the request could not be performed bacause of an I/O error

Permalänk
Medlem

the request could not be performed bacause of an I/O error

Hej.
Jag var på skidresa med klassen igår, bara över dagen. Så jag hade med mig min digitalkamera. På bussen på väg hem så hände det något med kameran. Den sa bara "Format error" så jag blev lite orolig. Jag tänkte att det kanske går att läsa kortet hemma i min kortläsare. Så när jag kom hem och satte i det så blev jag först glad för jag kom in och såg mapparna. klickade på den bilderna ligger i, men då sa den "the request could not be performed bacause of an I/O error"
Finns det något jag kan göra för att rädda bilderna? När jag kollar egenskaper på den mappen bilderna ligger i så står det ingentig, det står 0 på allting.

Jag har en SonyCybershot DSC-P72 och Det är ett sandisk 128mb memmorystick i den.

Visa signatur

//Asus S-Presso S1-P111//Intel Celeron @ 3,0 Ghtz//1024Mb RAM//ASUS V9400-X//Western digital 250Gb//
//HP NC6220 PG832EA//Pentium 4 @ 2,0Ghtz//512Mb RAM//80Gb hdd//

Permalänk
Medlem

Borde gå bra om du kör linux. Om inte så ladda ned en live-CD, lämpligen knoppix-STD, som är en specialdistribution med datasäkerhetsverktyg. Dessutom behöver du ett media, som linux kan skriva till på minst 256 MB (t.ex en USB-dongle) eller en FAT-partition. Med dd skapar du en fil, som är en avbild av minneskortet.
dd if=/dev/sda of=/sökväg/filnamn/ bs=512 count=262144 (=/ skall tolkas som = följt av /)
Observera att du kan behöva ändra på värdet på if så att det är minneskortet om du har en SATA eller SCSI-hårddisk eller en USB-dongle inkopplad.

Med foremost kan du extrahera bilderna ur avbilden. Läs manualsidan som du får fram med kommandot man foremost. En nyare version av foremost än den som ingår i Knoppix-STD finns på http://.foremost.sourceforge.net.

Visa signatur

Fagerja