Permalänk

AC Airplex Evo 1800

http://www.vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=2222

Är det någon på detta forum som har erfarenhet av denna gigantiska kylare? Jag har planer på att köpa en för att använda den som en passiv radiator för att kyla mitt system. "AMD 64 4000+, 1st alt 2st X1900XT, 4 st hårddiskar. Har inga planer på att överklocka något.

Som pump till detta system har jag en Eheim 2026 Professionel; http://www.eheim.com/pro2.htm

Ni som anser att denna kylare är för stor eller överstiger mina nuvarande och kommande behov behöver inte skriva någonting.

Alla andra erfarenhetar mottages med glädje.

Mvh Tomas

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Radiator
Den där radiatortypen är inte lämplig för vattenkylning, den har typ 15 meter rör som vattnet måste färdas genom, det är som en mur för de allra flesta pumpar! Sånna där radiatorer är lämpligare för gaser och dyliks som används vid t.ex kompressorkylning. Radiatorer med korta parallella kanaler är lämpligare för våra ändamål. Tre Yate Loon D12SL-12 på 8V (~=Nexus real silent fast billigare) på en ThermoChill PA120.3 kyler nästan vad som helst och går knappt att höra. Det finns många passiva radiatorer i tyskland, jag har ingen större koll på dem men kolla runt på forumdeluxx.de. Om jag skulle gå in för att köra passivt skulle jag leta en stor kopparradiator från någon räserbil på ebay, typ som Zenjirou borta på XS gjorde i sin tråd "Japanese Racecar Radiator cooled SLI Setup". Han är den enda jag vet som lyckats bra med passiv kylning. Hans radiator är dock onödigt stor, hälften hade varit tillräckligt. Som du kan läsa i hans tråd räcker inte ens hans Iwaki MD-20R till för att ge ett vettigt flöde utan han uppgraderar till en Iwaki RD-30.

Pump
När det gäller pumpen så kan tycker jag verkligen du ska leta efter en bättre! Den har ett flöde på 950L/h, en tryckhöjd på 2m och drar 20W. Den är ENORM och med så pass låg tryckhöjd så kommer den aldrig ens nära det där flödet! En DDC-Ultra har ett flöde på runt 1000L/h (om man monterar insugsnippeln ovanpå), en tryckhöjd på 4,7m och drar 18W, dessutom är den typ en tiondel så stor och en behaglig ljudnivå. En AQX 50Z eller Laing D5 vore också bättre än den där Eheimpumpen. Men om du tänker använda en enorm radiator behöver du en pump som orkar med, så två av ovanstående pumpar i serie eller en Iwaki är nog att rekommendera. Kolla på XtremeSystems.com för mer info om vilka Iwakis som är lämpliga för våra ändamål, jag tror t.o.m att de har en sambeställning av Iwakis på gång.

Nu har jag bara skrapat lite på ytan av det här ämnet, vill du ha bevis och siffror för mina påståenden så kan jag rekommendera procooling.com.

Permalänk

Du läste uppenbarligen inte mitt inlägg i trådstarten ordentligt.

http://www.hard-h2o.com/review/radiadores/airplex-evo1800.htm...

Ovanstående sida är på spanska men till och med du borde se att den radiatorn fungerar som det är tänkt och den fungerar med en pump som är mindre än den jag har för tillfället. Btw min pump har en behaglig ljudnivå, dvs den hörs inte alls eller är lika tyst som min förra reserator. "välj vilket som passar"

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Läste jag det inte ordentligt? Vad missade jag?

Det är möjligt att den där typen av radiatorer är bra för just konvektion och alltså passiv kylning?

Testet du länkade till var inte mycket att ha...
Vad jag kan se använde han sig av MBM5 och alltså de inbyggda sensorerna för att mäta temperaturerna. Moderkortets tempsensorer är inte kalibrerade från fabrik så de visar aldrig rätt. Hade han skrivit vad han hade för temperaturer med luftkylning så hade testet i alla fall varit lite vettigt, nu är det helt värdelöst. Men jag måste säga att jag blir förvånad över att L20 ens kunde starta med det där monstret i loopen!

Om du väljer den där radiatorn så kommer du få ett väldigt lågt flöde, se därför till att välja vattenblock som presterar bra även vid extremt låga flöden.

Ett tips är att kolla hardforum.com, de älskar AquaComputer där så någon har garanterat testat den.

Permalänk

Med tanke på att du skriver att radiatorn inte är lämplig för vattenkylning så kan du inte ha läst min trådstart ordentligt. Det finns inget självändamål med ett högt flöde. Kolla in pumpen som används i Reseratorn, den ger ca 150-300l/h beronde på lyfthöjd och den fungerar ypperligt.

Rörlängden i Evo 1800 är 21 meter och den totala värmeavgivande ytan ligger på ca 4 kvadratmeter, med tanke på att Reseratorn har en yta på ca 1.25 kvadratmeter så förväntar jag mig att Evo 1800 inte kommer att prestera sämre iallafall.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Nej som du säger så är det inte bara flödet som spelar roll, även de mest restriktiva looparna där vattnet kryper fram kyler ju. Men de presterar bättre med högre flöde, till en viss gräns då mer flöde inte gör någon större skillnad. Om du byter ut pumpen i en reserator till en kraftfullare så du får ett högre flöde och därför kommer blocken att kyla bättre. Jag skulle inte vilja påstå att reseratorn fungerar "ypperligt", visst är den tyst men den klarar inte av att kyla speciellt många watt.

Jag låter kanske lite negativ, jag skulle gärna se vad du får för temperaturer med den där radiatorn! Men jag förstår inte varför du väljer den största, tyngsta. dyraste och mest restriktiva radiatorn du kan hitta? Speciellt med tanke på att du inte ska överklocka så du behöver ju inga låga temperaturer? Vore inte en reserator mer passande?

Permalänk

Jag har haft en reserator så jag vet hur den fungerar men den klarar inte att kyla mitt grafikkort och än mindre två i crossfire som jag har planer för inom en snar framtid. Och reseratorn presterar inte bättre med högre flöde, jag har provat.

Jag vill ha den största av dom största just för att jag planerar att köra systemet utan några fläktar alls, jag skall kolla upp vad en bilkylare kostar men har svårt att tro att den blir billigare än Evo 1800.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

En bättre begangad kylare från skroten kan inte vara så dyr.