Behöver Firmware till maxtor sata2

Permalänk
Medlem

Behöver Firmware till maxtor sata2

Köpte en ny Maxtor DiamondMax 11 500GB sata2 (Tillverkares artikelnr: 6H500F0) ,men datorn vill hänga sig när välkoms texten till windows kommer fram . Systemet (xp home sv) har jag på redan installerat på en annan hård disk som annars funkar bra. Den nya maxtor disken syns i bios och min gamla disk som normalt det normalt brukar göra . Mitt moder kort är ett MSI K8N NEO2 Platinum (Kretstyp NVIDIA nForce3 Ultra) .Har även testat med andra drivrutiner på moderkortet. Jag har byglat på maxtor-disken så att den skall bli sata 1 eftersom mitt moderkort bara klarar av sata 1 .
Har snokat runt en del på data-forum och sett att fler har problem med Maxtor-diskar med sata2 (särkilt med nvidia 4 krets på moderkort ) och enda sättet att få fix på det är att få nytt firmware på maxtor’n , Men problemet är att det inte finns att ladda hem på Maxtor.com utan man måste maila efter ett nytt firmvare och många klagar på tar lång tid .
Har någon ett firmware att maila till mej ? Eller vet något snille en annan lösning ?
patrickjakobsson@hotmail.com
Snälla !!

Permalänk
Avstängd

Sen när fick en Sata disk byglar?

För jag antar att du menar master/slave byglar??

Jag trodde att alla satadiskar är bygelfria för att dom går helt själva på en satakabel med full duplex alltså full fart åt båda hållen.

Jag kör föressten själv med en maxtor diamondmax 10 300Gb sata och på den finns inga som helst byglar,bara en sata ström och en sata styrkontakt..

Men jag kan ju ha fel....

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Sen när fick en Sata disk byglar?

För jag antar att du menar master/slave byglar??

Sen fyllehattarna som styr SATA-standarden inte kan få till saker rätt. En del diskar går att bygla (SATAII-diskar) så att dessa begränsas till SATA. Vissa kontrollerkretsar klarar tydligen inte att köra SATAII-diskar.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Re: Behöver Firmware till maxtor sata2

Den går att bygla om mellan sata 1 och sata 2 .
Har även kollat lite på http://www.dfi-street.com/forum/index.php
Många har trubbel verkar som det bara finns två lösningar , Nytt firmware eller Nyttja Ångerköps rätten och köpa en annan .

Permalänk
Medlem

Hitachin levereras som S-ATA1 disk orginal
får köra Hitachis program och aktivera sata2 ,
så får du byta, satsa på en sådan.. fungerar klockrent för mig, dock har ju jag aktiverat sata2

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Jag har exakt samma problem med min Maxtor 300 GB SATA2, har samma moderkort.
Pluggade in disken... formaterade och la över lite material... dagen efter när jag skulle starta datorn så känns det som om det skulle ta en hel vecka att ladda win... CPUn ligger på 100% fast inga aktiviteter används... min enda lösning på det är att köpa ett exta kontrollerkort och plugga in disken i det... då fungerar den...

Permalänk
Medlem

Kontrollerkort !! Intressant !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thePettson
Jag har exakt samma problem med min Maxtor 300 GB SATA2, har samma moderkort.
Pluggade in disken... formaterade och la över lite material... dagen efter när jag skulle starta datorn så känns det som om det skulle ta en hel vecka att ladda win... CPUn ligger på 100% fast inga aktiviteter används... min enda lösning på det är att köpa ett exta kontrollerkort och plugga in disken i det... då fungerar den...

Intressant ! Vad heter kontrollerkortet ,, Fablikat märke ??
Inga nya konflikter ?

Permalänk

Ja grejjer e den att jag har bara beställt nytt kort... var hem till en polare till mig som också har ett K8N Neo2 och fick samma fel där... men på hans TX kort funkade det fint... nu är inte jag så speciellt insatt men... har för mig att det är samma chipset på moderkortet som det kontrollerkortet... aja... har inte uppmärksammat nå nya konflikter då jag inte hunnit testa disken nå längre tider...

men tycker att det e lite dåligt att Maxtor inte funkar ihop med MSI... menar de e ju båda ganska så stora tillverkare...

(har även en Maxtor 200 GBare men det e en IDE å den funkar ju utmärkt...)

Permalänk
Medlem

kontrollerkort!

Intressant ! Vad heter kontrollerkortet ,, Fablikat märke ??
Inga nya konflikter ?
Behov av nya drivrutiner eller annat ?

Permalänk

Varför ställer du samma frågor en gång till.. svarade ju på de flesta av dem innan...

Men... det min polare har e ett Promise TX4 Sata 150

Och han behöver då inga andra drivare än de som möjligtvis var med till det kontrollerkortet...

Och återigen, har inte testat disken någon längre tid då jag inte fått hem det kontrollerkort jag beställt... villket är det absolut billigaste de hade på datorbutiken.com

Permalänk
Medlem

Varför inte bara kontakta Maxtor och få en ny firmware? visst det kan ta ett tag, men det är gratis, det är inte ett kontrollerkort.

Permalänk

Jo men kul... tror jag hellre sätter i ett nytt kontrolelrkort... då det tar en vecka att ladda win med disken i... HELT omöjligt att byta firmware då...

Permalänk
Medlem

Som sagt, kontakta maxtor i stället. Eller stället där du köpte hårddisken. Jag köpte min 250 gigare på levitech och han skulle kontakta maxtor imorgon

Permalänk
Medlem

Har redan beställt Kontrollerkort !

Jag kontaktade Maxtor redan i Fredags , men har inte fått svar ännu .
Grejen är den att jag läst på http://www.dfi-street.com/forum/index.php att det inte alltid har hjälpt med nytt firmware . Hoppas på att få mitt kontrollerkort imorgon eller på Torsdag och skall givetvis svara på hur det går ,,, eller inte går

Permalänk

Fick hem mitt kontrollerkort nu... har än så länge inga porblem med disken... som sagt... köpte det billigaste på DB... så det funkar nog med villket som hellst... utom de inbyggda på K8N... ILLA...

Permalänk
Medlem

Allt Fixat ! Tack för tippset !

Samma här ,,,,fick även jag mitt kontrollekort (Sunsway/ST Lab PCI SATA 2P) . Inga problem längre.Tack för tippset !

Permalänk

Har kontaktat MSI om problemet... där jag beskrev att jag hade ett MSI K8N Neo2 Platinum (NF3) kort... och vad problemet gällde... fick detta till svar...

"Are you using Maxtor Maxline 300GB SATA2, you need a firmware update to make a Maxtor drive compatible with nForce4 MB, for detailed information, please refer to the following link."

Tycker att det e bra att de överhuvudtaget läste mitt mail ordentligt... obs! de skrev inte fel heller... nä de länkade till och med till en sida där jag skulle kunna lösa problemet... där det bla stod

"This solution is only to be applied to the listed products and only when used with the nVidia© nForce4© chipset."

Permalänk
Medlem

Nu funkar det fint men,

Nu har det tagit en vecka sedan jag skickade mail till maxtor , inget svar !

Permalänk

fick nytt mail ifrn MSI nu... de bad om ursäkt för att tagit fel på mitt moderkort... och hänvisade istället till senaste BIOS (villket jag redan har) och att sätta jumpringen på disken till SATA1 (disken har ingen jumpring) annars så skulle jag kontakta maxtor... villket heller inte verkar vara någon lösning...

Krulle har du någon mail till maxtor så kan jag oxå maila dit... ju fler som hör av sig desto bättre... å så kanske det händer något...

Permalänk
Medlem

Vem skall man ge skulden ?

Jag har också senaste bios från maxtor ,saken hör ju till den att man brukar ju försöka i första hand testa med nya drivrutiner och även äldre i första hand innan man kommer hit till detta forum som vi har gjort.
Vem skall man ge skulden ? Os (windows-xp ) Msi (moderkortet) eller maxtor ,Vet inte men maxtor-disken är ju en ny produkt som ju borde vara kompatibel med xp och msi =storsäljare.
Jo ,, jag har ju skrivit till maxtors support ,,,, Får nog även tillägga att jag kontaktat komplett's support och ville byta till en annan disk fast det gick ju inte då jag redan (givetvis) hadde öppnat påsen som disken ligger i ,men dom skrev bara lite småtyket tillbaks och avslutade med att dom ville ha nöjda kunder och vänliga hälsningar , som vanligt ! Har även (försökt) att skrivit på recensioner på http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317670 för att varna .Vi får nog se om det kommer med ,,,,,,, eller om dom censuerar det kanske . Annars gillar jag Maxtor's diskar p.g.a att dom ej blir lika varma som andra fabrikat ,, och nu efter jag skaffat kontrollerkort så går ju allt mycket fint .

Men som vanligt så brukar den stora hjälpen vara från vanligt folk
(ingen små tyken support från komplett ),
Tack för rådet att jag skulle skaffa kontrollerkort , Nu går hela systemet jätte fint .
Hoppas att fler ser detta så dom också skaffar kontrollerkort.
M.V.h Patrick (krulle) tilll alla er som har hjälpt mej .
Nu har jag inte tid med detta längre p.g.a Fest på g ,
Men tackar MYCKET stort!
Hur skulle det gå om inte forum finnes ?
Tack !!!!!!Tack !!!!!!!!

Permalänk

Håller med dig om det mest där... vanligt folk ger den bästa supporten... och frågan är ju egenteligen vem som är "ansvarig" för felet... disken är ju ny och kortet är ju rellativt gammalt... men MSI är ju endå en stor tillverkare och de inbyggda SATA kontrollerna som vi har är ju av en av de bättre märkena... ( till och med så att det är samma kontroller som min polare har på sitt instickskort som vi testade disken på, och den funkade på den kontrollern...)

Så jag lägger "skullden" på MSI... de skulle nog behöva se över ett nytt BIOS / drivare till moderkortet....