Permalänk
Medlem

bestsecurityguide

Har någon mer än jag fått den här som start sida ?
har kört spybot search and destroy,men den ger sig inte

Permalänk

Ja jag fick det i natt.

Surfade på några mystiska sidor på nätet, rätt som det var hängde datorn sig. Efter några minuter kom den igång igen och då blinkade massa spyware och skit i aktivitetsfältet. Körde Spybot search and destroy och ad-aware. De hittade massa skit med 10-poängsrisk, var tvungen och starta om datorn och så. Nu är den rensad på allt de har hittat. Men lik förbannat får jag upp denna startsida hur jag än gör! På sidan står det att jag har spyware på datorn med "very high risk".

Hur fan ska jag göra för att få bort skiten???? Vågar inte surfa som vanligt nu direkt, om ifall att de skulle hitta lösenord och skit.

Permalänk
Medlem

Ladda hem Ewido och uppdaterar det.Sätt datorn under felsäkert läge och med nätkabeln utdragen samt inaktivera systemåterställningen.

Kör en fullständig scan.

Hittade en intressant tråd där det står lite matnyttigt.Skippa HiJackloggarna och fokuserar på svar/ledsagning/åtgärd.

http://www.techsupportforum.com/hijackthis-log-help/96146-hel...

Ps: Byt sedan webbläsare och surfare säkrare med te.x Opera eller FF

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk

Jag har gjort som du skrev, och även gjort de grejer som jag förstod mig på, på länken du skickade. Spyware-programmet verkar vara borta nu. När jag kör igenom mina Ad-aware och andra säkerhetsprogram så hittas inga fler fel.
Tills jag öppnar Internet Explorer igen. Då kommer samma startsida upp om att jag "har högrisk spyware installerat på min dator och klicka här för att tanka ner ett program som får bort det". Det vill säga det är ett "fake-antivirusprogram".

Jag känner mig tryggare nu efter att ha laddat ner Opera och kör med den webbläsaren. Men om jag ska ha en länk i Mina Favoriter så går jag in på Internet Explorer för att hämta den, och ser den här startsidan. Då blir jag genast orolig igen.
Finns det något sätt att få bort den? Eller ska jag helt enkelt inte bry mig om den?
Jag har några slantar på diverse pokerkonton på internet. Har inte vågat logga in och spela om ifall att spionprogrammet skulle kunna få mitt lösenord när jag skriver in det, och sedan lyckas få tillgång till mitt pokerkonto. Finns det risk för detta, eller jag kan helt enkelt använda datorn med gott samvete???

Snälla, hjälp!

/Orolig

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med att få bort popupfönster för ett par år sedan, försökte på alla möjliga sätt... Norton, Ad-aware, spyboot etc. men de hittade inget. Det visade sig att de lagt några simpla textsträngar i autostart som gjorde att det ständigt kom upp popupfönster.
Har för mig att det var på svenska dessutom, kanske svårare att lokalisera dem med olika program då? Fick det när jag installerade något codecpack jag hittade i DC...
Annars kanske det är ett tilläggsprogram till IE? Kolla hantera tilläggskomponenter på verktyg, fast det borde väl Ad-aware hittat egentligen?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk

Tack som fan!

Det hjälpte. Låg någon grej på tilläggskomponenter som hette 'nothing', när man inaktiverade den så försvann skiten. Konstigt som du säger att inte Ad-aware hittade det.

Tack!