Era headset och hörluarar! Erfarenheter, tipps, mm

Permalänk
Medlem

Era headset och hörluarar! Erfarenheter, tipps, mm

Hallo!
Jag fick lust att skapa en tråd om headset: så jag gjorde det.

Här tänkte jag att vi skulle kunna diskutera headset och hörlurar, dela med sig om erfarenheter, tippsa, varna tja typ allt.
Visa vad ni använder nu för något och till vad.
Dels för att det är kul att veta vad folk använder för lurar och för om man ska köpa nya grejer så kan man ta en titt här.

Mitt stuff.

Locgitech cs100:

Dessa lurar http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123344 ärvde jag från brorsan när de inte fungerade på hans dator och det var ju taksamt då jag inte hade något headset.
Men herregud vem köper något sådant frivilligt?
Skräp, små, äkliga, stickiga, skumgumilurar som inte ser ut att vara gjorda för en människa sitter på örat lika bra som en sköldpadda och glider av och sätter sig på tinningen någonstans istället.
Rör du på huvudet får du dubbel motion då du garanterat måste röra armen för att plocka upp headsetet som så glatt rammlar av och lägger sig med et plastigt skrammel på tangentbordet, varge gång, inga undantag!
Ljudet är inte heller någe vidare men duger... till spel det vill säja!
Jag älskar musik och lyssnar i vanliga fall alltid på musik men med dessa lurar så har det inte riktigt blivit av då ljudet suger till en sån grad att musik inte längre är en njutning, usch!

Slutsats: köp ej!

Så med dessa lurar har jag snabbt börjat se mej omkrig efter andra lurar.
Men det löste sig med dessa som kommer här.

Logitech 350:

Dom jag kör med nu är jag inte riktigt säker på vad det är för nåra då jag fick dem av en polare som Har vunnigt nåra bättre.
Men han hade inte hunnit ha dem särskilt länge så de är relativt nya.
Men här är typ samma som dessa http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319667&view=default bara ett mina inte är USB anslutna (bilden såg likadan ut)
Jag kan tyvär inte riktigt utala mej om hur bra dom är då jag ägt dem i ca 2-3 timmar, men första intrycket var "snygga" men jag reagerade på att dom inte omsluter örat utan trycker mot kanterna på örat.
Kanterna så ut att vara av galon och jag tänkte att det knappast kan vara skönt och örat lär svettas som en gnu.
Men när jag satte på mej dem så märkte jag att "galonisarna" var riktigt sköna och slöt riktigt tätt om öronen, tyvärr tillräkligt tätt för att svetten skall komma krypande. (ska LANa i morrn och då kan jag utala mej om långsittningsbekvämlighet.)
Ljudet är en brutal uppgradering från de förra lurarna och jag sitter och lyssnar på musik konstant .
Jag har fortfarande inte hittat den ultimata equlizerinställningen för dem men det går framåt.
Ljudet är skarpt och klart och blandar inte ut nåra detaljer, basen efter lite equlizerinställningar riktigt härlig och tung.
Dessa lurar tycker jag än så länge riktigt bra om men har somsagt inte hunnit testa dem riktigt ordentligt, kommer med mer senare.

Slutsats: Änsålänge riktigt bra betyg för ljudet och bekvämligheten även om det blir lite svettigt.

EDIT: sådär, nu har jag LANat färdigt och har kommit fram till att man får lite ont om öronen efter ett par timmars sittande

Permalänk

Herregud va bra det gick för den här tråden. Tycker inte folk det är kul att snacka hörlurar/headset? Jag vill ha tag på ett par riktiga HajFaj-grejor för 1 - 2 tusenlappar. Kan någon rekomendera några?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Tja det var ju otacksamt här har jag suttit och slitit för att göra en insprerande recention men nännä icke.

Det var nog för att sweclockers inte bryr sig särskilt mycket om kvaliten på ljudet och alla har dyslexi och orkar inte läsa så mycket (piiiik)

Permalänk

Hehe, MEBBE! Jag titta lite smått på SENNHEISER HD 595 eller modellen under, 555 alternativt på GOLDRING DR150. Hört något bra om dessa? Eller kanske hört något bra från dem

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Hehe, MEBBE! Jag titta lite smått på SENNHEISER HD 595 eller modellen under, 555 alternativt på GOLDRING DR150. Hört något bra om dessa? Eller kanske hört något bra från dem

Hmm jag har aldrig sett dem, och kan inte hitta dem heller.
Var hittade du dem?

Permalänk

HiFi.klubben. Jag var där idag för att provlyssna. Oturligt nog var Sennheisers värstinglurar defekta så jag fick ingen upplevelse av dessa och GOLDRING:en skulle dom få in först näst vecka. Sennheiser 555 lät dock hyffsat bra, kanske köper den om inte ngn av de förstnämnda är bättre

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

jag har faktiskt ingnen aning, jag tror det är hi-fi klubben du ska fråga.

Men jag tycker nästan GOLDRING DR150 verkar roligast ändå
Enligt vad som står.

Permalänk
Medlem

Koss Porta Pro Äger en klassiker som fortarande håller i sig !:P köppte mina för några veckor sen och undrar varför jag inte köppt dom tidigare utan laggt ner tusenlappar på skitlurar !.. dom kostar endast 300kr och man får sååå mkt för dom pengarna

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk

Äger just nu koss porta pro och sennheiser px100, de ligger båda i samma prisklass dvs 300-350 :-

Båda är "öppna" lurar dvs de skärmar inte av nåt ljud utifrån.........

Porta Pro är väldigt bra om man har en dålig källa, tex sunkiga mp3or, portan får det mesta att låta bra, kan tom rädda vissa dåliga inspelningar, nackdelen är att man förlorar en del detaljer + att basen är lite väl stark

Med Sennheiser px100 så hör man alla detaljer mycket bättre, de har heller inte en så stark bas, nackdelen är att man får koda om sina mp3or/använda nåt "lossless" format för här märks verkligen kvaliten på inspelningen, en bra inspelning blir i mitt tycke bättre medan en dålig blir sämre.

När det gäller riktigt dyra Hi-FI lurar så ska man nog gå och provlysna innan man köper något eftersom de är rätt så olika ( tycker själv HD600 är väldigt bra i kmobination med en bra förstärkare)

Att surfa in och läsa några inlägg på www.head-fi.org är inte heller en dum ide, även om forumet blivit sämre så besöks det fortfarande ibland av folk som har lite koll

Permalänk
Medlem

Till datorn och spel kör jag med Koss UR40, sitter så himla skönt och man känner inte att man har dom på sig förrän man ska gå bort från datorn, då sladden blir lite kort

Till min iaudio x5v kör jag med Sony MDR-ED 21 grymt härliga att ha (för mina öron iaf) bra bas, kunde ha varit bättre i mellan men hade inte förväntat mig bättre!

Till båda lurarna ger jag betyget : Över förväntan!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Jag älskar mina Sennheiser HD 202, sitter underbart på huvudet och sluter ganska tätt vad gäller utomstående ljud, och ganska ofta lyfter de fram ljud i välspelade låtar som jag aldrig hört förut

använder en Panasonic SA-PM18 som förstärkare, Nvidia soundstorm som ljudkälla, winamp 5 med Audioburst FX Output plugin på 80%

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag använder två lurar för tillfället. Koss Porta Pro och Shure E3c.

Koss-lurarna är mycket beväma och lätta. Ljudet är bra, speciellt med tanke på priset. Överdriven bas dock. Dessa lurar använder jag hemma vid datorn. Eftersom de är öppna hör man om någon går in i rummet och de är lätta att bara ta av sig. Mycket prisvärda lurar! (~300:-).

Shure-lurarna använder jag när jag inte är hemma, på väg till tåget, på bussen etc. Extremt bra ljud! Välbalancerat och detaljerat. De sluter även ut bakgrundsljud, vilket är skönt om man sitter på en högljud buss. Man behöver inte lyssna lika högt med dessa lurar eftersom de isolerar så bra, vilket skonar hörseln. Även dessa är mycket prisvärda trots att de är rätt dyra (~1350:-).

Permalänk
Medlem

hmm koss är ju riktigt bra det kan jag hålla med om, men själv körde jag förut med

Dessa:

Ser inte mycket ut för världen men dam va bra ljud det var i dem, ärvde dem av farsan som jobbar på svt.
Men nu efter över 10 års trogen tjänst så har en luren fått sig en smäll och sladden ryckts av innuti så att det glappar. (man kan se att Peter Jackson använder likadana när han filmar i extramaterialet till sagan om ringen filmerna ^^)

Tillsamans med denna:

Kostade inte nå vidare mycket (ca 2000:-) men jag kan ändå rekomendera, riktigt fräsht ljud och 20 gb får man in ivargefall nästan hälften av musikbiblioteket
Men med tanke på priset får man lida där efter, nu vill den inte riktigt och hårddisken går tydligen inte att läsa

Permalänk
Medlem

dom bästa hörlurarna jag har upplevt är mina clas ohlsson hörlurar för typ 250-300kr.. dom har darr ist för bas och ojoj va d e skönt!! billiga o bra!!;P

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6400 @ 2.66 GHz|Asus P5B|Corsair TWINX2 2x1GB 800 MHz|Palit 8800 GTS|WD Caviar SE2 320GB|Antec P180B

Permalänk

Kul att det finns lite erfarenheter att dela här trots allt. Jag får ta och kolla upp dessa koss-lurarna. Misstänker dock att de är lite för billiga för mig
Jag har en fråga som killen jag snackade med på HiFi-klubben inte kunde svara på: Jag vill köra lurarna till datorn men klarar mitt inbyggda AC97-ljudkort att ge lurarna vad de förtjänar? Om inte, tror ni 3,5mm-jacket på mina logitech z-5500 klarar detta? Om inte detta heller går, tror ni då att ett X-Fi Extreme music är tillräckligt? Lurarna jag snackar om är då Goldring dr150 eller sennheisers motsvarighet.
TpfH

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Brorsan bytte nyligen från ett par Koss UR40 för 395 kr till ett par Sennheiser HD555 för 790 kr. Är rätt kräsen vad gäller ljud, men faktiskt besviken på ljudet i HD555, särskilt efter alla positiva recensioner överallt.

Brorsan kör ett riktigt dyrt Creative-ljudkort med en massa feta effekter men ändå tycker jag att basen är något klen och odefinierad i Sennheiser HD555.

Själv kör jag med ett par gamla Sennheiser HD433 och de är jag riktigt nöjd med. Nackdelen är att de läcker väldigt mkt ljud och har en väldigt lång sladd. Passar bra till datorn men inte till MP3-spelaren.

Till MP3-spelaren (iRiver U10) kör jag växelvis med Koss The Plug, Cresyn AXE-600NE och Creseyn LMX-E630DS. The Plug är att föredra då man lyssnar på tung musik då man vill att basen ska ha överhanden. Cresyn E630 är perfekta när man vill ha ett solitt ljudtryck över hela registret utan behov av att höra omvärlden, kristallklart ljud även när man vrider upp volymen ordentligt. AXE-600-lurarna passar sig bra till serier och film, bekväma och familjevänliga :D. In-Ear lurar retar snart gallfeber på flickvännen

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk

Jo, HD555-lurarna har jag lyssnat på och jag tycker de var för klena. Jag gillar riktigt kraftiga dunkar, dock inte överdriven bas. Har hört att åtminstone vissa lurar blir mycket bättre efter en ordentlig inbränning så säg till brorsan din att ge lurarna ett 40-timmarspass med rejäl volym och återkom gärna med nya resultat!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

jag fick hem minna Sennheiser HD555 idag och jag kan ju använda Bassen till vibrator :S, så inte fan är det då dålig bass i dom, det är ett enormt tryck i dom

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk

Jag var på HiFi-klubben idag och provlyssnade Goldring dr150 och sennheisers hd555 och var inte alls imponerad av Goldring. Vid hög volym tog diskanten överhanden, huu! Jag har dock läst att de lurarna ska bli mycket bättre efter en rejäl inbränning på 40+ timmar. Jag köpte då 555:an och sitter och testar dem just nu. Inget att klaga på förutom mörjligtvis en lite tunn bas men detta kanske inte sitter i lurarna för jag vet inte hur bra utsignal jag får från kontrollstationen till z-5500 som dock får optiskt från datorn så det borde inte vara några problem där innan. Förmodligen blir även Sennheiser bättre efter att ha bränts in.

Jag återkommer med mer när jag testat mer

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Jag var på HiFi-klubben idag och provlyssnade Goldring dr150 och sennheisers hd555 och var inte alls imponerad av Goldring. Vid hög volym tog diskanten överhanden, huu! Jag har dock läst att de lurarna ska bli mycket bättre efter en rejäl inbränning på 40+ timmar. Jag köpte då 555:an och sitter och testar dem just nu. Inget att klaga på förutom mörjligtvis en lite tunn bas men detta kanske inte sitter i lurarna för jag vet inte hur bra utsignal jag får från kontrollstationen till z-5500 som dock får optiskt från datorn så det borde inte vara några problem där innan. Förmodligen blir även Sennheiser bättre efter att ha bränts in.

Jag återkommer med mer när jag testat mer

Hmm klen bas tycker jag är hemskt, en snärtig bas kan lyfta låten markant.
Men kan du inte bara pilla till equlizern lite så blir det bättre?

Men inbrännig? Är det att membrangummit mjukas upp eller vad är det?

Permalänk
Medlem

Koss Porta pro:
dessa köpte jagnär dom var nya.. dom var underbara och höll länge.
bra bas och ett par perfekta lurar när man tex är ute och springer eller sitter vid datorn.
sedan bytte jag till ett par:
Philips shp890:
ett par underbara lurar med kungljud. dock var dom tunga och stora och rekomenderas inte att sticka ut och springa med.
men plasten i lurarna var värdelös och dom började ganska snart spricka överallt... :(... det sög
dom jag har nu är ett par:
Philips shp805:
dessa lurar är jag jättenöjd med.
nästan lika bra ljud som i shp890 fast dom är mindre och betydligt billigare.
ett hett tips... 270kr på cdon KÖP!

(dock har jag alltid pillat med EQ så min bedömning kan vara liite missledande... utan EQ så låter Philips sbc 805 inte SÅ bra men med EQ så är dom underbara )

//Stefan

Permalänk
Medlem

hmm dem kanske man ska ta sig en titt på.

Permalänk
Medlem

Hörlurar är kul!

Själv väntar jag spänt på morgondagen då ett par beyerdynamic DT990 anländer (annars jäklar...). De är erkännt bra och jag hoppas att jag ska tycka det samma. Detta är också den nya versionen, uppdaterade 2005, som ska vara snäppet bättre, framförallt i mitten av frekvensomfånget. Jag har dock varit lite orolig att de med sina 250 ohm skulle vara svåra att driva. Dock har jag pratat med flera som kör samma hörlursförstärkare som mig (en PAV2V2, egentligen tänkt som portabel men klart potent) och det verkar funka bra.

Tidigare har jag haft ett par DT440, också från beyerdynamic, som ljudmässigt var mycket trevliga. De krävde en rejäl inspelning och slutade inte förändras för än 100+ timmar, men därefter uppskattade jag ljudet mycket. Klart, detaljerat, precis bas och jättebra ljudbild. Anledningen att jag bytte upp mig var att mina DT440 sprack i plasten (bild), vilket flera andras också gjort. Så jag tog tillfället i akt och betalade till för ett par DT990.

Jag har även ett par av de populära Philips HP890. De låter hyffsat, fast i jämförelse med mina andra är ljudet mycket instängt. Även här dålig byggkvalité. Dock använder jag dem mest i sängen när det är läggdags.

Har lite annat mindre intressant också, som ett gammalt par Sennheiser HD420.

Hur som helst ska det bli jättekul att lyssna på mina nya lurar. Fast snart kliar det säkert i uppgraderingsfingrarna igen. Har sneglat lite på denna förstärkare med inbyggd DAC så jag slipper det tråkiga ljudkortet. Nåja, nog skrivet nu iaf.

Appropå inbränning:
Headphone 'Burn In' FAQ

Permalänk
Medlem

bra med en FAQ, tack så mycket.
Men det är en sak jag inte har fattat: ska man ha dem på konstant i 100 h eller kan man ha dem på lite då och då tills 100h strecket är nått?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stenfan
Jag älskar mina Sennheiser HD 202, sitter underbart på huvudet och sluter ganska tätt vad gäller utomstående ljud, och ganska ofta lyfter de fram ljud i välspelade låtar som jag aldrig hört förut

använder en Panasonic SA-PM18 som förstärkare, Nvidia soundstorm som ljudkälla, winamp 5 med Audioburst FX Output plugin på 80%

Kanske lite of men berätta gärna mer om "Audioburst FX Output plugin", jag sökte på det på google, men är för trött för att lära mig något

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Hörlurar är kul!

Själv väntar jag spänt på morgondagen då ett par beyerdynamic DT990 anländer (annars jäklar...). De är erkännt bra och jag hoppas att jag ska tycka det samma. Detta är också den nya versionen, uppdaterade 2005, som ska vara snäppet bättre, framförallt i mitten av frekvensomfånget. Jag har dock varit lite orolig att de med sina 250 ohm skulle vara svåra att driva. Dock har jag pratat med flera som kör samma hörlursförstärkare som mig (en PAV2V2, egentligen tänkt som portabel men klart potent) och det verkar funka bra.

Tidigare har jag haft ett par DT440, också från beyerdynamic, som ljudmässigt var mycket trevliga. De krävde en rejäl inspelning och slutade inte förändras för än 100+ timmar, men därefter uppskattade jag ljudet mycket. Klart, detaljerat, precis bas och jättebra ljudbild. Anledningen att jag bytte upp mig var att mina DT440 sprack i plasten (bild), vilket flera andras också gjort. Så jag tog tillfället i akt och betalade till för ett par DT990.

Jag har även ett par av de populära Philips HP890. De låter hyffsat, fast i jämförelse med mina andra är ljudet mycket instängt. Även här dålig byggkvalité. Dock använder jag dem mest i sängen när det är läggdags.

Har lite annat mindre intressant också, som ett gammalt par Sennheiser HD420.

Hur som helst ska det bli jättekul att lyssna på mina nya lurar. Fast snart kliar det säkert i uppgraderingsfingrarna igen. Har sneglat lite på denna förstärkare med inbyggd DAC så jag slipper det tråkiga ljudkortet. Nåja, nog skrivet nu iaf.

Appropå inbränning:
Headphone 'Burn In' FAQ

En till som hänger på Head-Fi? Fin förstärkare, men den såg rätt dyr ut.

Permalänk
Medlem

Datorn. Icemat Siberia
Till iAudio U3:an: Sennhesier MX550. http://www.webhallen.com/prod.php?id=34020
Deras bästa hörlur i MX-serien. Billiga, tåliga och bra.

Permalänk
Medlem

Hmm jag är inte så förtjust i sånna där snäckor eller in ear, jag har det till min mobil som jag använder som mp3 nu då hddmp3 pajjade.
I mobilens (Nokia 6280) lurar är det riktigt mysigt ljud men jag ska nog köpa en adapter så att jag kan använda lurar med vanlig 3,5 plugg, eftersom jag tycker verkligen detär bättre med stora lurar.

Permalänk

Provade Goldring 150 lurarna igår. Tyckte dom va sjukt osköna och fulare än ett rejält kokt stryk!!!! :D.

Valet föll på sennheiser hd200 istället. Sköna som faen och ljudet passar mig. Luftigt och starkt. basen käns lagom och luren är sluten vilket jag ser som ett plus. Kanske får man något luftigare ljud med en öppen konstruktion men som sagt. dessa passar mig perfekt.

Har även ägt ett par HD477 som också var fina. Natrulig ljudbild (inget portaprodunkdunkljud) Dock så tog åldern ut sin rätt effter 3 års användande.

Ps. Porta pro är fan det sämsta skit ja har lyssnat på. Färgat ljud till max!!! en redig discohög utan finess alls..Fula är dom också, även osköna.

Permalänk
Medlem

Beyerdynamic DT 660, ett bra köp? Borde väl funka bra till spel?

Går att köpa från Tyskland för ett bra pris.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?c=eur&p=18763

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|