FSP har nätaggregat för grafikkort

Permalänk
Melding Plague

FSP har nätaggregat för grafikkort

<font style="font-size: 10pt"><b>FSP har nätaggregat för grafikkort</b></font> <small class="small">onsdag 1 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Det är ingen större nyhet att dagens värstinggrafikkort, särskilt i SLI/Crossfire, ställer höga krav på datorns strömförsörjning. Nätaggregatstillverkaren FSP har enligt <a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20060228231307.htm..." target="_blank">X-Bit Labs</a> en lösning på problemet: ett separat nätaggregat för grafikkortet. FSP VGA Power som den kallas, kan ge hela 300 W (25 A via en 12 V lina) till grafikkortet/-korten. Enheten monteras i en 5,25" plats, och kyls av två stycken 40 mm fläktar. Produkten får officiell premiär på Cebit-mässan i Hannover, priset är hittills okänt.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur kopplar man den till vägguttaget då? Sladd genom hela chassit?

Permalänk
Medlem

Vettigt då man oftast har 5,25" platser lediga

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jebus
Hur kopplar man den till vägguttaget då? Sladd genom hela chassit?

En sladd genom en PCI-täckplåt kanske är ett alternativ? Annars kanske nätaggregat börjar få en vidarekoppling på insidan för koppling till exempelvis VGA-PSU eller vattenpump.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

Fan va nice, behöver ett nytt till graffet.

EDIT: 2st 40mm, väsnas inte det ganska mycket?

Visa signatur

Aspire X-Qpack black/green |-| AMD64 4000+ |-| X1900XTX 512MB |-| 2GB RAM PC3200 |-| MSI m-atx 7.1 |-| 420w

Permalänk
Medlem

Två 40mm
Det lär låta otrevligt. Men å andra sidan, har man dubbla värstingkort i så skiter man nog i hur ens dator låter

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Avstängd

40 mm fläktar. Nej tack. Låt den hellre ta två platser och fyll den med kylflänsar. 40 mm fläktar hör inte hemma i en dator.

Permalänk

perfekt till en pelt också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Docksider
perfekt till en pelt också

Precis min tanke

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Rätt bra ide faktiskt. Fast det är sorgligt att man skall behöva ett extra nätagg bara till grafikkortet.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Bra idé, hoppas priset blir rätt. Isf kan det ju vara ett alternativ till att uppgradera det befintliga nätagget. Man kanske får modda det lite så man blir av med 40mm-fläktarna dock... Alternativt, så passar det ju väldigt bra till en filserver också, då brukar ju ofta ljudet vara mindre intressant.

Vad händer om det går sönder? Det kan ju inte vara så bra att bryta strömmen till saker när de fortfarande är inkopplade till moderkortet som då har ström?

Permalänk
Medlem

aja snart ska man väll ha med sig ett kraftverk för att driva datorn!! Aja det kanske är dags uppdatera tekninkerna till lite strömsnålare

Visa signatur

Dfi lanparty nf3 ultra-d | 3200+ venice @ 3012mhz 1.65vcore | Kingston 2x512 Dual-channel @ 470ddr 3,0v 2,5-3-3-5 | Gforce 6800gt @ 449mhz/1256mhz 1.4v|Aspire 550 watt Chameleon | Wd 200gb sata | 2 st Hitatchi 80gb pata | Maxtor 160gb pata | Maxtor 200gb sata | Maxtor 250gb sata | Totalt : 915gb =D |Samsung SyncMaster 710N | Stolt "Nätpirat" Sharing is Caring | 3D Mark 03 med 24/7 klock.

Permalänk

Bra ide, men Asus variant med ett externt nätagg är bättre. Lättare att kyla och ingen värmeutveckling inuti chassit.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Undrar vad priset landar på, blir det mer än 3-400 kan man lika gärna köpa ett vanligt maffigare nätagg.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Som sagt, kanon till pelt
Men tänkte först att den skulle vara passiv :\

Hade ju räckt med lite mindre kräm? Den lär ju vara rätt framtidssäker i alla fall.

Deathsearcher:
Har du nån länk i bakfickan?

Enda felet med de här (för peltbruk) är väl att de troligen kommer vara för dyra för att man ska villja köpa dem till sin mini-kyl eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathsearcher
Bra ide, men Asus variant med ett externt nätagg är bättre. Lättare att kyla och ingen värmeutveckling inuti chassit.

Vänd på fläktarna så slipper du få mer värme i chassit

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

jag som trodde den beiga plasten var slut....

så lanseras ytterligare en produkt i denna fula färg.... men med en twist... lite blått neon och plexi....

nätagget är säkert bra - men det känns inte riktigt färdigt...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

2x40mm, inte en chans att jag sätter en sådan pryl i min burk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Undrar vad priset landar på, blir det mer än 3-400 kan man lika gärna köpa ett vanligt maffigare nätagg.

Hamnar säkert på en 1000:-

Visa signatur

Aspire X-Qpack black/green |-| AMD64 4000+ |-| X1900XTX 512MB |-| 2GB RAM PC3200 |-| MSI m-atx 7.1 |-| 420w

Permalänk

Drar inte grafikkortet ström från pci-e porten också?

Permalänk
Medlem

TV-Shop-röst: Inte nog med en fruktansvärt ful design du får även följande på köpet
*extra 230v-kabel genom datorn
*ännu mer nätaggssladd i datorn
*Två högljudda 40mm-fläktar
*Ett nätagg som blåser in varmluft i datorn

Såvida den inte är billig och bra på att driva peltierelement är den dödsdömd.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Synd att det är så besvärligt att sänka spänningen till GPUn annars är nedklockning och spänningssänkning väldigt bra sätt att (iofs till priset av lite prestanda men vem behöver de där sista tio procenten..egentligen?) minska strömförbrukningen och därmed också värmeproduktionen ganska radikalt. Är ju helt sjukt (och dyrt) att en modern hemdator ska förbruka sådana ofantliga mängder ström. Minns när det var lite häftigt att processorn var så otroligt supersnabb att den behövde en egen fläkt... Tror inte ens min 486a hade någon kylfläns öht.

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem

Kostar det nätagget 1000:- eller därutöver så kan man lika gärna koppla in ett extra nätagg som jag själv provat med gott resultat för något år sedan då jag hadde ett extra 300W liggandes. Iofs så stängde jag av allt som hadde med strömbesparing att göra så att inte datorn gick i djupsömn men hårddiskarna fortfarande snurrade o dyl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shibuya-Kei
Synd att det är så besvärligt att sänka spänningen till GPUn annars är nedklockning och spänningssänkning väldigt bra sätt att (iofs till priset av lite prestanda men vem behöver de där sista tio procenten..egentligen?) minska strömförbrukningen och därmed också värmeproduktionen ganska radikalt. Är ju helt sjukt (och dyrt) att en modern hemdator ska förbruka sådana ofantliga mängder ström. Minns när det var lite häftigt att processorn var så otroligt supersnabb att den behövde en egen fläkt... Tror inte ens min 486a hade någon kylfläns öht.

"ofantliga mängder ström" du och jag har nog inte riktigt samma uppfattning om vad "ofantligt" betyder. Många 486:or hade aktiv kylning, små ilskna 40 mm fläktar var vanligt.

Permalänk
Medlem

12V och 25A - perfekt för amatörradio

(Omröstning : Hur många här betalar elräkningen själva?)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Hmmm om den inte är allt för dyr kan man kanske köpa upp sej på en och se om man inte kan ta och modda den lite...
In med en ny större front (i mitt fall svart) och en 80mm alt 120mm fläkt istället, får nog modda lådan lite också i och för sig...

Offtopic!
(Jag betalar elräkningen själv med frugan då...)

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd

kostar det runt 2-300kr så är det okej, driva pelt utan problem, kanske köpa två styck och modda lite så att man får in en 80mm fläkt.

Annars kopplar jag in truck laddaren istället, 2x50A dock 14.4V

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

2x 40´ fläktar nej tack.
Om de nu ändå höll på tänka till lite kunde de lika gärna gjort en extern större adapter av någon sort utan fläktar.

Permalänk
Medlem

Intel och Amd har båda fattat att folk vill ha strömsnåla processorer(då det leder till minskat behov av kylning, vilket i sin tur leder till möjligheten att bygga tystare och mindre datorer), synd att ATi och Nvidia pumpar ut kort som kräver uppemot 200W(IIRC, har inte stenkoll på hur mycket värstingarna drar). Jag har inga problem med att värstingkort behöver aktiv kylning, men effektförbrukningen på dagens kort är skrattretande hög.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Intel och Amd har båda fattat att folk vill ha strömsnåla processorer(då det leder till minskat behov av kylning, vilket i sin tur leder till möjligheten att bygga tystare och mindre datorer), synd att ATi och Nvidia pumpar ut kort som kräver uppemot 200W(IIRC, har inte stenkoll på hur mycket värstingarna drar). Jag har inga problem med att värstingkort behöver aktiv kylning, men effektförbrukningen på dagens kort är skrattretande hög.

ATIs värstingar kräver drygt 100W, Nvidias knappt 100W. Fast om man har två blir det ju 200W...
Jag tycker inte det är illa pinkat av dem, de GPUerna innehåller ju ungefär lika många transistorer än de största CPUerna (Presler) men drar betydligt mindre ström. Nvidias 7800 GTX256 drar t ex mindre än föregångaren, 6800 Ultra. Så nog jobbas det på det. Om du vill ha lägre strömförbrukning går det ju dessutom alldeles utmärkt att klocka ner ditt kort.