Hur kollar man vilken sorts Linux man kör?

Permalänk

Hur kollar man vilken sorts Linux man kör?

Jag har ett terminalfönster öppet mot en Linux-server och är inloggad som root. Finns det något trevligt kommando som gör att man kan se vilken sorts Linux det är? Med "sort" menar jag om det är SUSE x.x eller Red Hat x.x eller liknande.

Tack på förhand

(ja, jag har googlat och sökt på forumet men utan resultat)

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

'uname -a' i terminalen säger ofta allt du behöver veta! utan ' ' såklart.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

"uname -a" är = Linux server 2.4.27-2-386 #1 Wed Aug 17 09:33:35 UTC 2005 i686 GNU/Linux .
i min Debian server,
så kör du ubuntu kanske du får fram att det är debian,

Permalänk

'uname -a' har jag redan testat men det ger bara en massa siffror - tror det är kernelnivåer eller liknande. Säger inte så mycket om det är SUSE eller Red Hat.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Aha...

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

cat /etc/*release*
Brukar funka på de flesta distar.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

cat /etc/*release* gav bara ett par rader om United Linux 1.0 någonting...

Däremot googlade jag lite på kernelnivån från uname -a och fick fram referenser om SUSE 8 så jag antar att det är den distributionen som körs.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

uname berättar bara vilken kernel version.

ibland finns det en fil som berättar din dist istället... /etc/version eller release nått i den stilen..

Permalänk
Inaktiv

vems server är det nu du kommit in på?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är United Linux du kör, enligt vad du fick fram av cat /etc/*release*.

http://www.unitedlinux.com/

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Det är United Linux du kör, enligt vad du fick fram av cat /etc/*release*.

http://www.unitedlinux.com/

På United Linux-sidan står det annars att:

"Organizations interested in products powered by UnitedLinux should contact Conectiva, SUSE LINUX, and Turbolinux directly"

Med andra ord så är Conectiva, SUSE LINUX, och Turbolinux baserade på United Linux. Så någon av de tre borde det vara. Eftersom jag är rätt säker på att det är SUSE eller Red Hat så ger uteslutningsmetoden att det är SUSE det handlar om.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Hedersmedlem

Snarare att United är baserat på de tre eller inte baserat alls utan bara ett samarbete.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Många har filen /etc/issue som talar om vilken linux det är.

Det är den filen som visan ex. på konsolen när man skriver in sina inloggningsuppgifter.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

när jag kommer "öppnar ett shell" (alt-F1) tror jag det kan stå där...gör det för mig i alla fall...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
när jag kommer "öppnar ett shell" (alt-F1) tror jag det kan stå där...gör det för mig i alla fall...

Jag antar att det är för du inte bytt standardnamnet på ditt system så det står något i stil med gego@ubuntu.
De flesta byter ju detta så det hjälper nog inte så mycket.
Antar att det är det du menar, annars har jag ingen aning om vad du pratar om.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Jag antar att det är för du inte bytt standardnamnet på ditt system så det står något i stil med gego@ubuntu.
De flesta byter ju detta så det hjälper nog inte så mycket.
Antar att det är det du menar, annars har jag ingen aning om vad du pratar om.

Han menar att /etc/issue skrivs ut vid inloggningsprompten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Han menar att /etc/issue skrivs ut vid inloggningsprompten.

Men det står väl inte när man öppnar ett shell via alt + f1?
Jag kan ha fel men jag gissar på att han bara öppnar ett terminalfönster men det kanske skrivs ut där, hade för mig det inte gjorde det

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

I /etc/issue står det bara UnitedLinux 1.0 som vanligt. Detta är det med 99,9% sannolikhet inte. Antar att jag får nöja mig med svaret SUSE 8.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
I /etc/issue står det bara UnitedLinux 1.0 som vanligt. Detta är det med 99,9% sannolikhet inte. Antar att jag får nöja mig med svaret SUSE 8.

United Linux var/är ett samarbete, men är också en enskild distribution.

United Linux 1.0 är en separat distribution som sammarbetet kom fram till.

Du kan t.ex. läsa Release-noten här: http://www.unitedlinux.com/en/press/pr111902.html
United Linux 1.0 kunde sen användes som grund för produkter gjorda av t.ex. Turbolinux, Conectiva, Caldera och fler. Men är också, i sig, en separat distribution.

Visst. SUSE 8 är UnitedLinux-baserat, men UnitedLinux 1.0 är också en egen distribution: http://beta.suse.com/iso/UnitedLinux/1.0/

(Måste ha dev.användarnamn/lösen för att kunna tanka)

Skulle det vara SUSE skulle /etc/issue och /etc/release återge "SuSE 8" och inte unitedLinux

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte helt ovanligt att diverse paket "brand:as" av distributören, så ett smärre "gcc --version" kanske säger någonting.

Visa signatur

> Jaså, ere så?

Permalänk
Medlem

Ett annat kommando är "cat /proc/version", som ev kan bistå med ytterliggare info.

Visa signatur

/Oscar

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz, OCZ 4GB CL5-4-4-15, MSI K9A Platinum AMD 580X CrossFire, Sapphire Radeon HD 3870