Permalänk

Gult klet ?

Hej.

Såg av en tillfällighet när jag rota bakom datorbordet att det är något gult klet på en kondensator i nätaggregatet. Kletet täcker inte hela kondensatorn bara en liten bit.

Så jag undrar vad det är för klet och om det är farligt för aggregatet eller inte.

Tack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det är där från fabriken om det är kletet jag tänker på..
och det är ngn typ av lim har jag för mig..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

sitte det uppe på eller nere för är det uppe på kondersatorn så kan de va så att kondersatorn inte har så lång tid kvar att leva:D

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kade89
sitte det uppe på eller nere för är det uppe på kondersatorn så kan de va så att kondersatorn inte har så lång tid kvar att leva:D

Kondensatorn sitter i taket.. kletet verkar vara synligt från botten (toppen) till en vis del av halva kondisen. Men om den kondisen skulle dö.. då pajjar agget ochså ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

okej nej men det är inte säkert att nätagget pajar om det bara är en så är det nog ingen fara men är det fler så kanske det kan bli värre men använd du datorn som du gjort tills den inte vill länger då kan du ju altid om du har lite löd kunskaper löda loss de trasiga kondensatorernar o gå till en elektronik/radio handlare och fråga om de kan fixa fram nya lika dana som du sedan kan löda ditt igen..
men funkar det som de ska så ska du inte oroa dej:D

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex

Permalänk
Medlem

När jag chippade xboxen så var där sånt där "gult klet" på kondensatorena, man blev lite orolig men jag har haft den i drygt 3 år och den fungerar fortfarande..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Re: Gult klet ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maffiaboy

Såg av en tillfällighet när jag rota bakom datorbordet att det är något gult klet på en kondensator i nätaggregatet. Kletet täcker inte hela kondensatorn bara en liten bit.

Om kletet sitter på den silvriga toppen av kondensatorn har den smällt av, det kan ge ostabila spänningar. Om det sitter vid kretskortet vid kondensatorn kan det vara klet som fäster fast kondensatorn så att den inte vibrerar och ger ut ett högfrekvent ljud eller så kan kondensatorn sprukit och runnit underifrån.

Permalänk
Avstängd

Jag har också sett sådant klet i nätaggregat, jag tror det är ngn form av lim.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

läckande kondisar brukar se ut som rost :/
har ett moderkort socket A med 6-7 läckande kondisar.
ungarna fick det o leka med.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...