Sata & IDE i samma dator?

Permalänk
Inaktiv

Sata & IDE i samma dator?

Jag har precis köpt en ny dator och i den sitter det en sata hårddisk. I min gamla dator har jag en Maxtor 6Y160P0 Ver: 5.1.2535.0 och jag antar att den inte är en sata. Kan jag sätta Maxtor disken i min nya dator? I fall det går, kan det bli komplikationer? Mjo jag vet att det förmodligen är dumma frågor, men jag är inte så bra på sådana här saker

Permalänk
Medlem

jo de är inga problem de kan hända att du måste bygla om din IDE hårddisk till slave de står på hårddisken hur du gör.. (de finns en jumper som man ska ändra på)

Visa signatur

//Tny

Permalänk
Inaktiv

Ok! Tror du det finns en sladd så att det bara är att koppla in den nya hdn? Jag har inte vågat öppna burken än...

Permalänk

har du kollat på din gamla disk? är det en stor fet kabel? grå liknande och tar upp ganska bra yta i ditt chassi eller är det en sata (litenkabel) isf så bör du nu kunnasätta in de hur du vill.. se bara till att inte ha något os på den disken du tar ifrån den andra datorn då kan de bli startproblem att du får välja vilken hdd som du ska starta ifrån.. men det är lätt o rensa isf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARganoN
jo de är inga problem de kan hända att du måste bygla om din IDE hårddisk till slave de står på hårddisken hur du gör.. (de finns en jumper som man ska ändra på)

Det är inte nödvändigt överhuvudtaget att ändra det. Blir lätt bara komplikationer om man kör enbart en disk på slave och inget på master. IDE och SATA är skilda saker som ej "interferar" med varandra.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Lånar din tråd lite om det är okej? Slipper jag göra en ny :).

Hej. Jag funderar på att köpa en ny disk, sata för att samtidigt slippa IDE kablarna som är så stora

Är det 2,5" eller 3,5" på en vanlig stationär hårddisk?

Svårt att installera S-ATA?

testade med disketten en gång , förståd inte mycket utav det :P.

Har nu i en IDE disk, så är det bara att köpa sig en sata och koppla in , och få det installerat ? Måste jag ändra jumprar på min IDE då?

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC