Permalänk

Mest ljudisolerande träslag?

Hallå hallå i stugorna!

Har precis beställt en "IDE -> USB2"-adapter på Zebramedia.com. Ska som ni säkert förstår bygga en extern hårddisk.

Vägrar o köpa en färdig tunn aluminiumlåda då min hårddisk låter alldeles för högt. (Den där typiskt höga kräkframkallande tonen)

Bekymra er inte om kylningen, det löser jag själv (på nåt sätt). Det enda jag för tillfället behöver hjälp med är ljudisoleringen/lådmaterialet. Den ska byggas i trä - men av vilken sort? Kan tänka mig att trä med högre densitet, om man nu kan säga så, är det som isolerar dom höga frekvenserna bäst. Eller?

Ni trä-experter kan väl spåna lite på det där

Permalänk

Ek eller björk...

Permalänk

Ok, bara o leta efter gamla möbler då

Permalänk

MDF-skivor har också väldigt hög densitet, och är förmodligen lättare att få tag på än lämpliga ekplank. Jag vet inte om det dämpar höga frekvenser bra, men det används i alla fall till högtalare...

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem

Balsaträ är väldigt absorberande.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

MDF är ljusår bättre än något enskilt träslag skulle jag tro. Lättare att jobba med och i princip resonansdött. Lyssna på skillnaden när du knackar på en mdf jämfört med att knacka på valfri ekskiva, ljusår i tell you!

Förmodligen rejält mycket billigare och lättare att få tag i dessutom.

Permalänk
Medlem

Hmm, då kanske man ska ha MDF till sitt egna bygge. Vilka dimmensioner finns MDF i och vad kostar det ca?

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Medveten om att det kommer bli jävligt varmt? Bättre med ett aluminium chassi + ljuddämpande mattor

Permalänk

ParaGlas ska du använda
http://www.thomassondesign.com/news/data/upimages/news060201-...
ifs är det inget träslag

Permalänk
Medlem

Den tjockleken som blir aktuell är väl 19mm skulle jag tro, kommer inte ihåg vad det kostar men lite mer än motsvarande spånskiva är väl en kvalificerad gissning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Medveten om att det kommer bli jävligt varmt? Bättre med ett aluminium chassi + ljuddämpande mattor

Ljuddämpande mattor = skumgummi.

Är nog skitihopa om han nu skulle välja alu eller nåt trä.
Han skrev att han skulle läsa kylningen på nåt sätt ändå.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Medveten om att det kommer bli jävligt varmt? Bättre med ett aluminium chassi + ljuddämpande mattor

samma sak frågetecken... isolera med ljuddämpningsmattor isolerar lika bra eller bättre (då de innehåller mer luft?!?) mot värmeöverförningen som att bygga ett chassi i trä,

Men de är ju bara se till att ha bra ventilation i båda fallen.

Permalänk

spånskiva e för jävla mysigt iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
samma sak frågetecken... isolera med ljuddämpningsmattor isolerar lika bra eller bättre (då de innehåller mer luft?!?) mot värmeöverförningen som att bygga ett chassi i trä,

Men de är ju bara se till att ha bra ventilation i båda fallen.

Om man ska ventilera den så lär den ju inte bli så tyst.

btw, spånskivor är jäkligt omysiga!

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Avstängd

Jag har upplevt spånskiva som tystare än MDF när jag har byggt högtalare i alla fall.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Det är frågan hur man ska tänka. Ett trämaterial som vibrerar i takt så att det kommer i otakt så att det motverkar ljuet (väldigt klyddigt förklarat) eller att det ska vara så stumt att det stoppar så mycket som möjligt.

En sak att tänka på är att högfrekventa ljud kan vara mycket svåra att dämpa!

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

MDF låter som ett bra alternativ då det är vanligt vid högtalarbyggen. Tror dom kostar mellan 200-500:- beroende på tjocklek, brukar nog vara 12-25mm. Men balsaträ lät också som en bra idé, det är ju väldigt mjukt och borde absorbera ljud ganska bra, dock är det inte så stryktåligt.

Permalänk

Jag håller med Derfpa om att spånskivor är omysiga. De är inget bra tycker jag. Det smular sig lätt och det kan vara svårt att få snygga kanter. MDF Board rekommenderar jag. Fruktansvärt bra och smidigt materiel att arbeta med.

Det som dämpar högfrekventa ljud bäst däremot är mjukare material så som skumgummi.

Förslagsvis ca 5 cm skumgummi sen en låda av valfritt material t.ex. MDF eller något snyggt träslag. Det spelar egentligen ingen roll.

Själva skumgummit dämpar det där ljudet du så väl beskriver, men en HDD vibrerar ju en del också. Även det låter. Då finns det två sätt att lösa det på; antingen genom att sätta typ gummifötter på undersidan eller att göra den så pass tung att vibrationerna inte fortplantar sig. Ett hett tips är att klä lådan utvändigt med bitumenmatta. Det dämpar otroligt bra.

Men du bör absolut inte sätta skumgummit inpå HDD:n, då blir den utan tvekan för varm. Men gör lådan lite större och häng förslagsvis upp HDD:n i tjockare gummiband för att ytterligare dämpa vibrationer.

Något i den stilen hade nog jag gjort i alla fall.

EDIT: Skicka gärna PM när du är klar och berätta hur det har gått. (Eller skriv det här.)

Visa signatur

Niklas

Permalänk

En 12mm MDF-skiva kostade 320:- när jag köpte en senast, men de är väldigt stora och man behöver ju inte så mycket för att bygga ett hårddiskfodral. Har för mig att de är 1600x nånting...

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem

Gips funkar ju bra det med Då kan du ju gjuta i vilken form du vill dessutom!

Permalänk
Medlem

Jag röstar på MDF fråga efter spillbitar om du inte vill köpa en hel skiva som är STOR

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10