Permalänk
Medlem

på FX-57 är det San-Digo och på opteron är det Venus...

Den här tråden borde heta "FX-57 vs Opteron"

Visa signatur

3200+ Venice | DFI LP Nf4 Ultra-D | 4*512mb | Gainward 6600gt | tot. 490gb | Tagan 430W | + en bärbar
Super pi: 26.875

Permalänk
Medlem

Venus och San-Diego är samma.

Permalänk
Avstängd

Min opteron 170 klarar galant kyla i alla fall -12 som idle är på.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Mycket snack om pengar nu tycker jag! För det första så tycker inte jag att 7 kkr är mycket för en cpu. Ska du ha vinterdäck till bilen så är det 7 kkr typ.. Sen får du som sagt mer prestanda när du klockar en FX.. Så enkelt är det.

Datorer är inte dyra idag. Tänk för 6-10 år sen när en "Superbra" burk klara att hänga med 1 år sen var det bara att "kasta" den ca 35 kkr. För samma pengar idag kan du ha burken mycket längre tid. Så jag tycker att burkarna nu för tiden är småpengar mot förr.

MVH

FRENELL

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frenell
Mycket snack om pengar nu tycker jag! För det första så tycker inte jag att 7 kkr är mycket för en cpu. Ska du ha vinterdäck till bilen så är det 7 kkr typ.. Sen får du som sagt mer prestanda när du klockar en FX.. Så enkelt är det.

Datorer är inte dyra idag. Tänk för 6-10 år sen när en "Superbra" burk klara att hänga med 1 år sen var det bara att "kasta" den ca 35 kkr. För samma pengar idag kan du ha burken mycket längre tid. Så jag tycker att burkarna nu för tiden är småpengar mot förr.

MVH

FRENELL

Svar på ditt andra påstående.
datorernas pris har svajat dom senaste åren och har varit mycket billigare med superdatorn för bara några år sedan. Idag är vi påväg tillbaka till dessa höga priser igen.
Igentligen är det helt galet då alla processorer nästan kostar precis lika mycket att skapa.
Dessa överpriser kommer pågrund av att många idag köper dom vassaste datordelarna osv.
Visst jag kan tänka mig lägga ut 8k på en processor men då vill jag att den ska ha anurlunda arkitektur och så än en processor för 1.5k.

Om vi också tittar på grafikkort så ser vi att där är det annorlunda. Dom dyra har annan teknink.
Vore det så på processorer också så tror jag många fler skulle köpa dessa "high-end" processorer.

Permalänk
Avstängd

Min kompis käpte en intel för 7500kr, 6 månader senare kostade den 3000kr.

trot inte att vinterdäck sjunker så i pris men en cpu idag klarar sig bra då mjukvaran inte utvecklas så snabbt.
2 år gammal cpu är trots allt gångbar idag och ett grafikkort på en 1280x1024 kan köra alla spel på en 9800pro.

Ovanstående är vad de flesta har som referens i en mer normal dator i dagsläget.

Men jag köper hellre en cpu för 4k än 10k trots att den är upplåst och får samma prestanda överklockad än att slänga ut 6k till.

Självklart, har man pengar samt intresse och vill köpa.

en av sakerna med en hobby samt klocka är, köp billigt, klocka mycket och ha ut mer av en lägre klassad produkt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)