Vilka temperaturer är acceptabla på en 24/7 dator?

Permalänk
Medlem

Vilka temperaturer är acceptabla på en 24/7 dator?

Min dator kommer stå på 24/7. På dagarna kommer fläktarna att dras på lite så att temperaturern i CPU och HDD sjunker något men när jag kör nära på passivt över natten (har då endast på en en 80mm chassifläkt + nätaggets 120mm) så når jag relativt höga temperaturer.

Så frågan är vilka temperaturer i CPU och HDD är acceptabla över natten (varje natt)?

CPU: AthlonXP 2600+
HDD: 2 st Samsung SpinPoint 250gb (en IDE, en SATA)

Prylarna är relativt gamla så jag är inte så rädd om dem. Det får alltså finnas en acceptabel risk att grejjerna pajjar, men jag vill inte att dom går mot en "säker död". Hoppas ni förstår vad jag menar.

Så som det ser ut nu kan jag ställa in lite olika så att CPU temp hamnar runt 50-70 grader över natten. HDD-tempen har jag experimenterat mindre med, men jag vet att i idle lägger sig dennas temp strax över CPU:ns. Kanske ska tillägga att det främst är hårddiskarnas INNEHÅLL jag är rädd om.

Permalänk
Medlem

på natten sänker jag alla mina fläktar till så tyst som möjligt och då ligger cpu på ca 40 grader och chipset 50 grader enligt smartguardian som följde med moderkortet. eller iofs den är alltid på så tyst som möjligt så mina temps åker inte upp mer än 50 grader på cpun som mest när jag spelar och så.

Visa signatur

Har en fet ny dator

Permalänk
Medlem

Över 60grader i några timmar hade inte jag vågat, försök hålla dig runt 60grader iaf.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z170 - i7 6700K(Noctua NH-D15) - Corsair Vengeance 32GB ram - Asus ROG Strix GTX 1080Ti - OCZ 60GB+OCZ 250GB+Samsung EVO 840 500GB+2xSeagate 3TB+1xWD Greenpower 2TB+1xWD Red 3TB - 2xAsus PB248Q - Corsair HX850W - Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Min Athlon xp2600 ligger på 50-55c idle 55-60c load (med orginal kylaren).
Sen tycker jag att 40c är max för hårddiskarna.

Jag kör också 24/7

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem

Hårddiskar är speccade till 55-60 grader max från tillverkarna så håll dig för guds skull under 50 grader om det är innehållet du är mest rädd om Sätt en 120 mm fläkt framför eller bakom hårddiskarna, den behöver inte gå på full varv, du kan sätta ner den så den inte hörs, huvudsaken att den varma luften flyttas från hårddiskarna. Jag har en adda 120 framför mina 3 diskar och dom ligger runt 30 grader när jag har fläkten på lägsta varv.

CPU:n ska du helst ha på max 55 skulle jag tro, och det fixas enkelt och tyst med rätt kylare, har du orginal så får du byta ut fläkten.

Permalänk

Överdriv inte. Vi har en dator som har stått på varenda veckodag mellan 7 och 17
Den står i ett slutet skåp och hd-tempen ligger mellan 55 och 63 grader. Ska kontrollera exakt i eftermiddag. Den har fungerat i 3 år.

Visa signatur

Nja.