Byta bios på DFI-kort utan diskettstation?

Permalänk
Medlem

Byta bios på DFI-kort utan diskettstation?

Gå det att byta bios på DFI-kort (NF4 LP UT) i fall man inte har en diskettstation?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Föredrar att göra det i dos så varför inte göra en bootbar cd där du lagt över biosfilen?
Men om du gör det i Windows så gör det helst i felsäkert läge för om windows hänger sig så blir det inte roligt sedan.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset men det nyaste bioset finns bara som .exe-fil (som kräver diskett) inte en .bin-fil som winflash vill ha.

http://eu.dfi.com.tw/Support/Download/bios_download_us.jsp?PR...

Permalänk
Medlem

Tmod på DFI-Street har gjort en cd med massa bios på, extremt bra och smidigt sätt att flasha på.

Länk

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar att inte flasha bios med diskett. Det finns en hög risk att disketten är dålig (speciellt om den är väldigt gammal), eller att det blir skrivfel på den.
Jag har sabbat totalt två moderkort pga flashning via diskett.
Bränn på skiva eller använd winflash. Winflash har alltid funkat för mig (om moderkortet stöder det )

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem

Håller med Erik, Tmods CD är otroligt bra och enkel att använda.

Edit: Läste igenom tråden lite dåligt och missade att Erik redan rekomenderat CD ´n

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Precis som Erik skriver så har Tmod gjort en helt underbar cd där alla bios finns.
Kan inte bli enklare att flasha än med den.
bara att boota från cd-rom och följa anvisningarna på skärmen.
riktigt riktigt enkelt med den.

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=22031

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen grabbar

Permalänk
Moderator
Testpilot

Att man fortfarande förväntas äga en floppy är helt otroligt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Att man fortfarande förväntas äga en floppy är helt otroligt.

precis, känns onödigt att köpa en bara för att updatera bios

Permalänk
Medlem

Äsch, en diskettstation kostar 99kr så whatever ^^-

Har alltid flashat med winflash dock, aldrig haft problem.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Äsch, en diskettstation kostar 99kr så whatever ^^-

Har alltid flashat med winflash dock, aldrig haft problem.

Ja men varför ska man behöva betala 99kr för att installera nytt BIOS på sitt moderkort?

Kass! Säger jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Enda dåliga med dfi.. deras bios som man behöver floppy till snacka stenålder..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Flashade mitt dfi kort härom dan.. i winflash... måste haft maximalt me oflyt... nu är det iallafall inlämnat som en reklamation..

Visa signatur

Opteron 146 @ 2900Mhz MSI K8n SLi Plat. 2x Corsair XMS Pro 512Mb PSU Tagan 580W Chassie P-180 LeadTek 7800GT

Permalänk
Medlem

flashade mitt i winflash, gick utmärkt

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Moderator
Testpilot

Allt flashande i Windows känns jävla riskabelt.

Flasha från USB-minne hade varit lajbans.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stize
Flashade mitt dfi kort härom dan.. i winflash... måste haft maximalt me oflyt... nu är det iallafall inlämnat som en reklamation..

Tror inte garanti eller liknande gäller om du flashat och sabbat det tyvärr.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

DFI erbjuder tjänsten att flasha om korrupta chip eller att du betalar några kronor så skickor dom dig ett nytt, sedan om en BIOS Flash går fel så finns det visssa möjligheter att fixa det själv.
En av möjligheterna är precis som jag skriver här ovanför skaffa ett nytt Chip, det går att få färdig flashat eller att du beställer ett och gör det själv.
En annan möjlighet är att gå in till lokal butik (eller annan favorit datorbutik) och be dom antingen hotflasha chipet annars så brukar en bra butik kunna fixa det med BIOS savior mm.

Det finns en otroligt bra butik att vända sig till när det gäller BIOS, BIOS chip, BIOS Savior mm.

http://www.eksitdata.com/

Jag lägger ut länken till killen på DFI när jag kommer hem från jobbet, en annan möjlighet är att kontakta Tmod på DFI-Street som brukar skicka förbrända chip.
Nu kan detta dra iväg lite på kostnaderna eftersom Tmod bor i USA (har jag för mig).

Det jag själv rekomenderar är lokal butik eller Eksit data.

Alltså dom flesta mooderkort behövs inte lämnas in på RMA om chipet blir korrupt utan det finns otaliga altenativ för att fixa BIOS.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Som vissa andra säger.

Tmod's Bios Flash CD.
Han uppdaterar den då och då.

Inga problem alls med att flasha med den. Har flashat kanske 5 - 6 ggr me den. Inga problem. Någon gång.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Som vissa andra säger.

Tmod's Bios Flash CD.
Han uppdaterar den då och då.

Inga problem alls med att flasha med den. Har flashat kanske 5 - 6 ggr me den. Inga problem. Någon gång.

Den funkar för mig men den har väll inte den nyaste bioset? dvs NF4LDB14

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av isak88
Tror inte garanti eller liknande gäller om du flashat och sabbat det tyvärr. [/QUOTE

Talade inte om det för dom heller.... men det kanske dom märker endå...?

Visa signatur

Opteron 146 @ 2900Mhz MSI K8n SLi Plat. 2x Corsair XMS Pro 512Mb PSU Tagan 580W Chassie P-180 LeadTek 7800GT

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Stize
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av isak88
Tror inte garanti eller liknande gäller om du flashat och sabbat det tyvärr. [/QUOTE

Talade inte om det för dom heller.... men det kanske dom märker endå...?

[/QUOTE]

Om dom provar med att byta ut eepromen så lär dom märka det men troligen så kan den "gå sönder" iaf utan yttre åpverkan så du får nog ett nytt moderkort iom att det förmodligen blir billigare än att låta en tekniker kolla över det.