Lagring av stora mängder data. Hur?

Permalänk
Medlem

Lagring av stora mängder data. Hur?

Detta går inte längre! Jag har i min windows dator 4 st Baracuda diskar 2x 200 2x250 = nästan 1TB. Problemet är att det är 6 paritioner och att det är FULLSTÄNDIGT omöjligt att hitta på dem. Hur gör ni med alla filer? Raid? Mappträd? Använder ni mappar eller program tex itunes osv??

Btw så har jag köpt en ny dator jag tänkte raida hårddiskarna i och köra en filserver under ubuntu men jag har inte löst problemet vart dessa 800gb ska vara meddans allt raidas.. =(

Permalänk
Medlem

Om du tycker det är så krångligt ge diskarna till mig

Nej, men jag använder Partitioner och Mappträd för att organisera filerna.
Program för att hålla reda på allt har jag inte hittat något bra.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Jag kör mina 10 diskar i filservern i raid 6 så jag får en stor trevlig partition
Sedan ligger filerna i ett välsorterat träd.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har tre diskar i diskservern, en 300GB och två 320GB. En liten systempartition på en av diskarna som egentligen inte "syns" utåt, sen tre stora partitioner för lagring. En vettig katalogstruktur och det är inga problem att hålla koll på grejorna, speciellt ifall man använder en bra filhanterare som t.ex. Total Commander.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara hur ni gör med Mappträd?

Hur är det uppbyggt? Har inte så bra ordning så det skulle sitta bra med att veta hur ni sorterar all musik, "semesterfilm", spel osv..

Visa signatur

Lapptöpp

Permalänk

Ett tips är att ifall man vill söka igenom 1TB data så kan jag tänka mig att det tar många minuter. Test Locate32, programmet lagrar alla filer i en databas och det går under en sekund att söka! Det finns många inställningar i programmet som jag gillar.

http://www.uku.fi/~jmhuttun/english/softwares.shtml

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

-musik
-------->Album1
-------->Album2
-------->etc..
-Film
-------->Thailandresan
-------->Grekland
-------->mars
-------->månen

allt i mappar och undermappar.. enkelt och bra!

Permalänk
Medlem

tack för alla svar! jag ska ta mig i kragen och fixa iordning filservern så att allt hamnar i en partition.. fullstäningt omöjligt att sortera i 6 eller fler...

Permalänk
Medlem

Hrmm jag har 800GB och det är inte svårt för mig att komma ihåg vart grejorrna ligger, även jag har mappar och undermappar så som guru beskrev.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Är det möjligt att skapa en stor parition av flera hårddiskar av olika modeller och storlekar? Och hur gör man det?
Har hört att om en hårddiska pajar så försvinner all information från samtliga hårddiskar som är "sammankopplade", stämmer det?

Vänligen,
Mikael

Visa signatur

Ny tjänst lanserad i Halland med öppettider till det mesta. ÖppetSverige

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikael1984
Är det möjligt att skapa en stor parition av flera hårddiskar av olika modeller och storlekar? Och hur gör man det?
Har hört att om en hårddiska pajar så försvinner all information från samtliga hårddiskar som är "sammankopplade", stämmer det?

Vänligen,
Mikael

Man kan alltid konkatenera eller stripa diskarna till en större logisk volym. Dock bör man ha i åtanke att man ökar risken för dataförlust för varje hårddisk man slänger in. Filsystemet som sådant blir ju beroende av att alla hårddiskar är hela men risken att en hårddisk pajjar ökar ju med antalet hårddiskar. Typ så.

Man kan ju alltid raida med raid 5 eller spegla, då har man ju redundans och skydd mot diskcrash. Dock tappar man en del ytrymme till redundansen.

Hur man gör är lite beroende på om man gör detta mha hw i kontrollerkortet eller mjukvara i os:et.

Permalänk
Medlem

för o hitta grejjer snabbs e google desktopbar ett tips, indexerar hela datorn o sen hittar den vad som helst, hur fort som helst

Visa signatur

P4 Prescott S478 3.2 @3.84MHz | Asus P4P800-E DLX | 2X512MB Infineon pc3200 | Maxtor 120GB | Radeon9200SE | Radeon7000 | 2X fujitsu-siemens MCM21T2

Permalänk
Medlem

synd bara att google delar ut skiten du har på datorn också

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Hur jag har allt

C: = 80gb
program+spel
bilder/dokument

E: = 250gb
Musik
Musik mappar
Musik videos
Spel

F: = 250
DVDr

G: = 200gb
Backupp på musiken + Dokument

H:
Nya DVDr
Serier

J:
Xvid
Pr0n
Film

=totalt 1.02 Tb

Har absolut ingen svårighet att hålla koll på allt

Visa signatur

Workstation/Lapptopp: AMD 64Turion 32 | 2048ddr2 | ATI x700 | 80 gb 7200rpm | 2*17" skärm | 940 gb externt |

Permalänk
Medlem

Själv ska jag nog investera i 4x300GB och ett bra RAID kort, Så blir det en raid5'a på det sen i en ny filserver. Men de många tusenlappar, speciellt om man ska ha ett bra kontrollerkort.

Så får man en 900GB i RAID5. Sen har jag lite diverse smådiskar som ska hamna i en LVM med mindre viktiga saker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PierreB
synd bara att google delar ut skiten du har på datorn också

huh?

Permalänk
Medlem

Själv har jag min filserver på 600GB totalt, samt en 250gb i stationära och har då inga problem med att hitta saker. Det ligger nog mest i att sortera upp meterialet på ett bra sätt mellan diskarna och att skapa bra mappträd.
Har som exempel:

Stuff
-- Dokument
-- Bilder
-- Bra o ha grejer
Musik
-- Album1
-- Album2
Movies
-- Serier
-- Anime
DVDr
-- Ehum, ni fattar nog
-- O.s.v.
Misc(övrigt)
-- BACKUP
-- Sånt som inte får plats på andra diskarna

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PierreB
synd bara att google delar ut skiten du har på datorn också

Citat:

http://desktop.google.com/sv/about.html
12. Hur hanteras min sekretess? Delas innehållet med någon genom Google Desktop?

Din sekretess är mycket viktig för oss. Google Desktop gör inte innehållet på din dator tillgängligt för vare sig Google eller någon annan utan uttryckligt medgivande från dig. Programmet erbjuder dessutom sekretessalternativ, t.ex. låsning av sökning, kryptering av index och att lösenordsskyddade Office-filer eller säkra (HTTPS) webbsidor inte indexeras.

Om du aktiverar funktionen Sök på flera datorer skickas dina indexerade filer till Google Desktop-servrar så att de kan kopieras till andra datorer där du har aktiverat Sök på flera datorer. Ditt index och dina datafiler görs aldrig tillgängliga för andra via Google-webbsökningar. Om du inte aktiverar Sök på flera datorer lämnar ditt Google Desktop-index och dina datafiler aldrig din dator.

Visa signatur

P4 Prescott S478 3.2 @3.84MHz | Asus P4P800-E DLX | 2X512MB Infineon pc3200 | Maxtor 120GB | Radeon9200SE | Radeon7000 | 2X fujitsu-siemens MCM21T2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagfjäll
Ett tips är att ifall man vill söka igenom 1TB data så kan jag tänka mig att det tar många minuter. Test Locate32, programmet lagrar alla filer i en databas och det går under en sekund att söka! Det finns många inställningar i programmet som jag gillar.

http://www.uku.fi/~jmhuttun/english/softwares.shtml

Supertack för den

Har alltid undrat varför ingen kommigt på att göra en windowsversion av locate (eller snarare, varför jag inte hittat den personen ).
Alla jag sett kostar pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj_ToTTeN^
Hur jag har allt

C: = 80gb
program+spel
bilder/dokument

E: = 250gb
Musik
Musik mappar
Musik videos
Spel

F: = 250
DVDr

G: = 200gb
Backupp på musiken + Dokument

H:
Nya DVDr
Serier

J:
Xvid
Pr0n
Film

=totalt 1.02 Tb

Har absolut ingen svårighet att hålla koll på allt

Vart förvarar du alla stavfel och särskrivningar?

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoLLeN
Vart förvarar du alla stavfel och särskrivningar?

Varför ska han försvara det för?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Hedersmedlem

Kör själv tre stycken stora JBOD-partioner på min filserver, via Windows. Om du inte vill köra JBOD kan du alltid konvertera dem till dynamiska och sedan montera in dem som mappar i befintliga partioner.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag har döpt diskarna efter innehållet i dom.
T.ex: Musikdisk,speldisk osv...
finns det flera diskar med liknande innehåll så får dom nummer efter benämningen typ Musikdisk 2 osv.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagfjäll
Ett tips är att ifall man vill söka igenom 1TB data så kan jag tänka mig att det tar många minuter. Test Locate32, programmet lagrar alla filer i en databas och det går under en sekund att söka! Det finns många inställningar i programmet som jag gillar.

http://www.uku.fi/~jmhuttun/english/softwares.shtml

Tack för tipset! Det där var litet, enkelt och snabbt. Dessutom kan man ställa in var det ska installeras och var databasen ligger, vilket jag inte lyckats göra med google desktop eller msn varianten.

Permalänk
Medlem

Kul med så mycket svar! Jag har nu petat in mina 5 200gb håddiskar in min ubuntu dator. Skapat ordentliga mappträd som är skrivskyddade Skrivit backupscript som kör backup en gång i veckan på det viktigaste.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Jag har döpt diskarna efter innehållet i dom.
T.ex: Musikdisk,speldisk osv...
finns det flera diskar med liknande innehåll så får dom nummer efter benämningen typ Musikdisk 2 osv.

Så hade jag förut..det håller tills nån disk blir full.. då blir det KATASTOF!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtreon1
Kul med så mycket svar! Jag har nu petat in mina 5 200gb håddiskar in min ubuntu dator. Skapat ordentliga mappträd som är skrivskyddade Skrivit backupscript som kör backup en gång i veckan på det viktigaste.

Så hade jag förut..det håller tills nån disk blir full.. då blir det KATASTOF!

Nejdå,då skaffar man bara en disk till...:p

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk

Alltså. Hur kan ni ha så mycket filer? Jag har inte ens fyllt en halv 40 gigare på snart ett år.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

fyllt 45% av min nya 200gig's disk på 3veckor

Visa signatur

P4 Prescott S478 3.2 @3.84MHz | Asus P4P800-E DLX | 2X512MB Infineon pc3200 | Maxtor 120GB | Radeon9200SE | Radeon7000 | 2X fujitsu-siemens MCM21T2

Permalänk
Medlem

varför inte skippa enhetsbokstäver och mounta diskarna som mappar istället. ??
går att göra i diskhanteraren.

Ett bra sökvertyg är också bra.. t.ex. www.x1.com

[edit]
lite konstig stavning

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jag har typ nollkoll vart mina filmer ligger, men det tar ju inte sån tid att leta. Söker också efter ett vettigare sätt att lagra på ett vettigt sätt.

Som det är nu så har jag 8st diskar i min vanliga arbetsstation, 1st disk till windows och temp, 1st disk med musik, program osv sen 6st diskar med dvd filmer.

Jag funderar på en filserver istället för att få det lite lättare (eller bara för att ha en till dator och leka med)

Då skulle jag vilja ha så jag har en NAS på ~2tb med alla diskar i. Hur ska jag lösa det utan att behöva köra RAID 0 eller jbod? Vill ju att ett diskras endast ska drabba dom filerna som ligger på den disken.

Då tänkte jag lite snabbt om man fixar en disk som master med ett OS på, Sen delar upp den på 2 partioner, 1 till OS som sagt, sen den adra partionen att montera ntfs enheter på. Sen dela ut den partionen på nätverket. Kommer jag se den som 2tb då, eller så stor som just partionen är?

dvs,
Disk 1. 20gb.
C: Windows och sånt.
D: 7st monterade enheter i namn nått i stil med: MP3, DVD1, DVD2, DVD3 osv.

Kan det fungera?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Jo det borde fungear som du tänker, men sitter inte raid 5 som gjutet för dina behov?