Permalänk
Medlem

Gigabit Lan

Hej,
har två PC, två skrivarservrar och ADSLmodem hopkopplade i ett LAN med en switch som hub . Allt snurrar på 100Mb/s och funkar egentligen utmärkt, men det blir ibland litet segt vid transfer av stora filer.

Båda PC har en extra LAN anslutning med Gigabit. Kan man på något enkelt sätt koppla ihop dessa och få ett extra snabbt nät för dataöverföring mellan PC?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Jag tror det enklaste är att skaffa en gigabitswitch istället.

Permalänk
Medlem

Hur gör jag då med 100mbit skrivarserver och en wirelessansluten PC.
Finns det sådana Gbit-switchar till vettiga priser?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

de flesta Gbit switcharna är ju 1000/100/10 så det e inga problem att blanda 1000, 100 och 10Mbits.

Beror på hur många portar du vill ha på switchen, jag har en 5portas Netgear GS105 som jag inte tycker e så dyr och fungerar bra. http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NETGS105
Du kan hitta en Dlink för runt 400:- om du vill ha något billigare
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DGS-1005D
Men vet inte om Dlinken funkar bra. Dlinks budget saker är ju inte kända för att vara speciellt bra.

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Hedersmedlem

Du skapade en ny tråd av misstag. Jag tog bort den.

Permalänk
Medlem

annars kan du köra med en vanlig cat5e kabel mellan dina datorer, kanske billiagare

Permalänk
Medlem

kommer den ta den "snabbaste" vägen själv dådå?

Permalänk
Hedersmedlem

Det varget nog menar är att du införskaffar varsitt extrakort (100 mbps) till datorerna som du kopplar kabeln till switchen till. Sedan tar du en kabel mellan datorernas gigabitkort. Se till att prioriteringsordningen i nätverksanslutningar->verktyg->avancerade inställningar ligger högst för gigabitkorten och att de ligger i en egen IP-serie så kommer det fungera bra.
Och nätverkskorten du behöver 100 mbps till skrivare och adsl lär inte behöva vara någon större kvalité så du borde kunna få 2 st för dryga hundralappen på tradera + frakt. Eller om du hittar i butik. Klart billigare än att köpa gigabitswitch.
Känner du på dig att du kommer ha en tredje dator som behöver vara i gigabitnätet i framtiden så råder jag dig till att köpa en switch för annars behöver du brygga anslutningen i en av datorerna som ska ha två gigabitkort och ha den datorn igång hela tiden. Det är det inte värt.

Edit: Larryd, jag såg du tog upp en annan tråd om hur de väljer snabbaste vägen.
Iom att prioriteringsordningen ändras så kommer den köra gigabit om du försöker med windows fildelning för att komma åt den andra datorn. Allt annat som först baserar sig på IP (windows fildelning lär köra en broadcast för att hitta den andra datorn) kommer såklart gå på det IP-serie som är tilldelat. Och eftersom man inte väljer någon default gateway (router alltså) för gigabitlänken så kommer allt som din dator inte känner till skickas på 100 mbps kortet till routern (och vidare ut på nätet t.ex.).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG