Permalänk
Medlem

Smält AGP-port, ge mig era tips

Grafikkortet havererade, troligen pga dåliga kondensatorer som kortslöt, och smälte på samma gång några stift i AGP-porten. Den fungerar ibland om man ruckar lite på kortet med ett TNT2, men inte med ett ti4200.
Kortet är ett Abit NF7, bara två år gammalt.

http://www.abo.fi/~jskata/IMG_1278.JPG

Har ni några tips på hur man kunde reparera det? Funderade åtminstone att försöka peta loss de fastsmälta stiften med en nål, vad tror ni om det?

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Hjälpsam

Damn boy! Med lite meck och fingerfärdighet kanske man kan rädda den någorlunda, men inte till något stadium jag hade litat på den.

Smidigaste är nog att ragga upp en begangnad NF7a för några hundralappar och pensionera detta kortet till server/surf ändamål med PCI gfxkort eller liknande.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

det bästa vore ju att få tag i en ny AGP port och byta ut den.. eller helt enkelt köpa nytt moderkort. men det går säkert att ghetto modda ihop det på nåogt sätt.

Visa signatur

System:
Intel E4400, 4096Mb DDR2 RAM, 4x HDD tot: ~1100GB, Geforce 8800 GTS 640MB, NEC DVD Writer
Bärbar: Dell Inspiron 2200
System idag: Core i7 6700k, 2xGTX1080 SLI, 16GB RAM, SSD, HDD, m.m.

Permalänk
Medlem

Silverpenna/färg och stadig hand sant kanske lite karvning av överflödig plast?

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk

Är väl inte allt för svårt att få tag på en extra agpport? har 2st hemma

Permalänk
Medlem

Verkar vara fyra pinnar som har fastnat,
A63 AD2
A64 Vddq 3.3
A65 AD0
A66 SMB1

Om TNT2-kortet fungerar, om du pillar lite, så verkar det som om dessa pinnar inte används på ett AGP 1.0 kort (3.3V).

En liten spårskruvmejsel som du värmer med en tändare till exempel så kanske du kan värma såpass mycket att blecken i porten fjädrar tillbaka. Småstumpar av kabel direkt mellan moderkort och grafikkort hade säkert fungerat också (förhoppningsvis). Men jag hade gett mig på att försöka värma, innan lödkolven åker fram

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Avstängd

lättare att byta portet direkt, köp en trasigt moderkort från någon vän eller så

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Varför trasig. Köp begegnad NF7-S. Att löda bort och sedan löda fast ny agp port är knappast det lättaste...Skulle inte lita på att allt funkade. Så köp annat moderkort istället för 200-300kr typ.

Permalänk

Ett helt OK Socket A moderkort är inte dyrt att köpa nytt i dagsläget. Utvädera om du verkligen behöver många PCI-platser. Slå till på ett M-ATX å få plats över till tex vattenkylning...

Det andra mobot sparar du till en regningdag eller slänger in i ett filserverprojekt vilket du loggar aktivt här på swec så vi alla blir glada. Så har du vänt det tragiska till något positivt.. hurra!

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

Det som är ännu störande är att jag redan köpt ett nytt/begagnat ti4200 för AGP på en auktionssite. Om jag köper nytt blir det nog S939 och X2, men då är det svårt att hitta nåt kul moderkort med AGP.

Försökte peta lite med en nål som jag värmde med en mini-gasbrännare, verkar kunna vara ett vinnande koncept.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Verkar vara fyra pinnar som har fastnat,
A63 AD2
A64 Vddq 3.3
A65 AD0
A66 SMB1

Om TNT2-kortet fungerar, om du pillar lite, så verkar det som om dessa pinnar inte används på ett AGP 1.0 kort (3.3V).

En liten spårskruvmejsel som du värmer med en tändare till exempel så kanske du kan värma såpass mycket att blecken i porten fjädrar tillbaka. Småstumpar av kabel direkt mellan moderkort och grafikkort hade säkert fungerat också (förhoppningsvis). Men jag hade gett mig på att försöka värma, innan lödkolven åker fram

hade det varit ett 3,3v kort så hade det inte fungerat på ett nf2 moderkort eftersom de bara tar 1,5v och 0,8v kort. Minns jag inte helt galet så är alla tnt2 kort 2x eller 4x agp. Dock är nog alla tnt (1) kort 3,3v-kort.

Att löda dit en ny kontakt skulle kunna gå, men det är många pinnar i en agp-port och knappast nåt som är lätt att löda loss utan att skada kortet. Har man tillgång till vettig avlödsningsutrustning så är det inte helt omöjligt att fixa det men för hand så är det ett jäkla jobb.

Enklast borde i alla fall vara att försöka hitta ett nytt eller begagnat kort så billigt som möjligt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

ofta kan man klippa och få bort plast som håller stift ex agp port, sen lödar man bort pinnarna. Efter det lödar man dit en ny agp port.

PM:a om du vill göra dig av med kortet, jag tränar mig på att löda små lödningar.

Permalänk
Medlem

ett nytt mobo kostar ca 500 kr, köp ett sådant ist.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
hade det varit ett 3,3v kort så hade det inte fungerat på ett nf2 moderkort eftersom de bara tar 1,5v och 0,8v kort. Minns jag inte helt galet så är alla tnt2 kort 2x eller 4x agp. Dock är nog alla tnt (1) kort 3,3v-kort.

Ah, så kanske det var. Fel av mig. Minnet sviktar lite

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

köp ett s939kort som stödjer pci express OCH agp då?`finns ju som sagt..

Visa signatur

@Home: Intel C2D E4300 | 1GB PC5300 667MHz Apacer | GFX? | Gigabyte 945P-S3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orient
köp ett s939kort som stödjer pci express OCH agp då?`finns ju som sagt..

omg smartaste svaret idag. måste säga att jag verkligen uppskattar när folk tänker till innan dom svarar!

det enda problemet då är att han måste köpa ny cpu också...

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Det var ju helt OK svar, jag skrev ju tidigare "Det som är ännu störande är att jag redan köpt ett nytt/begagnat ti4200 för AGP på en auktionssite. Om jag köper nytt blir det nog S939 och X2, men då är det svårt att hitta nåt kul moderkort med AGP."

Såg nog att det finns moderkort med båda, frågan är då hur bra nån sån smal speciallösning fungerar med Linux.

Tillbaka till topic; har nu försökt frilägga stiften och tycker att jag lyckades ganska bra:
http://www.abo.fi/~jskata/IMG_1281.JPG

Måste ännu fixera dem med smältlim så att de inte slår i varandra och kortsluter. Så försöka våga slå på strömmen.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JanErik
Det var ju helt OK svar, jag skrev ju tidigare "Det som är ännu störande är att jag redan köpt ett nytt/begagnat ti4200 för AGP på en auktionssite. Om jag köper nytt blir det nog S939 och X2, men då är det svårt att hitta nåt kul moderkort med AGP."

Såg nog att det finns moderkort med båda, frågan är då hur bra nån sån smal speciallösning fungerar med Linux.

Tillbaka till topic; har nu försökt frilägga stiften och tycker att jag lyckades ganska bra:
http://www.abo.fi/~jskata/IMG_1281.JPG

Måste ännu fixera dem med smältlim så att de inte slår i varandra och kortsluter. Så försöka våga slå på strömmen.

oops, my bad. ber om ursäkt

klart det finns med både pcie och agp, asrock dual är ett exempel. sen finns bra moderkort med bara agp om du vill de, k8n neo2 tex.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Sådär, det fungerar nu med ti4200-kortet. Blev inte speciellt snyggt, och jag råkade sveda PCI-porten med gasbrännaren:
http://www.abo.fi/~jskata/IMG_1288.JPG

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Varför trasig. Köp begegnad NF7-S. Att löda bort och sedan löda fast ny agp port är knappast det lättaste...Skulle inte lita på att allt funkade. Så köp annat moderkort istället för 200-300kr typ.

trasigt för att detta är modifikations delen av forumet, köpa är inte modifera

Detta var bara en dåligt bortförklaring, självklart är det smartare att köpa fungerande beg än hålla på och löda... men hittar man inget annat är det bara att köpa trasigt och löda.

Annars finns det folk som har problem med att slänga gamla dator grejer och sitter på någon bätre moderkort... har själv 5-6st, dock framtida användning

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.