Permalänk
Medlem

"Trakassering" på nätet..

Hej!

Kul att swec är tillbaka

Jag har ett ganska så jobbigt problem. Jag vet inte om jag har satt tråden i rätt underforum, fanns inget som passade riktigt bra vad jag tyckte.
I alla fall, förra året började några killar som gick på samma skola som jag när vi gick på högstadiet , att "trakassera" mig på nätet. De skrev otrevliga saker till mig, och sen när jag startade upp en liten minicommunity, massregistrerade de sig och skrev otrevliga inlägg och la upp opassande bilder. De fortsatte sedan i min blogg, men slutade efter ett tag. Men nu har de hittat min nya blogg igen (som inte är officiellt släppt än, ligger på min egen server än så länge), och börjat skräpa där med.. De började i lördags har jag för mig, och jag har redan blockat 15 ip-nummer.. Så de använder ett antal proxyservrar.. Runt om i hela världen, USA, Sydafrika, Kina osv.. Det är så extremt jobbigt att dom ska hålla på, så man måste blocka ip-nummer hela tiden, vilket inte är så effektivt ändå..

Har ni nåt tips om vad man kan göra?

Visa signatur

///Johannes

Permalänk
Medlem

Re: "Trakassering" på nätet..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wheki
Hej!

Kul att swec är tillbaka

Jag har ett ganska så jobbigt problem. Jag vet inte om jag har satt tråden i rätt underforum, fanns inget som passade riktigt bra vad jag tyckte.
I alla fall, förra året började några killar som gick på samma skola som jag när vi gick på högstadiet , att "trakassera" mig på nätet. De skrev otrevliga saker till mig, och sen när jag startade upp en liten minicommunity, massregistrerade de sig och skrev otrevliga inlägg och la upp opassande bilder. De fortsatte sedan i min blogg, men slutade efter ett tag. Men nu har de hittat min nya blogg igen (som inte är officiellt släppt än, ligger på min egen server än så länge), och börjat skräpa där med.. De började i lördags har jag för mig, och jag har redan blockat 15 ip-nummer.. Så de använder ett antal proxyservrar.. Runt om i hela världen, USA, Sydafrika, Kina osv.. Det är så extremt jobbigt att dom ska hålla på, så man måste blocka ip-nummer hela tiden, vilket inte är så effektivt ändå..

Har ni nåt tips om vad man kan göra?

Om du vet vad dom har för IP-adress så kan du skicka ett mail till deras ISP som ev kanske stänger av dom. http://www.ripe.net/whois där kan du se vilken ISP som äger vilka IP-adresser. Eller så kan du skaffa en "anonym" blogg på www.blogspot.com och använda dig av ett annat namn så blir det svårt att hitta dig.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Jo, möjligt att jag har deras riktiga IP nånstans, dock kan den ju ändras.. Och dom senaste gångerna har dom ju gått genom massa proxys.. Och att byta blogg, nej, bloggen är just ett helt eget system jag gör, så att använda en färdigblogg är inget alternativ

Visa signatur

///Johannes

Permalänk
Medlem

Fråga vad deras problem är?

EDIT: Hur hittar dom ens allt?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Du, det har jag försökt.. det måste va nåt fel på dom.. Dom vill bara jävlas med mig..

Visa signatur

///Johannes

Permalänk
Medlem

kanske ska du leta upp dom i verkliga livet och fråga vad dom håller på med? ta dom 1 och en eftersom dom inte brukar vara så tuffa utan sina polare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Det kan tom vara en polisiär sak. Dvs förtal hot etc _skall_ polis anmälas!

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Ett stycke basebollträ

Permalänk

står det inte på väldigt många sajter att man sj bäransvar över sina handligar ? så som i datorvärden som i den "riktiga" ... var med på en sida för länge sedan där det var någon person som jävlades och stal saker mm slutade med en fin polisutredning och alla fick sina saker tillbaka och jag tror mig minnas att personen ska ha fått något liknande straff att inte vara vid datorn eller söka in på datorprogram mm eftersom han hade lurat hela sidan .... har ett svagt minne av detta..

men eftersom det inte är de som äger deras bredband uton förmodligen deras föräldrar så skaffa en hög med SS och sen tala med deras föräldrar en och en och visa bilderna och din sökning efter ip nummret som i sin tur du fått från längarna i någons meddelande.. telia hjälper dig säkert med att spåra ip nummer om det har gått väldigt långt..

håller med lite damp81 men i lagens ögon så gör det inte det bättre..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

abuseanmäl deras riktiga ipn, abusemail får du från ripe-whoisen som någon här länkade till.

Har du tur så blir deras internetuppkoppling tokägd.

Visa signatur

mirkk

Permalänk
Medlem

Leta igenom de IP:n du loggat, och se om du hittar några som åtminstone härstammar från svenska ISP:s, och maila de ISP:ernas abusemail, så får de deala med det.

Förhoppningsvis får dina ovänner en riktigt otrevlig överraskning senare..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

som sakt abuseanmälan borde göra jobbet. Har du exakta tidpunkter för när det hände så maila dom också till ISPerna, dom kan kolla vem som hade vilket IP vid vilken tidpunkt och således kvittar det att dom har dynamiska IPn som kan bytas.

Permalänk
Medlem

Mm, tack. Ska kolla igenom alla ip-nummer jag har fått tag på från dom, och se om det är nåt att gå på! Hoppas att det börjar hända nånting då.

Visa signatur

///Johannes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wheki
Mm, tack. Ska kolla igenom alla ip-nummer jag har fått tag på från dom, och se om det är nåt att gå på! Hoppas att det börjar hända nånting då.

Det är ganska lätt att ställa dessa saker tillrätta om du kan bevisa vilka de är med t.ex. IP-nummer.

Har de använt sig av; hot, förtal eller brutit mot (C) är det synnerligen enkelt - det är j*vligt lätt att sätta dit folk för brott mot (C) om de lagt upp/länkat bilder btw.

I synnerhet när detta förmodligen är sn*rungar, kontakta närmsta polisstation och anmäl mot respektive brott. Kommer inte leda till åtal om det inte är något grövre men en påringning från farbror polisen - och det brukar stävja de flesta småpojkars bus.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Svara gärna hur det går, låter intressant.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

"Jo, möjligt att jag har deras riktiga IP nånstans, dock kan den ju ändras.."
Om du har tidpunkt på när de senast hade en viss ip adress så kan ISP enkelt kolla dhcp loggar för att se vem som hade den ip adressen vid den tidpunkten.
gör en anmälan till ISP'ns abuseavdelning och gör även en polisanmälan.

Permalänk
Medlem

Utan tidpunkterna hos en leverantör med dhcptilldelning kan de tyvärr inte spåra personerna så ipadressen + tiden är lika viktigt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jo. Men det ip-nummer som jag vet är ett av deras, är från förra sommaren.. känns ganska gammalt. Men hur funkar det här med proxys? Även om jag har hittat svenska ip-nummer i mina loggar, så är det ju möjligt att det är svenska proxys dom använt, och om ISPn nu skulle blocka det IP-numret, och det visar sig vara en proxy, så kan dom ju lätt bara hitta en annan proxy som innan, då dom har sin egen uppkoppling kvar. Synd att jag inte vet vilka IPn som är deras.. Men tror ni att ISPs har loggar kvar från juli förra året?

Visa signatur

///Johannes

Permalänk

Finns det nåt sätt att "gå förbi" dessa spärrar?
Mvh Niklas
edit: nån som har adressen till dessa proxys, skulle vara tämligen "användbart"

Visa signatur

De e sossarnas fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumiskallen
Finns det nåt sätt att "gå förbi" dessa spärrar?
Mvh Niklas
edit: nån som har adressen till dessa proxys, skulle vara tämligen "användbart"

jag behöver osså gå förbi dessa spärrar...

Permalänk
Medlem

googla bara på proxies så får ni stora listor med sådana proxies. Dock sällan de funkar tillfredsställande av uppenbara skäl.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wheki
Men tror ni att ISPs har loggar kvar från juli förra året?

Jag har ingen insyn i detta men med tanke på vilka uppgifter polisen kan kräva av en ISP skulle det inte förvåna mig om sådana här uppgifter sparas i många år. Skicka iväg ett mail abuse-adressen till ISPen ge all info de har så kan de säkert hjälpa dig. En polisanmälan är nog också på sin plats.

En person i min närhet var också med om liknande grejor men efter en polisanmälan så blev det tyst. Detta är ju extra effektivt om de fortfarande bor hemma, inte är myndiga osv.

Ett tips till din blog/hemsida är att, om den är svensk och till för svenska användare, att bara tillåta IP-adresser från Sverige. Jag vet inte hur detta sköts rent praktiskt på "hemside-nivå" att stänga ut användare från fel länder, men borde inte vara så krånligt tycker jag då det tillämpas på en hel del sidor. Detta borde bra tycker jag då det inte riktigt finns så många öppna proxies i Sverige som är gratis. De blir i alla fall tvunga att använda Svenska proxies, och då är det ju lätt att få till abuse-anmälningar och polisanmälningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Leverantören sparar dhcp-tilldelat ip i minst 2 år så har du en svensk ipadress som är mindre än 2 år och den exakta svenska tiden då meddelandet lades skall det gå att spåra.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Trakasserier på nätet skall polisanmälas! Gå ned till din lokala polisstation och upprätta en anmälan direkt..

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Mm antar det. Nu har jag mailat till abuse hos internetoperatören, får se vad dom svarar.

Visa signatur

///Johannes

Permalänk
Medlem

Kan du skriva vad dessa personer heter och vart dom bor så kan swec-maffian komma och slå in panbenen på dem...

Kan du länka till någon sida så att man få se vad dom har sagt? :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

haha
Njae, vill helst inte visa upp det för allmänheten, med tanke på personuppgifter osv.. Men kan citera vad han skrivit som beskrivning till en bild:

Citat:

JaG äR fAkTiSkTTT SSSSerys! med fotOO00OO!!!!?!?!?!?!?!?!?!

Plus lite till som jag inte orkade skriva av..

Visa signatur

///Johannes

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Det är j*vligt lätt att sätta dit folk för brott mot (C) om de lagt upp/länkat bilder btw.

Skitsnack. Upphovsrättsintrång är ett angivelsebrott, vilket innebär att upphovsmannen först måste ange brottet till åklagare som sedan kan inleda en förundersökning och besluta om åtal. Jag törs lova att det inte finns en seriös åklagare i Sverige som skulle ta i ett dylikt fall med tång.

Olaga hot, ofredande, förolämpning, ärekränkning och förtal är en annan femma. Tror tyvärr inte att polisen prioriterar nätmobbning.

Sorgligt att man inte har något bättre för sig än att sitta och spåra någon annans aktivitet för att sedan förstöra.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Jag har fått svar från ISPn nu.

Citat:

Hej

Vi kan inte agera mot någon av våra kunder utan en officiell begäran från åklagare.

Den ipadress du nämner är dynamiskt tilldelad och det är inte säkert att det är samma användare från gång till gång.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det här problemet utan du får göra en polisanmälan.

Får du fortfarande spam från någon av våra adresser så kan du höra av dig igen.

Så, jag får väl göra en polisanmälan då. Fast jag väntar nog med den lite. Dom har inte spammat nånting sen den 3e maj.

Visa signatur

///Johannes