Vad händer när strömmen (nät agget) inte räcker till?

Permalänk

Vad händer när strömmen (nät agget) inte räcker till?

Hejsan,

Hoppas detta är rätt forum för min fråga.
Jag undrar vad finns det för tecken på att nät agget inte klarar av o ge ström till allt?

Det är nämligen så att jag köpt en ny hårddisk (datorn vill inte starta med den, men utan går det) så jag har rätt många enheter och så i min lilla burk som har 300W.

När jag har den nya HDn i så får jag upp en bluescreen vid uppstart som säger att jag ska ta bort senast installerade hårdvara. Kommer inte in i safemode heller. Tror att det beror på strömmen. Men jag vill gärna vara 100% innan jag köper nytt agg (eller ev. datorlåda inkl nätagg)

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Kolla min länk ang nätagg så kan du få ett hum om hur mycket "watt" du behöver.

Sen om nätagget inte räcker till så kan det visa sig i att hårdvara börjar krångla vid uppstart som för dig, finns inte i enhetshanteraren mm. Kan även skada hårdvara i värsta fall när spänningen börjar variera mer än +-5%.

Permalänk

Tack!

Enligt testet så fick jag 252W bara.. Men det är ju på ett ungefär bara. Kan det vara så att mina grejer överstiger 300 trots allt? Jag har ganska "normala" grejer i burken.

Permalänk
Medlem

Kan du ge mera fakta ?

Lyfter du ur den gamla HD ?
Om ja, inte alls säkert det går att bara byta HD på detta sätt utan en fullständig omformatering,

Om nej, prova boota utan den gamla HDn.

Permalänk

Det är 4 st Seagate Barracudas, 3x160, 1x200.

200 gig HDn är den som är ny. Tänka lägga till den som additional storage först men eftersom det inte gick o starta upp datorn med den så kör jag med den som Primary (Win på den) nu och en 160 som andra HD. (dvs två stycken i nu, det funkar fint). Om jag lägger till de andra diskarna så startar inte datorn.. Det har nog ingenting med formateringar att göra. Har testat det mesta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlinksucks
Tack!

Enligt testet så fick jag 252W bara.. Men det är ju på ett ungefär bara. Kan det vara så att mina grejer överstiger 300 trots allt? Jag har ganska "normala" grejer i burken.

Fick du verkligen bara 252W? För enligt din profil har du överklockat din cpu så då kan bara den dra nästan 100W om det är en AMD XP Thoroughbreed överklockad till 2.4Ghz.

Sen iom 4 st hds så kan bara dom dra 8A när man bootar och cpu:n dra 8A den med vid 100% utnyttjande ifrån 12V så hoppas att ditt nätagg ger åtminstone 18A på 12V och helst mer säg 24A så du har lite marginaler så att nätagget inte drivs till 100% utnyttjande och mer för det är vad jag vet inte bra att stressa komponenter till 100% hela tiden.

Skulle råda dig till att köpa ett 400W eller mer nätagg som ger som jag tidigare skrev 24A på 12V minst och ett bra samt billigt nätagg är Aspires på 520W som finns bl.a här http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASP520WBLA för 590:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc

Skulle råda dig till att köpa ett 400W eller mer nätagg som ger som jag tidigare skrev 24A på 12V minst och ett bra samt billigt nätagg är Aspires på 520W som finns bl.a här http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASP520WBLA för 590:-

Måste bara säga att jag hade ett sånt nätagg och det var inte så bra... Säkringen gick rätt snabbt så fick byta och där jag gjorde de sa de att de inte var så bra, kanske har fel men ändå:D

Permalänk

Tack för alla svar!

Nät agget, verkar hur bra som helst. Ska fundera på det.

Om jag bara visste garanterat att är detta som är felet (nätagget dvs) så är det ju inga problem.. Känns bara så trist om felet kvarstår trots nytt nätagg.