maxtor sata 200gb uppför sig konstigt!!

Permalänk
Medlem

maxtor sata 200gb uppför sig konstigt!!

Disken fungerar oftast...så ja har ett windows instalerat på den.
Men ibland så syns den inte bios.

Jag startar om datorn och kollar så att den hittas av biosen och det gör den.
-->startar om igen, men nu fryser datorn vid bootscreenen
-->startar om igen, disken syns inte i bios!! konstigt?? JA!!

vad beror detta på har kollat sladdarna och även bytt sata-sladden.

har kört chkdsk, och disken verkar vara Ok!

ngn som vet var problemet ligger?

Permalänk
Medlem

har liknande då man ser den i dos men datorn hakar sig precis efter bootscreenen, försökte få sata-disken att fungera när xp är igång men den hittas inte helt enkelt. så vad gör man?

Permalänk
Medlem

Nforce4 baserat moderkort? Om ja så finns det känt kompatibilitetsproblem mellan Maxtor hd och just dessa moderkort som kanske kan lösas med en biosuppdatering av moderkort och/eller en uppgradering av firmware i hårddisken.

Permalänk

Jag har samma problem har en asus k8n4-e (ja nforce4!!!) och en maxtor 6l200mo (200 gb maxtor) och den försvinnner ibland? o stannar vid windows boot screen!!! va fan ska vi göra?

Permalänk
Medlem

Som sagt finns det kända kompatibilitets problem mellan nforce 4 och vissa diskar vilket åtgärdas med en firmware uppdatering till disken om jag kommer ihåg rätt.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

men behöver ja inte komma in i disken då? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av callecool88
men behöver ja inte komma in i disken då? :S

Nej firmwareuppgraderingen görs i dosläge så en startdiskett och filen som används för uppgraderingen eller en cd om diskettstation saknas är vad som behövs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nej firmwareuppgraderingen görs i dosläge så en startdiskett och filen som används för uppgraderingen eller en cd om diskettstation saknas är vad som behövs.

firmwareuppgraderingen finns på Maxtors hemsida då? Och jag då som inte har diskettläsare får offra en cd och uppdatera genom den?

Permalänk
Permalänk
Medlem

hade samma problem.. men jag köpte en IDE hdd istället.. fungerar mkt bättre.

hörde att någon sa att allt ihop med sata var i beta stadiet o de verkar ju så när de bara j*vlas.. när man skall boota windows från en sata..

Visa signatur

//Tny

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARganoN
hade samma problem.. men jag köpte en IDE hdd istället.. fungerar mkt bättre.

hörde att någon sa att allt ihop med sata var i beta stadiet o de verkar ju så när de bara j*vlas.. när man skall boota windows från en sata..

Om man har intel fungerar det klockrent med sata, har man annat chipset t.ex. nvidia eller via kan det bli problem. Största problemet är väl iofs att att windows inte har stöd för sata så det behövs ofta speciella drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Byberg
firmwareuppgraderingen finns på Maxtors hemsida då? Och jag då som inte har diskettläsare får offra en cd och uppdatera genom den?

Jag hade problem med min Maxtor DiamondMax 250 GB S-ATA2 disk förra veckan. (plockade ihop datorn då) Min disk gick inte att initiera/formatera. Men det löste sig med en firmware uppdatering. Jag fick den av en vänlig själ här på forumet men då hade vi exakt samma hårddisk (samma tillverkningsnr.) och nästan precis lika moderkort. Du har inte samma disk som mig så jag tror inte att denna firmware funkar för dig. Jag brände iaf på CD och bootade med den. Enligt rykte så ska det ta en 3-4 dagar mellan varje svar om du börjar skicka mail till Maxtor. Jag skickade ett förra tisdagen och har inte fått svar än... Men jag hoppas att det löser sig! Lycka till!

Permalänk

Jag skulle också behöva en firmware update. Jag har en Maxtor Diamondmax 10 6V250FO (köpt på komplett.se), tror det är samma som Larzzon. Vore väldigt schyst om någon ville maila firmwaren till mig! Hårddisken funkar nu, men ibland går inte windows att boota, får blåskärm och man får liksom starta om datorn flera gånger innan windows laddas.

En fråga till: Måste man formatera om disken när man uppdaterar firmwaren på disken? Eller går det att bara uppdatera den med all data kvar?

Mvh

Visa signatur

AMD XP3700+ | MSI K8N Neo4 Platinum | Corsair 2048MB PC3200 3-3-3-8-2T | Sapphire Radeon X800GTO 256MB | Maxtor Diamondmax 10 250GB SATA2 | Antec Sonata II

Permalänk
Medlem

Behöver inte formatera hd när du uppdaterar firmware för den är styrmjukvara för hur hd ska uppföra sig så vitt jag vet och har inget med os att göra.

Permalänk

Nu har jag fått firmwaren (Tack Mattias). Dock har jag problem att installera den. Jag har skapat en bootskiva så som det står i txt filen man får med. Jag bootar den, kommer in i programmet och gör som det står i txt filen.

3. The first screen to appear is Power Controller Config **HitEnter**

WAIT approx 30-40 seconds

A New Menu shall appear

Perform Download Now

Det är här som det strular. Jag får direkt upp en meny efter meny "3" ist för att det tar 30-40 sec och den rätta menyn ska komma upp. Vad jag än väljer på den andra menyn så står det "DETECTING DEVICES", sen hänger sig programmet och jag får boota om via reset knappen. Nu börjar jag tröttna på den här disken.

Visa signatur

AMD XP3700+ | MSI K8N Neo4 Platinum | Corsair 2048MB PC3200 3-3-3-8-2T | Sapphire Radeon X800GTO 256MB | Maxtor Diamondmax 10 250GB SATA2 | Antec Sonata II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C.Douglas
Nu har jag fått firmwaren (Tack Mattias). Dock har jag problem att installera den. Jag har skapat en bootskiva så som det står i txt filen man får med. Jag bootar den, kommer in i programmet och gör som det står i txt filen.

3. The first screen to appear is Power Controller Config **HitEnter**

WAIT approx 30-40 seconds

A New Menu shall appear

Perform Download Now

Det är här som det strular. Jag får direkt upp en meny efter meny "3" ist för att det tar 30-40 sec och den rätta menyn ska komma upp. Vad jag än väljer på den andra menyn så står det "DETECTING DEVICES", sen hänger sig programmet och jag får boota om via reset knappen. Nu börjar jag tröttna på den här disken.

Sitter denna Hd på ett separat kontrollerkort? Isf flytta över den tillfälligt på moderkortets anslutning för SATA så funkar det säkert.

Kan ju även vara så att den där bootskivan behöver drivrutinen för SATA men då du tydligen har gjort skivan som man ska så borde det funka.

Om det ändå inte funkar så bör du reklamera disken istället och tala om att du försökt uppdatera firmware men det funkar inte.

Permalänk

Jag ska testa min gamla Seagate IDE disk. Funkar allt bra med den så är det bara returnera Maxtorn. Men jag ska dock vänta tills jag får Firmwire som är anpassat efter just mitt moderkort (om de nu inte är samma till alla diskar). Firmwiren jag fick kan eventuellt vara till ett annat mobo. Det återstå att se.

Visa signatur

AMD XP3700+ | MSI K8N Neo4 Platinum | Corsair 2048MB PC3200 3-3-3-8-2T | Sapphire Radeon X800GTO 256MB | Maxtor Diamondmax 10 250GB SATA2 | Antec Sonata II

Permalänk
Medlem

Jag Hade varit oerhört tacksam om jag fick den firmwaren till Maxtor Diamondmax 10 6v250f0. har krånglat nu i flera dagar. det e inget roligt när man har köpt nya grejer och de ska krångla. mvh

Permalänk
Medlem

har fixat nyaste bios till moderkortet(infinity nf4), så allt har fungerat fint tills idag, allt stannade vid bootscreen. Så nu blir det att updatera firmware på disken...men ja har aldrig gjort det tidigare...hur skall man göra och var får man tag på firwaren? har 6L200MO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C.Douglas
Jag skulle också behöva en firmware update. Jag har en Maxtor Diamondmax 10 6V250FO (köpt på komplett.se), tror det är samma som Larzzon. Vore väldigt schyst om någon ville maila firmwaren till mig! Hårddisken funkar nu, men ibland går inte windows att boota, får blåskärm och man får liksom starta om datorn flera gånger innan windows laddas.

En fråga till: Måste man formatera om disken när man uppdaterar firmwaren på disken? Eller går det att bara uppdatera den med all data kvar?

Mvh

jag ar en exakt likadan hdd, exakt samma prob

post gärna om du har fått firmware, lr skicka mail N3phisto@gmail.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Addera
jag ar en exakt likadan hdd, exakt samma prob

post gärna om du har fått firmware, lr skicka mail N3phisto@gmail.com

Jag har mailat firmwaren nu. Men för mig var det aldrig fel på hårddisken utan jag behövde ställa om spänningen på minnena och även timingen. Dock tror jag fortfarande jag behöver en update på disken, ibland hittas den inte i bios. Måste boota om datorn en gång om den varit avstängd för att disken ska hittas.

Visa signatur

AMD XP3700+ | MSI K8N Neo4 Platinum | Corsair 2048MB PC3200 3-3-3-8-2T | Sapphire Radeon X800GTO 256MB | Maxtor Diamondmax 10 250GB SATA2 | Antec Sonata II

Permalänk

Vissa serier av maxtors diskar hade/har problem med NF4 vet dock inte vilka nummer dessa började med men det finns en annan tråd där det stod vilka serienr det gällde!

EDIT: Kolla den här tråden finns lite kanske kan ge lite ljus över saken? http://forum.sweclockers.com/showth...threadid=562429

__________________

Permalänk

Jag lånar tråden lite igen, väldigt gammal tråd.

Saken är den att jag har formaterat min dator nu efter ett år (fy skäms på mig). Eftersom det var länge sen har jag glömt bort de del Men iaf. Jag har haft win på en partition om 10 gb och resten 240 gb bara sparat filer på osv. Jag tog bort partitionen med windows på och installerade en ny, med samma skiva som första gången. Väl i windows funkar inte så mycket, internet explorer går inte att öppna, svårt att installera saker etc.

Det jag inte hade denna gång var en diskett som jag har för mig att jag hade med moderkortet första gången jag installerade, men den disketten råkade jag slarva bort.

Men hur som helst, måste man ha nån diskett när man installerar windows xp på Sata2 disk? Windows frågar aldrig under installationen om man vill installera några drivrutiner för Sata2 e.d vilket jag tycker den borde isf.

Tack på förhand. Mvh

Visa signatur

AMD XP3700+ | MSI K8N Neo4 Platinum | Corsair 2048MB PC3200 3-3-3-8-2T | Sapphire Radeon X800GTO 256MB | Maxtor Diamondmax 10 250GB SATA2 | Antec Sonata II

Permalänk
Medlem

Är nog så att du glömt att lägga in drivrutinerna för chipsetet som finns att ladda ner hos tillverkaren av moderkortet.

Permalänk

Gick till en polare idag och tankade ner dom och testade att installera igen, och det visade sig vara det som var felet.

Visa signatur

AMD XP3700+ | MSI K8N Neo4 Platinum | Corsair 2048MB PC3200 3-3-3-8-2T | Sapphire Radeon X800GTO 256MB | Maxtor Diamondmax 10 250GB SATA2 | Antec Sonata II