizos pixelpolicy / Garantiåtgärder

Vi hade oturen att drabbas av en skärm med pixelfel, mellan skärmens mitt och övre högra hörnet var det två skadade subpixlar i samma pixel, röd och blå lyste konstant (lila). I Eizos pixelpolicy står det att de byter skärmar med en konstant lysande eller konstant mörk hel pixel (dvs alla tre subpixlarna). Detta gällde tydligen inte M1700, som är en ny modell i programmet, och har sin egen pixelpolicy. Om jag uppfattade det rätt så byts alla skärmar som levereras med subpixlar som lyser vid svart skärm. Huruvida denna policy håller i sig utmed den fem år långa garantitiden vet jag tyvärr inte, men Eizos kundtjänst är mycket trevliga och informativa.

Ringde dagen efter skärmen levererades och berättade om felet. Jag var tydligen den första som ringde om en M1700 med pixelfel, och mannen jag pratade med var tvungen att kolla upp vad som gällde för just denna modell. Fick sedan beskedet som står ovan.

Skärmen felanmäldes via ett formulär på Eizos svenska hemsida. Jag fick i telefonsamtalet förklarat att en ny skärm skulle komma med UPS så fort de fått in nya skärmar från japan, då de inte hade någon i lager för tillfället. De ursäktade sig och hoppades att jag skulle stå ut med den trasiga subpixeln i ungefär en vecka. Hade de haft skärmen på lager skulle den levererats på en gång.

Webformuläret gav tydligen inget bekräftande via e-post, så en vecka senare kontaktades Eizo igen för att höra vad som hände, och då meddelade de att skärmen precis kommit in från japan och skulle skickas nästa arbetsdag. Två arbetsdagar senare ringde det på dörren och UPS lämnade den nya skärmen. I förpackningen låg även en UPS-retursedel, så den defekta skärmen ska packas ned i kartongen, förses med retursedeln, och sedan är det bara kontakta UPS så de kommer och hämtar upp den defekta skärmen.

Garantiärendet sköts alltså så bra att man inte behöver vara utan skärm, inte behöver åka någonstans och inte lägga ut mer än det kostar att kontakta först Eizo och sedan UPS, vilket jag tror i båda fallen kan göras via internet = gratis. Mycket bra hantering!

Sammanfattningsvis är vi mycket nöjda med skärmen. Utmärkt prestanda till ett vettigt pris, och en pixelpolicy samt garantihantering som gör att man inte behöver tveka inför köp.

Permalänk

Precis som du skrev i början så kan denna recension kanske hjälpa någon, och nu har den gjort det! Tack för en bra skriven recension!

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

aa tack så hemst mycket!

Visa signatur

"Det som inte dödar det härdar"

Permalänk
Medlem

kostar jue enbart 2695:- mycket prisvärd skärm sen dessutom gratis frakt över 500:-
http://www.dustinhome.se:80/dacsaportal/?ProdID=5010086088

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Hur bra bild är det då?
Dem skärmarna vi har i skolan (i stort sett edna platta jag kommit i kontakt med) är riktigt kassa, där är bilden "grötig" liksom.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Ser man på! 2700 kr! Priset har sjunkit ännu mer, nu är den ett riktigt kap, jag tror inte det finns någon skärm som slår den i prestanda/pris nu.

Själv har jag ställt ner min CRT i källlaren och kopplat in även min dator till Eizon via D-sub. Visserligen kan man bara använda en dator i taget då, men med en sådan bra skärm duger ingenting annat längre.

På jobbet har jag helt slutat använda CRT-skärmarna. Vi har ett gäng Samsung Syncmaster 910T också, de duger, men jag tycker Eizon är överlägsen i färgåtergivning, skärpa och kontrast. Visserligen är Samsungen 19" och körs på samma upplösning, vilket förklarar den sämre skärpan. Samsungskärmarna har dock en fördel - aningen större betraktningsvinkel, men jag skulle ändå välja Eizon framför den om båda var gratis. Vid köp får man Eizon utbytt vid en defekt pixel medan Samsungen kan ha upp til sju, vilket skulle göra valet ännu enklare.

Jag har dock upptäckt en "nackdel" med skärmen - När vi lägger in digitalkamerabilder och ska göra mindre versioner för internetbruk vill vi ogärna komprimera bilderna lika hårt, då "rutor" från JPG-komprimeringen syns mycket tydligare med denna skärm. Det som förut såg helt ok ut märker man nu dessa "rutor" i bakgrunden på. (OBS - om det inte framgick - det är alltså inte skärmen det är fel på, den är snarare tillräckligt bra för att visa bristerna i allt för hård bildkomprimering)

Sammanfattningsvis - några månader och strax över 500 drifttimmar och vi är 100% nöjda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tso184
Ser man på! 2700 kr! Priset har sjunkit ännu mer, nu är den ett riktigt kap, jag tror inte det finns någon skärm som slår den i prestanda/pris nu.

Själv har jag ställt ner min CRT i källlaren och kopplat in även min dator till Eizon via D-sub. Visserligen kan man bara använda en dator i taget då, men med en sådan bra skärm duger ingenting annat längre.

På jobbet har jag helt slutat använda CRT-skärmarna. Vi har ett gäng Samsung Syncmaster 910T också, de duger, men jag tycker Eizon är överlägsen i färgåtergivning, skärpa och kontrast. Visserligen är Samsungen 19" och körs på samma upplösning, vilket förklarar den sämre skärpan. Samsungskärmarna har dock en fördel - aningen större betraktningsvinkel, men jag skulle ändå välja Eizon framför den om båda var gratis. Vid köp får man Eizon utbytt vid en defekt pixel medan Samsungen kan ha upp til sju, vilket skulle göra valet ännu enklare.

Jag har dock upptäckt en "nackdel" med skärmen - När vi lägger in digitalkamerabilder och ska göra mindre versioner för internetbruk vill vi ogärna komprimera bilderna lika hårt, då "rutor" från JPG-komprimeringen syns mycket tydligare med denna skärm. Det som förut såg helt ok ut märker man nu dessa "rutor" i bakgrunden på. (OBS - om det inte framgick - det är alltså inte skärmen det är fel på, den är snarare tillräckligt bra för att visa bristerna i allt för hård bildkomprimering)

Sammanfattningsvis - några månader och strax över 500 drifttimmar och vi är 100% nöjda.

mm hade jag själv inte haft min LG L1740P så hade jag nog köpt en sån Eizo. Eller kanske en 19tums iiyama prolite 483s på pccity för 2490:-

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Uhhh Jag har alltid älskat Eizo Dom gör suveräna skärmar, blev riktigt ledsen när min gamla 17 crt gav upp.
Finns den modellen i 19"tft ? Pris ? ngn vänlig själ som kan länka ?

Edit: Glömde ju tacka för den fina recensionen

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

här har vi någon som verkligen klarar att ta bilder värda att finnas i ett seriöst produkttest.

fin skärm, dock känns 17 litet (men duger för kontorsarbete)

och som jag brukar säga... widescreen är framtiden. haha