Permalänk
Medlem

Årets konstigaste problem?

Något riktigt skumt har inträffat med min uppkoppling. Blir inte klok på det och behöver hjälp.

Detta har hänt:
Jag har Telia ADSL 8mbit. Till det ett Alcatel Speedtouch Home-modem. Har haft det i 4-5 år utan problem.

Satt som vanligt idag och surfade när modemet helt plötsligt startade om sig. Efter 1 minut när modemet fått kontakt med telestationen igen fick jag tillbaka internet på PCn.

Började surfa och testa om allt funkade. Att webbrowsa (Firefox, IE) funkar perfekt, MSN funkar perfekt. ICQ, WoW, Bittorent.. ja allt ni kan tänka er fungerade helt plötligt INTE.

Och så har det varit. Jag kan inte ens pinga något genom cmd. Allt är helt stendött förrutom just webbrowsa och msn.

Jag har INGEN firewall och ingen router. Så något sånt är det inte. Har provat allt jag kan komma på men blir inte klokare. Det verkar som att massa portar verkar helstängda utan anledning.

Får väl ta och prova på en annan dator när jag har möjlighet. Men tips skulle gärna uppskattas. Har någon varit med om något liknanade?

Visa signatur

It takes blood & guts to be this cool but I'm still just a cliche.

Permalänk
Medlem

Du har sannolikt blivit abuseanmäld och fått din anslutning begränsad. Ring Telia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjr
Du har sannolikt blivit abuseanmäld och fått din anslutning begränsad. Ring Telia.

Ja det var min första tanke också. Men då ska det stå på deras login-sida vilket det inte har gjort. Men ska iaf ringa dom imorron för att checka.

Visa signatur

It takes blood & guts to be this cool but I'm still just a cliche.

Permalänk
Medlem

Du har varken brandvägg eller en router som skyddar. Kan det vara så att du har fått in något otäckt program på datorn som ställer till det för dig tror du? Tror inte Telia kommer gräva allt för djupt i ditt ärende innan du har testat med en annan dator.

Permalänk
Medlem

Re: Årets konstigaste problem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s3pTiC
Jag har INGEN firewall och ingen router.

Där har du problemet. Att låta en Windows-burk stå oskyddad på Internet är ungefär som att lämna sin bil i stans skummaste kvarter, olåst och med nycklarna i och en lapp med texten "Vänligen stjäl inte den här".

(Ja, jag har snott citatet, minns inte var jag läste det bara... )

Permalänk
Medlem

Re: Re: Årets konstigaste problem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Där har du problemet. Att låta en Windows-burk stå oskyddad på Internet är ungefär som att lämna sin bil i stans skummaste kvarter, olåst och med nycklarna i och en lapp med texten "Vänligen stjäl inte den här".

(Ja, jag har snott citatet, minns inte var jag läste det bara... )

Haha :D. Sååå rätt.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Re: Re: Årets konstigaste problem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Där har du problemet. Att låta en Windows-burk stå oskyddad på Internet är ungefär som att lämna sin bil i stans skummaste kvarter, olåst och med nycklarna i och en lapp med texten "Vänligen stjäl inte den här".

(Ja, jag har snott citatet, minns inte var jag läste det bara... )

Har man koll på sitt operativsystem så behövs varken brandvägg eller antivirusprogram.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Årets konstigaste problem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Har man koll på sitt operativsystem så behövs varken brandvägg eller antivirusprogram.

Nehe...

Fan, MS kan inte ha någon koll på sitt operativssystem då... eftersom att t.o.m. dom rekommenderar en att använda brandvägg (windows inbyggda eller extern) och antivirusprogram. Men jag antar att MS inte har koll på Windows...

Hur skulle "koll" kunna fixa så att oupptäckta säkerhetshål, kända men opatchade säkerhetshål, dumma användare och liknande inte är aktuella?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Årets konstigaste problem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Har man koll på sitt operativsystem så behövs varken brandvägg eller antivirusprogram.

Jag drar slutsats att du är en sån som inte använder kondom. För du har ju stenkoll på vem du ligger med... (Men vilka som de i sin tur ligger med kan du ju inte veta )