Permalänk

Dell X1 eller liknande...

Har funderingar på att köpa en bärbar. Kraven är:

1. Liten och nätt (gärna 12-tumsskärm).
2. Gärna widescreen.
3. Bra batteritid.

Har mest funderat på Dell X1. Kommer använda den dels som skrivbordsdator (fast inte nödvändigtvis stående på skrivbordet då) för att surfa och alldagliga arbetsuppgifter.

Och dels för musikpulande ibland.
Aktuell mjukvara: Cakewalk Sonar och/eller Propellerhead Reason.

Dels så är det rätt så minneskrävande, men 1Gig ram borde räcka. Men jag är lite orolig för processorn och kylningen. Kommer inte belasta cpu:n med några extremt tunga uppgifter men är ändå lite orolig över den fläktlösa kylningen på Dell:en och skulle vilja höra synpunkter från ägare och vad andra tror.

Är Dell X1 ett bra alternativ för musikpulande eller ska jag titta på något alternativ?

Alternativ i så fall är Siemens nya lilla 12-tummare med core duo eller LG's 12-tummare (LW20). Har också funderat lite på IBM's ultralätta lilla Thinkpad (X41) med M LV CPU. Vilken av dessa tror ni funkar bäst till musikproduktion? Är mest intresserad av Dell X1.

Permalänk
Hedersmedlem

Har haft en X1 och den blir ganska varm om man belastar den lite. Räckte med att låta den så igång med några torrents så blev den väldigt varm efter någon timme. Huruvida det är skadligt eller ej vet jag inte, men psykiskt känns det ju inte bra

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Har haft en X1 och den blir ganska varm om man belastar den lite. Räckte med att låta den så igång med några torrents så blev den väldigt varm efter någon timme. Huruvida det är skadligt eller ej vet jag inte, men psykiskt känns det ju inte bra

mjo det där kan jag hålla med om, kan inte rekomedera att ha den liggandes i sängen när du ska göra sånt ivf... (varm varm varmt blir det )
Men har du ett hyffsat underlag som inte isolerar allt för mycket borde det gå bra

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja slå ett slag för TOSHIBA PORTEGE R200, den är något dyrare men har bland annat betydligt bättre batteritid än både X41 och X1...

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010092838

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

varför inte denna AMILO PRO V3205

"billig" är den oxå..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Avstängd

Hehe, jag har en X1 sen ett år tillbaka. Ska man ha den i knät gör man bäst i att ha en kudde mellan

Finns några saker att klaga på. Av nån anledning finns bara kortläsare till SD och CF (i Samsungs Q30 (som Latitude X1 är) finns stöd för fler), skärmen läcker ljus från den nedre halvan och har usel betraktningsvinkel i höjdled.

Annars är den riktigt bra, lätt, solid, knäpptyst (nästa steg bli att köpa SSD till den,så blir den ljudlös ) och OK prestanda. Förvänta dig dock inget monster när du köper en ultraportabel, den känns ungefär lika snabb som min XP1900+ med 512 ram. Idag ska jag dock trycka in en 1 gb-sticka i den, så den klarar lite mer.

VAIO-datorerna är snyggare, mer kraftfulla men tyvärr också 5-6000 kr dyrare.

Lycka till.