Permalänk
Medlem

Partitionstabell vid dualboot

Hej!

Ska ta och installera linux igen, för vilken gång i ordningen vet jag inte. För att undvika problem jag fått tidigare tänkte jag nu ge mig på att fråga först.

Jag har tidigare haft problem med att min bootloader (då grub) och boot.ini inte kommit överens (\system32\hal.dll is corrupt or missing), förmodligen för att min windowsinstallation inte ligger på den primära partitionen.

Den lösningen som fanns till buds när allt var installerat var lite väl jobbig, eftersom den innebar att skriva till en ntfs från linux, och det var lite väl mycket meck.

Såhär ser mina nuvarande partitioner ut:

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/partitioner.jpg

Såhär ser min boot.ini ut:

[boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Jag tänkte ändra min boot.ini innan jag installerar, ev. flytta runt partitionerna, vilket som nu är smidigast/bäst.

Kan ni hjälpa mig att komma med förslag på hur det ska lösas?
Det jag funderat på hittills är om det kanske bara är att se till att mina ntfs partitioner ligger direkt efter varandra så ska det vara löst, stämmer det? Jag är inte helt hemma på boot.ini, och grub är inte heller mitt forte, så all hjälp uppskattas.

Arch är disten i fråga, det kanske också är bra info.

Permalänk
Medlem

Är inte helt säker (du kanske måste ändra (hd0,5)) men du skulle kunna testa med

title=Windows rootnoverify (hd0,5) chainloader +1

Felet med hal.dll beror troligtvis på att din boot.ini ändrats ( http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm )
Om den är korrekt nu behöver du inte ändra den innan du installerar Linux, det borde du inte iaf.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Lunke: Tack för ditt svar!

Som du säger så skrevs boot.ini om senast, har inte kvar den, men det som sket sig var väl att den pekade på fel partition. Jag slängde in linuxpartitionerna mellan de två ntfs partitionerna och då ändrades väl (gissning) den sista ntfs-partitionens nummer. Arch-installationen kanske inte skriver om boot.ini och då borde jag inte ha något att oroa mig för så länge ntfs'arna inte byter nummer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennahoj
Lunke: Tack för ditt svar!

Som du säger så skrevs boot.ini om senast, har inte kvar den, men det som sket sig var väl att den pekade på fel partition. Jag slängde in linuxpartitionerna mellan de två ntfs partitionerna och då ändrades väl (gissning) den sista ntfs-partitionens nummer. Arch-installationen kanske inte skriver om boot.ini och då borde jag inte ha något att oroa mig för så länge ntfs'arna inte byter nummer.

För säkerhets skull kan du ju lägga till ett par rader i boot.ini

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Lunke:

Jag drog igång innan du hann skriva det, men allt fungerar! Jag flyttade windowspartitionerna så att de låg efter varandra, sen linuxpartitionerna efter dem. Nu fungerar allt kanon!

Tack för hjälpen!