Permalänk
Medlem

Glocalnet Synpunkter

Kör just nu på gratis telia adsl 0.5 och har gjort det i 4 år men nu börjar den kännas "slö" (hyresvärden ger hela området här gratis 0.5Mb Telia adsl)
Tar lite väl lång tid att tankat hem lite större grejjor....
Har tittat på lite olika adsl anslutningar och eftersom vi bara har 3 leverantörer att välja på här upp så står det mellan Telia, BBB och Glocalnet.
Den som jag ser som intressantast är dock Glocalnet för jag har hört så mycket negativt om BBB, deras adsl/support/modem har strulat en hel del för vissa.
Telias är dyrast och längst bidningstid på 18 månader om man vill ha lite billigare månadskostnad.

Sen misstänker jag att det kan komma billigare alternativ till sommaren då ALLA operatörer vill låsa upp kunderna på minst 12 månader just nu...

Glocalnet skulle kosta 399:-/mån för mej med en bidningstid på 12 månader...tror jag fick 3 av dom månaderna gratis också om jag inte minns fel. Och här uppe kör dom på telias nät så det är bådar gott för en bra uptime på anslutningen.

Ni som har Glocalnet, hur har det funkat och funkar?
Strular det med uppkopplingen?Bra support? Snabba att åtgärda saker? Hastigheten?Andra synpunkter?

Permalänk
Medlem

Jag har Glocalnet 8 mbit via telenors nät för 249 kr i månaden (med dem som förvalsoperatör på telefonen också) och jag är helnöjd. Jag har inte pratat med supporten så ofta men de gånger jag har varit i kontakt med dem har de varit bra, kanske aningens långa telefonköer men det är det säkert på de flesta ställen.

Angående saker som hastighet, om uppkoppling strular eller inte, beror inte bara på operatör utan också på dina teleledningars skick och avstånd till telestation.

Men en sak förstår jag inte, vadå 399 kr i månaden, vilket alternativ kostar så mycket? Jag kanske har missat något alternativ som kostar så mycket men det känns inte alls bekant.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Jag hade Glocalnet 8mbit... Strulade rätt så mycket, hade syncproblem hela tiden(alltså att linan åker upp och ner stup i kvarten). Pratade med dem ca 3 gånger i veckan under en 5-6 veckors period. Problemet gick bara att lösas genom att sänka hastigheten till 0.5 mbit. Jag bor ca 5.2km från stationen. Det konstigaste är att jag hade Bostreams tjänst 2.5 mbit innan. Då funkade det galant. Så jag antar att det måste vara de som har en "dålig"/svag utrustning.

Men med deras 0.5 mbit är jag supernöjd. Men du frågade efter snabbare hastigheter så....

Visa signatur

Shuttle SN95G5V2 | AMD Athlon 64 3200+ Winchester | Canyon 1024MB| WD 200GB + WD 100GB + Iomega Extern 500gb | Palit 6800GS 256mb| NEC Multisync 1850X 18.1" TFT | fUnc sUrface + Logitech MX500|

Permalänk
Medlem

HighLander hur långt har du till telestationen?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag har Glocalnet och skulle aldrig välja det igen. Jag beställde 8Mbits via tele för 249 i månaden, Och dem skulle ringa tillbax om beställningen ändrades på något sätt (fullt i stationen eller dyligt).

Det dem gjorde var att ge mej 8mbits och tog betalt för 24mbits.. Så jag ringde ju till dem och undra varför?? Då visade det sej att alla 8Mbits platser var upptagna och dem hade kopplat in mej på en 24Mbits strypt till 8. Det tycker iaf jag är förjävligt att göra! Självklart fick jag dem att uppgradera det till 24..

Vidare så har min 24 lina varit nere i 5-6 Mbits sen i november förra året med sync problem osv, Ringer supporten väldigt ofta (som förövrigt är väldigt trevlig, brukar ligga 15-20 i kön). Dock så finns det inget större intresse från deras sida att fixa problemen..

Jag skulle valt telia om jag vore du.. blir det några problem så är dem ute med tekniker inom en timme (mina erfarenheter)

Visa signatur

~~ Athlon64 Dual-Core 4400+ ~~ Asus Extreme 7800GTX ~~ 2 GB RAM ~~
3Dmark: 05 / 06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EmoT

Jag skulle valt telia om jag vore du.. blir det några problem så är dem ute med tekniker inom en timme (mina erfarenheter)

Knappast att telia skickar ut en tekniker inom en timma. Då jag haft en del problem med min lina så har de skickat ut tekniker flera gånger, oftast tar det runt 10 dagar tills de skickar ut honom/henne.

Permalänk
Medlem

om du går på Telias nät så tillkommer 50:- hos Glocalnet. Jag säger som så Telia är helt klart den bästa leverantören av ADSL. Är det nåt fel så tar de tag i det. Kvalitet kostar. Förövrigt shyst av hyresvärden att bjuda på 0,5Mbit Telia adsl. Räcker jue faktiskt för de flesta som bara surfar.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
om du går på Telias nät så tillkommer 50:- hos Glocalnet. Jag säger som så Telia är helt klart den bästa leverantören av ADSL och VDSL. Är det nåt fel så tar de tag i det. Kvalitet kostar. Förövrigt shyst av hyresvärden att bjuda på 0,5Mbit Telia adsl. Räcker jue faktiskt för de flesta som bara surfar.

Telia har väl inte VDSL?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Telia har väl inte VDSL?

Nej de har det jue givetvis inte vet inte vad jag tänkte på... har ändrat det nu.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Det är dyrare för att Glocalnet inte har egen utrustning i stationerna här. Och jag har runt 1500 meter till stationen så 8mb är inga problem men samtidigt det mesta stationen är byggd för att klara(24 mb kommer).

Och telia har en grym service och kvalitè på sin adsl måste jag säga, nertiden på min uppkoppling sen 4 år tillbaka kan jag räkna på mina fingrar och då har det varit åska/blixtar/dunder i 90% av dom fallen det varit borta.
Fast 18månader bindningstid om man vill slippa 1195:- för inkoppling är lite väl saftigt.

Och jo Fastighets ägaren är GRYMM på service åt oss hyresgäster(200 lägenheter har gratis 0.5 Mb ADSL via Telia)..flyttar man in så säger man bara till att man vill ha internet så betalar dom allt inklusive modem och inkoppling.
Lite gamla kåkar bara (dock charmigt) men det funkar, för övrigt så är det ett dotterbolag åt gruv "jätten" LKAB.

Tackar för alla svar dock

Skriv gärna om ni har nått mer om Glocalnet

Edit = Tog telias 8mb för 389:-/mån 12 månaders bindning slapp installations avgiften då telia hade fel om den, när jag redan har adsl så behövs ingen installation...endast mjukvaru settings för att öka på den.

God Fortsättning Alla!