Hotspot finder med information i displayen

Permalänk
Medlem

Hotspot finder med information i displayen

Är det någon som har testat en sån här bärbar hotspot finder på stan?

http://www.tradium.se/planex/webshop/?mod=product&cat_id=2&pr...

Den verkar ju vara sjuk bra, man ser allt i displayen man behöver veta för att kunna surfa in på öppna nätverk. Slipper ta fram sin dator för att kolla om det går bra.

Är det någon som har en GW-US54GD eller liknande och kan berätta om det finns öppna nät i stockholm man kan använda sig av?

Permalänk
Medlem

Jag har något liknande.
Jag har en TRENDnet TEW-429UB.
http://www.engadget.com/2005/07/11/trendnet-tew-429ub-wifi-de...

Den fungerar mycket bra att hitta trådlösa nätverk med.
Det står hastighet och ssid i displayen och om det är krypterat eller inte.
//Lunnis

Permalänk
Medlem

lunnis: Hittar den cloakade nät?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aronat
lunnis: Hittar den cloakade nät?

Den kräver nog att AP:n eller Ad-hoc:en broadcast:ar SSID för att nätverk ska kunna hittas samt för att man ska få ut vilken kryptering som gäller.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Den var så cool att jag beställde en sådan ifredags från deras webbshop, så får vi sen när den kommer till mig.

Jag såg en liknande från Linksys, men den saknade saker som Planex adaptern hade. Dessutom har inte Linksys modell kommit ut ännu, var mycket dyrare och Planex dongel fungerar med windows, Mac och Linux. Det gör inte Linken.

Ska ränna runt på stan i nästa vecka och se ifall det finns öppna nät som tidnignarna skriver om... och om GW-US54GD kan hitta dom.

Jag återkommer med hur Planex adaptern fungerar. Men ju mer jag läser om den, vill jag att den ska vara hos mig.... nuuuu!

Permalänk
Medlem

Sebbe72: Hur gick det med Planex-adaptern ?
Har du fått den ännu ?

Skulle vara kul och höra vad du kommit fram till,
om du har haft tid att testa och så...

Visa signatur

~~ idog, idogare,idogast ~~
;-)

Permalänk
Medlem

kan säga att det är rätt kul att knalla omkring med en handdator och lite program till den - speciellt om man har GPS också...då loggas latitud och longitud

själv tycker jag att folk har blivit bättre på att skydda näten - men vissa lär sig aldrig...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Tjena Idogast!
Så här gick det och så härfungerar min Planex GW-US54GD Hotspot-finder.

Till att börja med gick det jättesnabbt att få beställningen och då beställde jag den med VISA-kort i fredags fm och fick den på måndagen. Så Planex webb och service är ypperlig!

Adaptern kommer med ett trådhalsband, en liten USB förlängningskabel som går att justera som antenn (kabeln är hård), en cd-skiva med drivrutiner och en manual fanns också med i paketet.

Installationen på min bärbara Dell (WinXP) gick smidigt och adaptern fann min trådlösa router direkt, bara att ange lösenordet till WPA-krypteringen i en inskrivningsruta och så anslöt den mot det trådlösa nätet. Jag kör med adaptern nu som ett vanligt nätverkskort i USB-porten och det rusar på utan problem.

Under veckan har jag gått runt och sökt efter trådlösa nätverk.
Så här såg det ut.
Jag fann i centrala Sthlm city minst 5-6 wifi-nätverk, beroende på kvarter i city.
- Hälften var krypterade med WEP eller WPA (ingen WPA2)
- 2-3 av de trådlösa nätverken var helt öppna!
- Dom gången jag fann ett gömt nätverk (cloakad) så stod det ”????????” i displayen, men man får ändå veta vilken kanal och kryptering som används. Så det är bra!

Jag ångrar inte köpet det minsta, för GW-US54GD var lika bra som jag trodde att den skulle vara. Bara att rekommendera för dom som vill ha en sån här också.
För övrigt så fungerar den på Mac, Linux och Windows och hur många nätverkskort klarar av det?

Helrätt mojäng, jag är nöjd