Vilken Raid ska jag köra?

Permalänk
Medlem

Vilken Raid ska jag köra?

Ska raida 2st 200Gb diskar.
Nu till min fråga, ska jag köra raid 0 eller 1 ?

MvH
LINJEinc

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk

Beror på vad du vill göra

RAID 0:
Diskarna ser ut som en disk. Du får 400GB utrymme. Hastigheten är teoretiskt sett dubbel. Prestanda

RAID 1:
Diskarna ser ut som en disk. Du får 200GB utrymme. Om en disk går sönder är det bara att byta den och vips dina filer finns fortfarande kvar. Säkerhet

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Kör inte RAID 0 om du inte behöver både mycket utrymme och hög prestanda och inte lagrar någonting, som inte finns lagrat annanstans. Kraschar en disk får du räkna med att betala flera tiotusentals kronor för att återställa datat.
Vill du ha säkerhet så kör RAID 1 annars kör diskarna oberoende av varandra eller LWM.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Men, är det större chans att det crashar om man kör raid än om man kör diskarna var för sig ?

Visa signatur

You can run, but you will only die tired.
Lite computer specs:
Amd64,3500+,DFI Lanparty UT Ultra-D (icke-Sli version)1.5 gig ddr Twinmos , 120 gig maxtor (of d0000m) x1800XT 512mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ohnoez
Men, är det större chans att det crashar om man kör raid än om man kör diskarna var för sig ?

Kör du RAID 0 är det teoretiskt sett dubbelt så stor risk för dataförlust.

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Medlem

vart raid 0 för min del endå, då jag inte har nån viktig info på radid diskarna

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike The Spike
Kör du RAID 0 är det teoretiskt sett dubbelt så stor risk för dataförlust.

Har man backup så klarar man en diskkrasch oavsett RAID eller ej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prizephitah

RAID 1:
Diskarna ser ut som en disk. Du får 200GB utrymme. Om en disk går sönder är det bara att byta den och vips dina filer finns fortfarande kvar. Säkerhet

Eller så sänker den trasiga disken hela raiden och ingen hel data finns kvar. Det är mycket skoj som kan hända när en disk pajjar. Se aldrig raid som någon absolut säkerhet, utan mer som ett snabbare sätt att komma igång efter en krasch om man har tur. Backup är din vän.

Permalänk

RAID 0 med backup

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"