Permalänk
Medlem

Nätagget låter, tysta?

Tjena!

Sitter med nätagget som följde med mitt CM Centurion 5, ett CM 380W med en st. 80 mm fläkt.

Problemet är att den låter som fan och att den verkar pumpa onödigt med luft. Nu är jag ingen termometer och jag har ingen i närheten, men en kvalificerad gissning säger att utblåsluften är max 30 grader, och den pumpar definitivt mer luft än 120 mm fläkten som sitter bak på chassit.

Frågorna är alltså: Kan jag utan större risker byta fläkten till en tystare? Vore det katastrof om jag sänkte varvtalet lite på den?

Permalänk
Medlem

Hade bytat till en tystare fläkt.

Om du har ett billigare nätagg. så är antagligen fläktgallret och luftintaget (i datorn) utstansad plåt. Kilpp bort det som är onödigt och sätt ett vanligt fläktgaller av ståltrådstyp: http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=GRM92

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Geeks
Säljchef

Re: Nätagget låter, tysta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennahoj
Tjena!

Sitter med nätagget som följde med mitt CM Centurion 5, ett CM 380W med en st. 80 mm fläkt.

Problemet är att den låter som fan och att den verkar pumpa onödigt med luft. Nu är jag ingen termometer och jag har ingen i närheten, men en kvalificerad gissning säger att utblåsluften är max 30 grader, och den pumpar definitivt mer luft än 120 mm fläkten som sitter bak på chassit.

Frågorna är alltså: Kan jag utan större risker byta fläkten till en tystare? Vore det katastrof om jag sänkte varvtalet lite på den?

Det skall inte vara några problem. Har för mig att det var något trubbel med fläktstyrningen i några av de där modellerna.. Hur som helst så flyttar den onödigt med luft och det går alldeles utmärkt att dra ner lite..

Håll dock koll på att systemet håller sig stabilt och att utluften inte blir för varm.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Köp dock inte den Derfpa länkade till, eftersom det är en 92mm.

Det borde hjälpa att byta, men tänk på att du antagligen måste löda då, för fläktarna i nätaggregat är antingen 2-pin eller lödda.

Visa signatur

AMD Athlon Venice 3200+, Asrock MATX ALI1689 SATA / Raid / Lan,
512MB DDR PC3200 400MHz x 2
Sapphire x1600pro 256mb AGP, 40gb 7200rpm, 200gb 7200rpm

Permalänk
Medlem

Jag körde en ordentlig modd istället, dremlade ut ett hål för en fläkt mot insidan av chassit och satte på den på utsidan. Kopplade ihop båda fläktarna och satte dem på 5 volt, tyst som i graven.

Funkar kanon hittills, inte märkbart varmare heller.

EDIT: Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taclite
Köp dock inte den Derfpa länkade till, eftersom det är en 92mm.

Det borde hjälpa att byta, men tänk på att du antagligen måste löda då, för fläktarna i nätaggregat är antingen 2-pin eller lödda.

Smart!
(datorbutiken har inte 80mm)

Visa signatur

Gosh!