Permalänk
Medlem

Sänkt BBB VDSL-hastighet?

Har haft BBBs 12/9 Mbit väldigt länge. Bor precis på gränsen till vad den når, 1140m från telestationen.
Tptest har alltid visat ca 11,5/8,5. Har kunnat ladda ner i 1,4MB/s och upp i 1MB/s.
Nu har jag under en vecka haft 8,3/8,3 och undrar om någon annan har samma problem. Har startat om allt, modemet, switchen och datorn, och låtit dom vara avstängda under längre tid, men inget hjälper.

Permalänk

testa ring bbb?

Permalänk
Medlem

Mitt funkar fint...

Permalänk
Medlem

starta om modemet, ditt modem har antagligen fått för sig att förhandla till sig en annan profil dvs (9/9) profilen.

detta händer ibland. Det händer när modemet känner att en koppling på den bästa configen (12/9) inte går att upprätthålla, och då sänker den hastigheten. Finns även en 5/5 configuration.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
starta om modemet, ditt modem har antagligen fått för sig att förhandla till sig en annan profil dvs (9/9) profilen.

detta händer ibland. Det händer när modemet känner att en koppling på den bästa configen (12/9) inte går att upprätthålla, och då sänker den hastigheten. Finns även en 5/5 configuration.

Iofs skriver han ju att han redan startat om allt men det enda du faktiskt kan göra är ju att starta om igen. Kanske påverkar det viken tid på dygnet du gör det (har faktiskt hänt mig!). Annars se till att alla kablar sitter ordentligt (öven telekabeln). Det kan vara väderberoende!

Permalänk
Medlem

Du får nog ha modemet urdraget runt en timme iom att porten lagrar senaste fungerande profil ett tag och skickar på denna till modemet när de försöker synca upp. Annars kan du som sagt ringa te BBB så hårdställer de 12/9 på porten.

Permalänk
Medlem

Händer ibland att porten har låst sig faktiskt, så ta och ring in vettja!

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz