Permalänk
Medlem

Skadar kyla högtalare ?

Hejsan, i november fick jag mitt körkort, letade bil som en galning i ca. en månad. Mina släktingar sa att jag skulle ta farmors bil (hon börjar bli gamal) men den ville jag inte riktigt ha, man vill ju ha en egen såklart
Men strax innan jul så bröt hon handleden, så då la jag vantarna på bilen, ändå.

Det är ju inte min bil, så därför vill jag inte modifierad den allt för mycket, men ljud vill man ju ha. Sagt och gjort, ut med hennes (såklart utan hennes vetskap:cool: ) kasettspelare á la -91 och in med en sprillans Sony GT300 :), köpt en stor bas och slutsteg på blocket som står i skuffuen. Men ville ju ha lite mer än så, så jag tog helt sonika ut mina högtalare till min stereo och la som på hatthyllan.

Ny har farsan börjat lipa om att dom kommer bli fuktskadade och att kylan kommer förstöra dom (han har dom till sin tv)....
Så, är det nån som har erfarenhet alt. vet något om högtalare som utsatts för kyla en längre period ? Fukat är ju inte bra, men hur ligger det till med kylan ?

Oj, vad långt det blev...

Permalänk

Det finns ingen fara för att dom blir fuktskadade. Eller köldskadade.
Du kan ju höra med farsgubben om han har radio i bilen, och isåfall hur dom klarar kylan/fukten. De är inte konstruerade på något annat vis än vad alla andra högtalare är.
Skulle du dessutom ha nog med fukt i bilen för att det skulle skada högtalarna borde inredningen krylla av mögel och diverse annat usch.

Permalänk
Medlem

Det enda jag har hört när det gäller högtalare i bilar är att upphängningen blir "stel" av kylan så att man ska ta det lite lungt ett tag i början så att den värms upp dvs kan röra sig mer! Vet dock inte om det stämmer!

Permalänk
Avstängd

Träet i lådorna kanske drar till sig en del fukt och lacken bubblar lite av det samt träet blir mjukare.

Men det är inte alla lådor som gör så, hänt en gång för mig..

EDIT: jätte duktig jag är, lådorna som skadades för mig låg i skuffen och bilen användes aldrig utan bara stog 2år på gräsmattan

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Re: Skadar kyla högtalare ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
så jag tog helt sonika ut mina högtalare till min stereo och la som på hatthyllan.

Jag tror inte fukt eller kyla är det stora problem om du bromsar riktigt hårt.

Permalänk
Medlem

hmm, jag har 2 högtalare i mitt fönster som står öpptet dygnet runt, dessa högtalare har inte tatt skada iaf :S

Permalänk
Medlem

Re: Re: Skadar kyla högtalare ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marzocchi2
Jag tror inte fukt eller kyla är det stora problem om du bromsar riktigt hårt.

Dom är fastkilade och sitter faktiskt ganska bra, tack för svaren förresten

Permalänk
Medlem

med all respekt så hade de väl räckt med att du skrev att du undrar om vanliga högtalare kan ta skada i en bil med tanke på kylan o fukten under vintern!
tror ingen bryr sig om din farmors handled o att du tagit körkort eller att du letat bil i 1mån osv! det är faktist lite jobbigt att läsa allt för en sån här liten fråga!! Var inget illa menat men tänk på det till nästa gång!

Visa signatur

Asus Maximus X Hero z370| i7 8700k | RTX2080 TI | Corsair AX1200W | Corsair Vengeance 16Gb | EKWB Custom Loop PETG

Permalänk
Medlem

Förvånad att ingen låst tråden, vad har billjud på SweC-forumet att göra

Iaf, är det gamla "pappkoner" så kan de mycket väl gå sönder om fukten sätter sig i dem och mjukar upp materialet och du drar på hög volym, men är det typ polypropylen koner eller liknande plastmaterial skall det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtk
Förvånad att ingen låst tråden, vad har billjud på SweC-forumet att göra

Han pratar bara om biljud men sjävla frågan är om högtalare blir skadade av fukt och kyla. Sen om man har ett datorljudsystem inne i bilen eller inne de är en helt annan sak.

Och nej har många bilar me massa olika ljudkomponenter i och ingen av dom har skadats av kyla eller annat någon gång. Ingen står i varm garage eller liknande så du kan vara lungn.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Har du AC i bilen? Isf försvinner eventuell fukt varje gång du är ute och kör.

Permalänk
Medlem

Högtalarelement med skumkanter tål inte fuktig luft speciellt bra (vanligt källarförråd är för fuktigt) utan blir till mjöl och "försvinner".
I övrigt är det ingen fara.
Så är det andra kanter än "skum" så är det inget problem.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

det finns ju en viss tendes till att bli kondens på bakrutan, så det finns ju en liten risk att lådan kan ta skada..
men högtalar elementen borde ju klara sig fint....

tva: det var inte så att de var gamla bara... eftesom skumjuxet är någonslags plast och plast blir så när det blir slitet och gammalt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattoys
tva: det var inte så att de var gamla bara... eftesom skumjuxet är någonslags plast och plast blir så när det blir slitet och gammalt..

Det är ett känt problem på i stort sett alla högtalare...
...även om nyare "skum" oftast är lite tåligare mot fuktig luft.
Sök på "foam rot" med google.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Högtalarelement med skumkanter tål inte fuktig luft speciellt bra (vanligt källarförråd är för fuktigt) utan blir till mjöl och "försvinner".
I övrigt är det ingen fara.
Så är det andra kanter än "skum" så är det inget problem.

har aldrig sett att skumkanterna tagit skada av fukt, däremot så blir dom uttorkade av för mycket sol och faller sönder, har sett det på farmors högtalare som stått i solen i hennes rum, min polares högtalare som spenderade en sommar på ett varm torrt vindskontor, tråkigt nog även dem i soljus. man kunde blåsa bort skummet på dom.
ska finnas någon olja eller fett som skyddar mot skador av sol.

fast högtalare är en färskvara, dom rör sig = dom slits ut!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.