Vad använder ni era serie/parallell/ps2-portar till?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad använder ni era serie/parallell/ps2-portar till?

Nu när USB har funnits i bra många år och datortillverkarna börjat plocka bort de äldre portarna till vissas glädje och vissas stora förtret så vore det kul att veta hur det står till med användandet av dem bland folket här.

Själv så använder jag dem fortfarande flitigt, och kommer nog alltid att göra.

PS/2, tangentbord och mus
Parallellporten, skrivare, LCDer och andra hemmabyggen
Serieportarna, ir-sändare/mottagare, möss

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Använder ingen av dem, dessa föråldrade stenåldersprylar, för USB fixar grejen

Permalänk
Medlem

Hmm samma här
Men jag har ju ingen av dom där portarna i datorn heller

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Hedersmedlem

På stationära:
Parallell och Seriell används till att ha dammskydd på sig och helt avstängda i BIOS
PS/2 för tangentbord då mitt gamla hederliga ultraX inte har USB.
Skrivarna, mus, BT-dongel, minnesstickor, minneskortläsare, koppvärmare och belysning kör jag på USB (hoppas jag inte glömde något nu).
Och ja två spelkontrollers när de väl är inkopplade är såklart också USB, även om jag har kvar SB live så jag har gameport (den har ju typ försvunnit nuförtiden).

På bärbara finns seriell port, aldrig använt den. Men IR finns inbyggt utifall det skulle behövas. PS/2 saknas men det gör inget (BT-mus och USB tangentbord).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

PS/2 kommer nog att finnas kvar ett tag till eftersom den är så liten och inte stör något mjukvarumässigt heller.

COM-portar, liksom floppy kan jag leva väl utan för det mesta, så det känns som om de lika gärna kan försvinna, och så kan de som behöver dem använda adapters. OSkar000 i all ära, men mycket få använder dem. Mus på com-port är jag inte heller någon större anhängare av, blir bara strul med inställningarna.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Har bara usbportar + en gigabit nätverk på mitt moderkort

Permalänk
Medlem

PS/2 kör jag mitt USB-tangentbord på för att spara USB-platser, och min gamla Wacom PenPartner

Parallellen ger min gamla skrivare information, den har hängt med sen vi köpte vår första PC 1995 nu, enda krånglet var att hitta drivrutiner till XP till den På min Jukebox som är under uppbyggnad kommer den att användas till en LCD.

Com-porten på min primära burk hyser den andra delen av ritbordets tvådelade kontakt, och på Jukeboxen sitter det en sprillans nybyggd Winamp-kontroll.

Resten, dvs mus, playstationkontrollskonverter, joystick, mobiltelefonkabel, USB-mini osv sitter och ockuperar USB-portarna.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Ps2-portarna använder jag fortfarande flitigt (tangentbord/mus) men det är väl bara en tidsfråga innan jag kommer att köra på USB för dessa också.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk

PS/2-portarna använder jag till tangentbordet. Dels för att det är ett PS/2-tangentbord (Key Tronic KT2001PRO <3), dels för att jag har hört att tangentbord kopplade till usb-porten skall ha en fördröjning. Då jag spelar Stepmania (A:ar Delirium@heavy@SMO-pack i 0,8x, inte så bra) så är en fördröjning på 0,05 sekunder oacceptabelt ^^ Nån som vet hur det är med mer moderna tangentbord? Nån som kör på 10 steps och uppåt som kan kommentera USB-tangentbordsprecisionen i Stepmania och liknande rhythmspel? Är lite rädd för att köpa ett nytt tangentbord i framtiden pg. usb.
en av COM-porten använder jag till skrivaren om jag inte har fel.

Dock jag har en förmåga att blanda ihop seriell/paralell/com-porten ^^ (nån som har lite bilder?).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

LPT: Används till skrivare och programvarudongles.
PS/2: Till tangentbord då och då.
Com: Till seriekommunikation från mina egna program till diverse perifer utrustning. (fortfarande mycket lättare än över USB)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Min nya dator har ingen COM-port (den har det på moderkortet, men det krävs en extra kabel och kontakt för att använda den), vilket jag saknar eftersom jag vill koppla in min synthesizer till den. Parallell-porten har jag planer på att använda för hemmabygge, bl.a. ska jag fixa fjärrstyrning av belysningen. För hemmabygge så är USB helt enkelt för opraktiskt och komplicerat för att kunna användas. Det krävs speciella interface-kretsar som i sin tur kräver en mikrokontroller, och speciella drivrutiner osv.

Permalänk
Medlem

Jag använder bara ena serie-porten och detta till ir-mottage.

Permalänk
Medlem

PS/2 för mus och tgb, parallell för skrivaren. Lär bli så många år till.

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
LPT: Används till skrivare och programvarudongles.
PS/2: Till tangentbord då och då.
Com: Till seriekommunikation från mina egna program till diverse perifer utrustning. (fortfarande mycket lättare än över USB)

Använder mina till samma sak plus att jag programmerar PLC utrustningar och det är inte alltid det finns annat än com portar där.

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB], [MSI X470 GAMING M7 AC], [Corsair 4x16GB DDR4 2666MHz CL15], [2*Sapphire Radeon RX 580 4GB Pulse][Kylning: Vatten/Luft]

Permalänk
Medlem

Jag använder inte någon av dem. Både mitt tangentbord och mus har USB kontakter. Visserligen följde det med converters men de tar ju bara plats

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

hejsan!
Ps2 till mus och tgb sen vetjag inte vad dom andra heter :/

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180