Datorköp för webdesign/fotoredigering/filmredigering

Permalänk
Inaktiv

Datorköp för webdesign/fotoredigering/filmredigering

Hejsan !
Jag går i tankarna att köpa en ny dator.
Jag skall ha den för webdesign/fotoredigering/filmredigering.
Vad skulle ni rekomendera att köpa för system. Ordet är fritt.
Dock innom rimliga gränser (inge 30K datorer).

Kraven jag har. Stor, gärna platt skärm, gärna bredbild för mer arbetsyta. Skall kunna fungera snabbt med många kraftfulla programm uppe samtidigt (mkt ram). Relativt stor hdisk för stora bilder och filmer. Relativt bra grafikkort.

Ordet är fritt, ligger det i fel forumsdel så får ni gärna flytta på den admins.

Permalänk
Medlem

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/62540...

Är väl givet!

Men jag använder en vanlig AMD 3400+, 1024 DDR pc3200, samt ett G-force 4 till samma sak du skriver och det fungerar bra.

Permalänk
Medlem

iMac 20" med alla options är rätt trevlig.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av landen
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/62540...

Är väl givet!

Men jag använder en vanlig AMD 3400+, 1024 DDR pc3200, samt ett G-force 4 till samma sak du skriver och det fungerar bra.

Länken funkar ej...

Är det lätt att uppgradera en dator som imac. Om man vill lägga i extra hdisk exempelvis (förutom nått externt såklart.) ??

Permalänk
Medlem

Dom använder SATA och IDE som vilken dator som hellst. Går även bra med externa USB och Firewire diskar med givetvis.

Permalänk
Inaktiv

maDa: Tack.
Imac verkar ju bra. 20-25K så får man ju en rätt bra dator.
Det har väl vart frågat förut men varför föredra en mac framför en PC när det gäller grafik mm ?

Vilken mus skja man köpa ? Vill ha nått i skick med IntelliMouse Explorer 3.0.
Rätt viktigt för mig att ha bra precision så det inte blir någon standard mus etc.

Har mac egna kalibreringsverktyg för monitor. Såna extärna man kalibrerar med ? Har dock hört att mac oftast inte behöver kalibrering. Vet ej om det stämmer ?

Permalänk

Får man fråga om du vill ha en PC eller en MAC ?

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk

Skaffa en Mac! Skall du syssla med ovanstående kommer du trivas som bara den framför en mac. Det enda du kanske ska tänka på är att om du skall köra Photoshop så finns inte det till Intel-Macintosh ännu (mer än i emulerat läge vilket gör det oerhört långsamt att arbeta med) och då är det kanske en G5:a du skall titta på. Annars säger rykten att Adobe Creative Suite 3 kommer i slutet av året.

http://www.apple.com/macosx/quicktours/

Ang. mus, köp den som du trivs bäst med, det är bara att plugga in den i macen så funkar den

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv

PC eller mac. Det som är bäst i detta syftet. Ordet va fritt skrev jag :).
Mac verkar ju vara den bästa lösningen med photoshop är ju ett måste.
Så jag ska kolla på G5:an få se.

Tiger os verkar ju vara riktigt bra. Hur fungerar det, är det nått som finns med när man köper mac (sry kan inte så mkt om mac) ?

Tack.
Ni får gärna komma med mer förslag och tips.

EDIT: Är det Imac G5 eller PowerMac G5 du pratar om ?

Permalänk
Medlem

Re: Datorköp för webdesign/fotoredigering/filmredigering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DinyE
(...)Kraven jag har. Stor, gärna platt skärm, gärna bredbild för mer arbetsyta. (...)

Beror iof på hur man anser är arbetsyta, men en bredbilds skärm får du mindre total yta på än en vanlig skärm. Men med bredbild så kan du ha mer grejs på sidorna och fortfarande ha mycket platts kvar i mitten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DinyE
PC eller mac. Det som är bäst i detta syftet. Ordet va fritt skrev jag :).
Mac verkar ju vara den bästa lösningen med photoshop är ju ett måste.
Så jag ska kolla på G5:an få se.

Tiger os verkar ju vara riktigt bra. Hur fungerar det, är det nått som finns med när man köper mac (sry kan inte så mkt om mac) ?

Tack.
Ni får gärna komma med mer förslag och tips.

EDIT: Är det Imac G5 eller PowerMac G5 du pratar om ?

Mac OS X Tiger får du med om du köper en Mac. Apple håller på för fullt att flytta över alla sina datorer från IBM-Processorer till Intel-Processorer, så de Apple-maskiner som innehåller Intel-Processorer är de nya maskinerna. Och än så länge har inte alla program hunnit att konverteras till Intel.

iMac G5 går ej att köpa ny längre, rykten säger som sagt att CS3 kommer senare i år

http://mac.feber.se/2006/03/rykte_adobe_cre.html

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Inaktiv

Vad gör man då eftersom iMac G5 inte går att köpa längre. Jag har hittat den på massa ställen. Varför skulle den inte gå att köpa ?

Permalänk
Medlem

Den går att köpa men eftersom de går över till intel så finns det la inger direkt anledning att köpa en G5:a. Förutaom att det finns med program i nuläget.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Inaktiv

Vad jobbigt dilemma. När man väl hittar en dator man vill ha står man i en återvändsgränd.

Skulle det vara en tabbe att köpa en Vanlig imac g5 idag med tanke på att dom jobbar på den nya ? Kommer det bli svårare att uppgradera den i framtiden ?

Vad skulle ni gjort ? Väntat på den med intel system eller köpt en vanlig processor om ni fick välja ?

Permalänk

Ett inlägg vid sidan av Mac vs. PC:

Jag arbetar med liknande saker som du beskrev i början av tråden. Satt förr och arbetade på en P4:a men har sedan bytt till en AMD. Detta är något jag ångrar... Pentiumen var så mycket bättre när man satt med Photoshop, Illustrator och InDesign uppe samtidigt och "zappade" emellan programmen.

Och när det kommer till Mac vs. PC så tycker jag att Tiger + utseendet är den största anledningen till att till att välja en Mac. Det var mer förr i tiden som Mac var överlägsna när det kom till bild/film-redigering. De har fortfarande småsaker inbyggda som underlättar...men inget som man inte klarar sig utan. Det enda som talar emot Macen är priset...

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Medlem

Du borde lätt köpa Mac. Bra för grafik, video och mycket mer. Lite svårt val är du ju i. Det skulle inte vara ett dåligt köp att köpa en iMac G5 men lite osmart nu när det finns iMac Intel Core Duo. Vad använder du Photoshop för? Det verkar ju som du måste köpa Photoshop i vilket fall som helst och det är ganska dyrt. Om du inte är en proffsanvändare av Photoshop så kan du köra Photoshop via Rosetta (som emulerar PPC kod till Intel kod väldigt bra), inte så jättesnabbt kanske men det duger. Annars finns det väl andra alternativ än Photoshop?

Adobe har sagt att i nästa version av Photoshop så kommer Photoshop vara universal (dvs både PowerPC och Intel kan köra programmet). Om du inte är jätte beroende av Photoshop och inte en Photoshop proffsanvändare så borde du köpa iMac Intel Core Duo.

Lycka till!

Permalänk

Problemet med MAC är att du betalar väldigt mycket för det lilla äpplet utanpå lådan. Eftersom det numera inte är något direkt skillnad på hårdvaran i en MAC och en PC så är det egentligen bara operativsystemet (och prestigen?) som gör att man skulle välja MAC. Vill man spara pengar och tycker att Windows är helt okej så är det PC som gäller.

Jag skulle rekommendera en PC med en kraftfull AMD64 X2- eller P4 Dual Core-processor, 2 GB RAM och ett ganska billigt grafikkort. Det kommer funka utmärkt för dina behov och du kommer dessutom kunna köpa den nu och behöver inte vänta till hösten för att Creative Suit 3 ska komma ut.

Permalänk

iMac G5 är slut helt enkelt (jag köpte en av de sista, typ, mwahahahaha).

Självklart funkar det lika bra att jobba på PC som Mac, MEN, jobbar du mot tryck så är det ju värt att tänka på att de flesta tryckerier och reprofirmor sitter i Mac-miljö. Mac har dessutom riktigt bra färghantering inbyggt i systemet. Jobbar man Professionellt med sin dator är inte priset viktigt. En Mac har man generellt sett längre i drift än en PC och på så sätt blir det billigare. En Mac är betydligt mer driftsäker också, plus att man inte behöver tänka på defragmentering, antivirus, spybot etc heller för den delen. (Nu kommer det rasa in PC-vänner och säga att jag har fel, det är deras uppfattning, jag har min. Och det är ju oftast det det handlar om, olika uppfattningar.)

En PowerMac G5 med en fin TFT till är ju annars att rekommendera. OSX är riktigt trevligt att arbeta i och kalibrering, ja, det finns både mjuk- och hårdvara för det. En PM har ju dessutom gott om utrymme för grymt mycket RAM, upp till 8 GB (ganska bra att ha när man jobbar med film) och extra hårddiskar.

I mångt och mycket är det ju smaksak. Jag känner de som trivs alldeles utmärkt att jobba i PC och de finns de som trivs alldeles utmärkt att jobba i Mac. Jag föredrar det senare (ganska tydligt kanske ). Bläddra runt på http://www.apple.com/se/hardware/ knalla förbi en Apple-ÅF, pilla lite, du har ju knappast något att förlora på det.

Brainchild, jag vill vända på det och säga: Fördelen med Mac är att du betalar lite extra för att få ett helgjutet system där allting funkar direkt ur lådan. Du behöver inte fixa och trixa, det bara... rullar. Det betalar iallafall *jag* gärna lite extra för.

Dinye Hittar du en iMac G5 20" är det väl bara slå till. Du kan inte peta in fler hårddiskar i den, men externa funkar ju. Men jag skulle nog (om du nu är inne på Mac) glutta lite mer åt PowerMac-hållet om jag vore dig. Kraftfullare, mer minne kan du bestycka den med, likaså hårddiskar. Dessutom är den sjukt snygg!

Permalänk
Medlem

Skulle också satsat på mac hur stabila som hälst

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Självklart funkar det lika bra att jobba på PC som Mac, MEN, jobbar du mot tryck så är det ju värt att tänka på att de flesta tryckerier och reprofirmor sitter i Mac-miljö. Mac har dessutom riktigt bra färghantering inbyggt i systemet.

Nästan alla tryckerier sitter på både Mac och PC. Dels för att kunna ta emot båda formaten och dels för att det till många tryckpressar mm bara finns drivrutiner till PC. Så det argumentet funkar inte riktigt...eller, man kan vara minst lika "proffesionell" på en PC.
Ang. färghanteringen så håller jag dock med...det är sådant och mycket andra småsaker som Macarna är bättre på! T. ex. så kan Macs egna visningsprogram av bilder även visa .ai-filer...något som underlättar många gånger.

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schermanio
Nästan alla tryckerier sitter på både Mac och PC. Dels för att kunna ta emot båda formaten och dels för att det till många tryckpressar mm bara finns drivrutiner till PC. Så det argumentet funkar inte riktigt...eller, man kan vara minst lika "proffesionell" på en PC.
Ang. färghanteringen så håller jag dock med...det är sådant och mycket andra småsaker som Macarna är bättre på! T. ex. så kan Macs egna visningsprogram av bilder även visa .ai-filer...något som underlättar många gånger.

Drivrutiner till pressar är en sak, vad ateljéerna sitter på en helt annan. Bara för att det står en PC där så innebär det ju inte att de tar emot originalen på PC. Dessutom så är Mac bättre på att ta PC-filer än vice versa (Illustrator-eps'er, brrrrr... ). Och det handlar ju inte bara om tryckerierna, utan reprofirmorna osv. Klart man kan vara lika professionell på en PC, det är ju fortfarande användaren som gör jobbet.

Visningsprogrammet är en lisa för själen just i det avseendet.