maxtor sata formateringsprob.

Permalänk

maxtor sata formateringsprob.

tjena!
Jag har stora problem med att formatera en disk, har försökt med partitionmagic, xp's diskhanterare och maxblast....
Disken är en maxtor diamondmax10 6V300F0.
Har en annan maxtor sata disk som också är på 300 gb men den funkar fin fint.
Har läst att det ska vara strul med nforce 3 och 4 baserade mobos, men jag har ett nforce2 baserat Abit nf7-s v 2.0.. Mejlade maxtor för över en vecka sedan och fortfarande inte fått ngt svar
I början så gick det inte initiera disken men det löste sig efter några försök och nu står den som oformaterad men aktiv i diskhanteraren...
någon som har något bra förslag på vad som ska göras?

Permalänk
Inaktiv

ja du, jag har lite samma problem. enligt maxtor's hemsida ska det endast finnas problem med nforce4, men jag har nforce3 och det strular som as, och tydligen med nf2 också. jag har gett upp efter många timmars hårslitande, jag ska köpa en kabinett och köra hårddisken externt, jag HOPPAS verkligen att det löser problemet, men inget jag egentligen kan bevisa....hoppas nån annan har ett bra svar på det.

mejlade också till maxtor, för över 2 månader sen. har slutat hoppas på svar nu:P

personligen hatar jag maxtor nu, jag köpte min begagnad så jag kan inget göra. ska aldrig mer köpa det, och rekommenderar de så lite som möjligt, för att undvika strul. har läst oändligt många forum om dessa problem.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med min SATA från maxtor, jag har nforce4. Någon som har något tips på vad man kan göra?

Visa signatur

Kossan är inte blå.

Permalänk
Inaktiv

läste i en annan tråd att maxtor diamondmax 10 och nforce 4 problemen löses med FW: VA630111, ett firmware alltså. jag rekommenderar att kolla upp lite innan man läger in de, ska kolla lite om de grejjar nf3 oxå.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
läste i en annan tråd att maxtor diamondmax 10 och nforce 4 problemen löses med FW: VA630111, ett firmware alltså. jag rekommenderar att kolla upp lite innan man läger in de, ska kolla lite om de grejjar nf3 oxå.

FW: VA630111 grejar inte NF3

Och angående trådskaprens problem, bekommer det mycket lustigt att maxtor´n inte funkar med Abits nf2 då det ska sitta ett sil3112 image kontr på, och alltså inget nvidia sata
Då jag kört en maxtor 6V300FO på ett pci kort med sil3112 chip på

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Inaktiv

okey. har mejlat dom igen nu å frågat om FW.

X64: Tror du det fungerar om man helt enkelt sätter disken i en extern kabinett -> Usb 2.0?

Permalänk

Jag har disken kopplad till ett Promise SataII 150 TX4 kort.men det fuckar sig likt förbannat

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
okey. har mejlat dom igen nu å frågat om FW.

X64: Tror du det fungerar om man helt enkelt sätter disken i en extern kabinett -> Usb 2.0?

Tyvärr när det gäller maxtor diskarna finns ingen garanti att de är kompatibla med det man tänker köra de på, Man får helt enkelt prova, och med det som du undrar så har jag aldrig testat de med,
Mailar man maxtor så vet de inte ens själva om deras FW funkar till ens chipset, + att man kan få en FW skickad till en som inte ens är till den disken man säger att man har
De kan säga så här:
I suggest u to try this FW
Men så går den inte att flasha upp i hd ,blir failed
så mailar tillbaka får detta svar
Iam sorry for this but we to not have any newer FW for your drive i suggest u to change your drive with another modell number

I said UP YOURS Maxtor, jag blev riktigt irriterad

Men med ett kabinett och USB2,0 har man som jag tror än rejäl prestanda förlust, borde man ju inte acceptera när man köper en disk med Sata2 ncq så ska det fasiken fungera som det är tänkt

För mig har maxtor gjort en dunder tabbe som skeppar ut dessa diskar,
sjäkv har man ju undrat varför man inte provar ut diskarna med NF3 och NF4, de är ju väldigt populära chipset

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Inaktiv

ja....angående prestandaförlusten så spelar det ingen roll, ska bara lagra/titta dvd-filmer på den. inga program etc. så bara den duger som lagringsutrymme så är jag nöjd. även fast maxtor är ren skit. fan. ajja, provar.

Permalänk
Avstängd

Nvidia verkar ju minst lika duktiga på att göra chipset som via...

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med Maztor 300GB och N-force 4, allt sket sig och min Hd raderade mina filer ,så nu ska jag få en ny HD, maxtor verkar vara helt jävla inkompetenta. Har också mailat dem men inte fått något svar.
Aldrig mer Maxtor för min del...

Permalänk
Inaktiv

maxtors support svarade nu:D dom vill ha mer info. sen får vi se...

Permalänk
Avstängd

Haha poor poor maxtor, de lär ju bara få läsa en massa mail hela dagarna

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Inaktiv

ja dä. fan va dom suger. rätt åt dom, dom borde avrättas, livstids halshuggning:D nerrå:P

Permalänk

Satans balkong....

köpte min Maxtor DiamondMax 10 6V200EO och den fuckar duktigt. Kunde inte formatera klart skiten. Sen åkte jag till PC-Skitcity med disken, där gick det alla tiders att formatera den.

Glad i hågen åkte jag hem och slängde i skiten i datorn. Vad händer då? Jo Det tar 600 år att starta Windows samt att CPU:n jobbar på i 85% konstant även i när datorn bara är på. Disken syns i "den här datorn" men inte i diskhanteringen.

Jag har ju en Seagate SATA disk i med OS på och den funkar ju fint....

Nää Maxtor suger get.

P.S. Jag har ju Nforce3

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz / 1333MHz | 2x2GB OCZ Reaper RAM | Asus P5E | Lian Li PC-A71B | Gainward 8800GT 1GB Golden Sample | Seasonic PowerSupply M12 700W | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Western Digital Raptor 150GB SATA (10000RPM / 16MB Cache / SATA) | Hitachi t7k250 250GB SATA-II Deskstar 8MB | HP w2558hc 25,5-tums platt bredbildsskärm |
Min blogg

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blodpudding
Satans balkong....

köpte min Maxtor DiamondMax 10 6V200EO och den fuckar duktigt. Kunde inte formatera klart skiten. Sen åkte jag till PC-Skitcity med disken, där gick det alla tiders att formatera den.

Glad i hågen åkte jag hem och slängde i skiten i datorn. Vad händer då? Jo Det tar 600 år att starta Windows samt att CPU:n jobbar på i 85% konstant även i när datorn bara är på. Disken syns i "den här datorn" men inte i diskhanteringen.

Jag har ju en Seagate SATA disk i med OS på och den funkar ju fint....

Nää Maxtor suger get.

P.S. Jag har ju Nforce3

Å fy fan va coolt, jag har EXAKT samma problem!:D men jag la in den där prylen som avaktiverar ncq. nu gör den vad den ska, men är störd fortfarande...MaxBlast hittar den, och den står som en western digital:D

Permalänk
Medlem

Till alla som har problem med Maxtor DM10 och Nforce 3/4:

Slå av Command queding genom att Högerklicka på "den här datorn"
egenskaper
maskinvara
enhetshanteraren
klicka på +-tecknet brevid "IDE ATA/ATAPI-styrenheter"
dubbelklicka "Nvidia nForceX ADMA Controller" Leta rätt på disken, den ligger under fliken Primary eller Secondary channel
Avbocka "Enable command queding"
Tryck ok, starta om datorn = väl fungerande disk

Det kan hända att det finns 2 stycken enheter vid namn "Nvidia nForceX ADMA Controller", kolla i så fall båda.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Till alla som har problem med Maxtor DM10 och Nforce 3/4:

Slå av Command queding genom att Högerklicka på "den här datorn"
egenskaper
maskinvara
enhetshanteraren
klicka på +-tecknet brevid "IDE ATA/ATAPI-styrenheter"
dubbelklicka "Nvidia nForceX ADMA Controller" Leta rätt på disken, den ligger under fliken Primary eller Secondary channel
Avbocka "Enable command queding"
Tryck ok, starta om datorn = väl fungerande disk

Det kan hända att det finns 2 stycken enheter vid namn "Nvidia nForceX ADMA Controller", kolla i så fall båda.

går inte att välja, den är grå och överskuggad.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Till alla som har problem med Maxtor DM10 och Nforce 3/4:

Slå av Command queding genom att Högerklicka på "den här datorn"
egenskaper
maskinvara
enhetshanteraren
klicka på +-tecknet brevid "IDE ATA/ATAPI-styrenheter"
dubbelklicka "Nvidia nForceX ADMA Controller" Leta rätt på disken, den ligger under fliken Primary eller Secondary channel
Avbocka "Enable command queding"
Tryck ok, starta om datorn = väl fungerande disk

Det kan hända att det finns 2 stycken enheter vid namn "Nvidia nForceX ADMA Controller", kolla i så fall båda.

*SUCK* Min ruta för Enable command queding var redan abockad Det funkar inte iaf. Det sjuka är att när jag har kopplat in disken i burken blir den slö som f.n. CPU:n jobbar på i nästan 100%.

Disken syns "i den här datorn" men inte i diskhanteraren. Bios hittar också disken. När jag sedan h-klickar på disken i den här datorn så är den tydligen oläsbar....

Tack för all hjälp i alla fall.. Blir nog till att lämna tillbaka disken, tyvärr är det lite bökigt på PC-City då dom är helt hjärndöda vad gäller service. Tror dom tar pröjs för att lämna tillbaka skiten.

No more PC-City

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz / 1333MHz | 2x2GB OCZ Reaper RAM | Asus P5E | Lian Li PC-A71B | Gainward 8800GT 1GB Golden Sample | Seasonic PowerSupply M12 700W | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Western Digital Raptor 150GB SATA (10000RPM / 16MB Cache / SATA) | Hitachi t7k250 250GB SATA-II Deskstar 8MB | HP w2558hc 25,5-tums platt bredbildsskärm |
Min blogg

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blodpudding
*SUCK* Min ruta för Enable command queding var redan abockad Det funkar inte iaf. Det sjuka äer att när jag har kopplat in disken i burken blir den slö som f.n. CPU:n jobbar på i nästan 100%.

Disken syns "i den här datorn" men inte i diskhanteraren. Bios hittar också disken. När jag sedan h-klickar på disken i den här datorn så är den tydligen oläsbar....

Tack för all hjälp i alla fall.. Blir nog att lämna tillbaka den, tyvärr är det lite bökigt på PC-City då dom är helt hjärndöda vad gäller service. Tror dom tar pröjs för att lämna tillbaka skiten.

har du provat den prylen jag har då? adda oscar.rentzhog@hotmail.com på msn så skickar jag en pryl som jag fick av maxtors support, efter att jag la in den så funkar disken ganska okej....vi har ju samma disk och samma chipset så det lär ju funka för dej med:D

Ny fråga: Har laddat ner nVidias nya drivrutiner (5.11), ska man installera IDE driver och såna prylar eller krockar dom med maxtor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
har du provat den prylen jag har då? adda oscar.rentzhog@hotmail.com på msn så skickar jag en pryl som jag fick av maxtors support, efter att jag la in den så funkar disken ganska okej....vi har ju samma disk och samma chipset så det lär ju funka för dej med:D

Ny fråga: Har laddat ner nVidias nya drivrutiner (5.11), ska man installera IDE driver och såna prylar eller krockar dom med maxtor?

Jag kan ju testa iaf. Men vad menar du med "ganska okej" he he

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz / 1333MHz | 2x2GB OCZ Reaper RAM | Asus P5E | Lian Li PC-A71B | Gainward 8800GT 1GB Golden Sample | Seasonic PowerSupply M12 700W | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Western Digital Raptor 150GB SATA (10000RPM / 16MB Cache / SATA) | Hitachi t7k250 250GB SATA-II Deskstar 8MB | HP w2558hc 25,5-tums platt bredbildsskärm |
Min blogg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
går inte att välja, den är grå och överskuggad.....

Det är möjligt att du måste vara inloggad som administratör så testa det. Låter mycket udda att det inte skulle gå att ändra inställningarna.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blodpudding
Jag kan ju testa iaf. Men vad menar du med "ganska okej" he he

jag menar att maxtors _egna_ program ser den som en westerndigital, samma modell som min andra:P windows ser den som "diskenhet" endast, och typ datorn vill inte boota till windows var tionde gång:P men annars gör den ju vad den ska.

Permalänk

Ahhh..
Jag fick tro det eller ej byta ut disken på PC-City till en Hitachi 250GB SATA-II Deskstar 8MB. Och gissa vad!!! Den funkade klockers, bara att plugga i och köra.

Nu är jag nöjd och belåten.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz / 1333MHz | 2x2GB OCZ Reaper RAM | Asus P5E | Lian Li PC-A71B | Gainward 8800GT 1GB Golden Sample | Seasonic PowerSupply M12 700W | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Western Digital Raptor 150GB SATA (10000RPM / 16MB Cache / SATA) | Hitachi t7k250 250GB SATA-II Deskstar 8MB | HP w2558hc 25,5-tums platt bredbildsskärm |
Min blogg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blodpudding
Ahhh..
Jag fick tro det eller ej byta ut disken på PC-City till en Hitachi 250GB SATA-II Deskstar 8MB. Och gissa vad!!! Den funkade klockers, bara att plugga i och köra.

Nu är jag nöjd och belåten.

Kanondisk - tyst och snabb som SATAn.